Ledningsskjulere til udendørs brug.

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Ledningsskjulere til udendørs brug.

Ulæst indlæg af Jps »

Jeg lader "bilen" op temmelig tit, når den holder ud for huset. Og det har hidtil foregået med en ledning, der lå frit hen over fortovet. Havde sat refleksmærker på den del af ledningen, som lå hen over fortovet. Det har vist sig at være en smule ulovligt, ifølge det jeg har læst på FDM's hjemmeside, plus et par andre steder. Problemet er jo, at der kan ske faldulykker, hvis ikke fodgængere holder bare lidt øje med hvor de går.

Så investerede i et par ledningsskjulere, købt på tilbud hos Thansen for 250 kr for 2 styk's.
Vedhæftede filer
Ledningsskjuler.JPG
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Ledningsskjulere til udendørs brug.

Ulæst indlæg af Landbo »

Så er spørgsmålet så om dem der færdes på fortovet ikke falder over "skinnen" i stedet. Hvorfor bakker du ikke bare kabinescooteren ind i smøgen og lader den op der ?

Ret beset kan du risikerer at få en parkeringsbøde der hvor du holder på billedet. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Ledningsskjulere til udendørs brug.

Ulæst indlæg af Jps »

Landbo skrev: 11. april 2023 19:35 Så er spørgsmålet så om dem der færdes på fortovet ikke falder over "skinnen" i stedet. Hvorfor bakker du ikke bare kabinescooteren ind i smøgen og lader den op der ?

Ret beset kan du risikerer at få en parkeringsbøde der hvor du holder på billedet. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Jeg kan da ikke få en parkeringsbøde, for at holde ud for mit hus. Der holder biler der også, engang imellem. De får måske også en parkeringsbøde??? Og hvis folk skvatter over den ledningsskjuler, er det da deres egen fejl. Jeg har gjort hvad loven foreskriver, ang. ledninger på fortov.

Grunden til at jeg holder der, er at jeg ikke vil ha' at nabo'ens bus holder ud foran mit hus. Især om morgenen er det irreterende da han så også spærrer min indkørsel. Og det må han jo ikke ifølge loven.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Ledningsskjulere til udendørs brug.

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 11. april 2023 20:19
Jeg kan da ikke få en parkeringsbøde, for at holde ud for mit hus. Der holder biler der også, engang imellem. De får måske også en parkeringsbøde??? Og hvis folk skvatter over den ledningsskjuler, er det da deres egen fejl. Jeg har gjort hvad loven foreskriver, ang. ledninger på fortov.

Grunden til at jeg holder der, er at jeg ikke vil ha' at nabo'ens bus holder ud foran mit hus. Især om morgenen er det irreterende da han så også spærrer min indkørsel. Og det må han jo ikke ifølge loven.
Jo du kan sagtens få en parkeringsbøde uden for dit eget hus, hvis du holder på en sådan måde at ind og udkørsel besværliggøres i egen indkørsel. Du kan heller ikke nægte andre billister at holde udenfor dit hus bare det sker lovligt. Parkeringsvagten kan jo ikke se om det er dig, naboen eller en udefrakommende der holder og besværliggør ind og udkørsel fra din indkørsel. Sorry, men sådan er reglerne nu engang. :geek:

Det med ledningsskjuleren synes jeg du i egen interesse bør vende med dit forsikringsselskab, inden der er en der skvatter over opstillingen.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Ledningsskjulere til udendørs brug.

Ulæst indlæg af Jps »

Landbo skrev: 11. april 2023 21:03
Jps skrev: 11. april 2023 20:19
Jeg kan da ikke få en parkeringsbøde, for at holde ud for mit hus. Der holder biler der også, engang imellem. De får måske også en parkeringsbøde??? Og hvis folk skvatter over den ledningsskjuler, er det da deres egen fejl. Jeg har gjort hvad loven foreskriver, ang. ledninger på fortov.

Grunden til at jeg holder der, er at jeg ikke vil ha' at nabo'ens bus holder ud foran mit hus. Især om morgenen er det irreterende da han så også spærrer min indkørsel. Og det må han jo ikke ifølge loven.
Jo du kan sagtens få en parkeringsbøde uden for dit eget hus, hvis du holder på en sådan måde at ind og udkørsel besværliggøres i egen indkørsel. Du kan heller ikke nægte andre billister at holde udenfor dit hus bare det sker lovligt. Parkeringsvagten kan jo ikke se om det er dig, naboen eller en udefrakommende der holder og besværliggør ind og udkørsel fra din indkørsel. Sorry, men sådan er reglerne nu engang. :geek:

Det med ledningsskjuleren synes jeg du i egen interesse bør vende med dit forsikringsselskab, inden der er en der skvatter over opstillingen.

Hilsen Leif.

Eftersom jeg jo ikke holder ud for min egen indkørsel, kan jeg ikke få en bøde. Desuden render der ikke parkeringsvagter rundt og tjekker, om man nu også holder, hvor man må i byen. Jeg stadig til gode, at se en parkeringsvagt gå rundt og tjekker biler. Til gengæld, har jeg set dem ved alle dagligvare butikker.

Og jeg bruger ledningsskjuleren fremover. Og det ville dejligt, hvis du kom med nogle love/paragraffer der fortæller, at jeg ikke må holde ud for mit hus med min " lille knallert" eller bruge ledningsskjuleren.
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: Ledningsskjulere til udendørs brug.

