Varme Ni-Mh celler efter opladning

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Varme Ni-Mh celler efter opladning

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Er det normalt at Ni-Mh celler bliver over 50 graders celsius efter opladningen er slut?
De er 1½ år gamle.

De er på 1,2 volt 2400mAh.
Og de var ikke engang helt afladt før opladningen så kan måske blive endnu varmere.
Blev målt med digitalt spydtermometer.
NiMh_activenergy_1.jpg
NiMh_activenergy_2.jpg
NiMh_activenergy_3.jpg
NiMh_activenergy_4.jpg
NiMh_activenergy_5.jpg
Energizer_CH1HR-2_1.jpg
Energizer_CH1HR-2_2.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Varme Ni-Mh celler efter opladning

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 22. marts 2023 13:45 Er det normalt at Ni-Mh celler bliver over 50 graders celsius efter opladningen er slut?
De er 1½ år gamle.

De er på 1,2 volt 2400mAh.
Og de var ikke engang helt afladt før opladningen så kan måske blive endnu varmere.
Blev målt med digitalt spydtermometer.
Absolut NEJ.

Hvad er fabrikatet/typenummeret på celler og ikke mindst hvad oplader du dem med ?

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Varme Ni-Mh celler efter opladning

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Der er nogle af laderne, der lader med en stor strøm. De holder så øje med batteritemperaturen, og forsøger også at detektere når cellen er opladet. Cellerne bliver temmelig varme, og det tror jeg ikke er godt for levetiden.
Jeg bruger at lade med 10% ladestrøm i 16 timer, så bliver cellerne kun lune. Det kræver at man har en konstantstrøms generator, som kan begrænse strømmen til 240 milliampere (i dit tilfælde). Til at holde øje med de 16 timer, bruger jeg et tænd/sluk ur (vistnok fra Harald Nyborg). I uret har jeg flyttet motorslutningen over på urets udgangside, så motoren (uret) stopper når der ikke mere er strøm på udgangen. Tænd/sluk uret er så stillet til at give strøm ud fra kl 0000 til kl 1600. Når urskiven kommer til kl 1600 stopper motor og lader, og opladningen er slut.

Ved nogle af de billige ladere, skal man selv holde øje med tiden, og de er egentlig de bedste sammen med et modificeret tænd/sluk ur. Der står sikkert på laderen, hvor stor strøm der lades med (og så kan man jo tilpasse ladetiden, så det ligner 10% i 16 timer).

For at kunne bruge oplademetoden 10% i 16 timer, er det nødvendigt at aflade cellen før start. Lidt bøvlet, men det skulle vist være den bedste metode.

I øvrigt er Ikea cellerne noget af det bedste man kan købe, jeg har brugt dem i mange år til vandre GPS'en.

//Jørgen.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Varme Ni-Mh celler efter opladning

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Har tilføjet billeder i første indlæg.

På cellerne står:
Oplade: 7h/240mA
Max. 480mA

På opladeren står:
Output: DC 1.4V ⎓ 2.5A (AAx4)

Så 7 timer ved 240mA anbefales åbenbart til opladning.
Og så får hver celle måske 2500mA af opladeren.

Så er Energizer celler måske lavet anderledes så de kan tåle større strømstyrke ved opladning?
Kemien er jo begge NiMh.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Varme Ni-Mh celler efter opladning

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 22. marts 2023 16:38 Har tilføjet billeder i første indlæg.

På cellerne står:
Oplade: 7h/240mA
Max. 480mA

På opladeren står:
Output: DC 1.4V ⎓ 2.5A (AAx4)

Så 7 timer ved 240mA anbefales åbenbart til opladning.
Og så får hver celle måske 2500mA af opladeren.

Så er Energizer celler måske lavet anderledes så de kan tåle større strømstyrke ved opladning?
Kemien er jo begge NiMh.
Jeg syntes slet ikke nogle af de tal du opgiver giver nogen mening. Der er ingen tvivl om din lader oplader alt for kraftig på cellerne.

Kan du ikke lade låget på opladeren stå åben under ladningen, det kan formodentlig holde cellerne lidt mere kølig ?

Normalt bruger den slags opladere du har en 12 Volts strømforsyning, måske den du bruger ej er den originale ?

Når der lades NiMh herhjemme, bruger vi en OPUS BT-C3100 der både klarer NiMh og Li-ion. Normalt lades der med den laveste strømstyrke (0,2A) og der har cellerne stuetemperatur når de er fuldt opladet.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Varme Ni-Mh celler efter opladning

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Det er ikke helt nemt at gennemskue, hvad laderen afleverer. Er der en indbygget DC-DC converter, der omformer de 12-16 volt input til 1,4 volt til cellerne?

Ang cellerne, så skulle de kunne indeholde 2400 mAh. Hvis de oplades i 7 timer med 240 mA, så bliver det kun til 1680 mAh (minus den strøm der bliver til varme). Der er lusk i foretagenet.

Det er altid en god ide selv at måle de faktiske forhold, desværre er dette ikke et enestående eksempel.

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Varme Ni-Mh celler efter opladning

Ulæst indlæg af Landbo »

Har helt glemt og spørge om du ikke kunne måle hvor meget strøm din lader køre ind i batterierne ?

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Varme Ni-Mh celler efter opladning

Ulæst indlæg af GYS »

Batterierne slides hurtigt, hvis de bliver varme.

Der kan være mange årsager til varme batterier. Når batterierne bliver varme, er det fordi at de ikke optager den energi de påfyldes. Oplades de med mindre strøm, eller deles opladningen ud over længere tid, bliver de mindre varme.Det kan både skyldes fejl på oplader, der ikke nedregulerer eller slukker i tide, eller fejl på batteriet, så opladeren ikke kan detektere batteriets indre modstand og tilstand. Gode opladere måler temperaturen, og vil slå fra ved 50-60 grader, samt negative temperaturer.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Varme Ni-Mh celler efter opladning

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Fedt. Nu fik jeg skiftet side mens jeg havde skrevet en masse så teksten blev fjernet