Ulæst indlæg af Cis »

Det er op til den kommune du bor i, om det er lovligt med en ledningsskinne som den du bruger, i nogle kommuner er det påbudt ved opladninger via ledning over fortovet, i andre ikke, og i nogle er det helt forbudt at trække en ledning hen over fortovet, skinne eller ej..

Det kan en henvendelse til din kommune indformere dig om . . .
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Ledningsskjulere til udendørs brug.

Ulæst indlæg af Jps »

Cis skrev: 11. april 2023 21:49 Det er op til den kommune du bor i, om det er lovligt med en ledningsskinne som den du bruger, i nogle kommuner er det påbudt ved opladninger via ledning over fortovet, i andre ikke, og i nogle er det helt forbudt at trække en ledning hen over fortovet, skinne eller ej..

Det kan en henvendelse til din kommune indformere dig om . . .
Har været inde på Borger.dk uden at kunne finde noget, hvor jeg kan få svar på om jeg må bruge den skinne.

Har sendt en mail til færdselsstyrelsen, så må jeg se om de kan svare på spørgsmålet om brug af skinnen.
Senest rettet af Jps 11. april 2023 22:05, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Ledningsskjulere til udendørs brug.

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 11. april 2023 21:24
Eftersom jeg jo ikke holder ud for min egen indkørsel, kan jeg ikke få en bøde. Desuden render der ikke parkeringsvagter rundt og tjekker, om man nu også holder, hvor man må i byen. Jeg stadig til gode, at se en parkeringsvagt gå rundt og tjekker biler. Til gengæld, har jeg set dem ved alle dagligvare butikker.

Og jeg bruger ledningsskjuleren fremover. Og det ville dejligt, hvis du kom med nogle love/paragraffer der fortæller, at jeg ikke må holde ud for mit hus med min " lille knallert" eller bruge ledningsskjuleren.
Efter billedet at dømme holder du faktisk med en del af bagenden af din kabinescooter ud for din indkørsel, hvilket er forbudt ifølge færdselslovens § 29. Stk 3.2.

Link til færdselsloven: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/168

Det med du ikke ser parkeringsvagter eller politi hvor du bor er urelevant, idet det stadig er forbudt! Også uden for dit eget hus. ;)

Det er dig der bestemmer om du stadig vil bruge den omtalte ledningsskjuler, jeg gør dig bare opmærksom på det eventuelt kan få store økonomiske følger hvis der er en der falder over den og din husforsikring ikke vil betale erstatning. Det er dig selv der bestemmer hvor fattig du vil risikere at blive. ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: Ledningsskjulere til udendørs brug.

Ulæst indlæg af Cis »

Jps skrev: 11. april 2023 21:58
Cis skrev: 11. april 2023 21:49 Det er op til den kommune du bor i, om det er lovligt med en ledningsskinne som den du bruger, i nogle kommuner er det påbudt ved opladninger via ledning over fortovet, i andre ikke, og i nogle er det helt forbudt at trække en ledning hen over fortovet, skinne eller ej..

Det kan en henvendelse til din kommune indformere dig om . . .
Har været inde på Borger.dk uden at kunne finde noget, hvor jeg kan få svar på om jeg må bruge den skinne.

Har sendt en mail til færdselsstyrelsen, så må jeg se om de kan svare på spørgsmålet om brug af skinnen.
Ring eller send en mail til borgerservice, så er jeg sikker på, at du får et svar :thumbup:
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: Ledningsskjulere til udendørs brug.

Ulæst indlæg af Cis »

Landbo skrev: 11. april 2023 22:03
Jps skrev: 11. april 2023 21:24
Eftersom jeg jo ikke holder ud for min egen indkørsel, kan jeg ikke få en bøde. Desuden render der ikke parkeringsvagter rundt og tjekker, om man nu også holder, hvor man må i byen. Jeg stadig til gode, at se en parkeringsvagt gå rundt og tjekker biler. Til gengæld, har jeg set dem ved alle dagligvare butikker.

Og jeg bruger ledningsskjuleren fremover. Og det ville dejligt, hvis du kom med nogle love/paragraffer der fortæller, at jeg ikke må holde ud for mit hus med min " lille knallert" eller bruge ledningsskjuleren.
Efter billedet at dømme holder du faktisk med en del af bagenden af din kabinescooter ud for din indkørsel, hvilket er forbudt ifølge færdselslovens § 29. Stk 3.2.

Link til færdselsloven: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/168

Det med du ikke ser parkeringsvagter eller politi hvor du bor er urelevant, idet det stadig er forbudt! Også uden for dit eget hus. ;)

Det er dig der bestemmer om du stadig vil bruge den omtalte ledningsskjuler, jeg gør dig bare opmærksom på det eventuelt kan få store økonomiske følger hvis der er en der falder over den og din husforsikring ikke vil betale erstatning. Det er dig selv der bestemmer hvor fattig du vil risikere at blive. ;)

Hilsen Leif.
Det kræver jo, at indkørslen starter der hvor blomsterbedet slutter, det kunne jo også være der hvor der er lavet en asfalt opkørsel, så holder scooteren korrekt...
Besvar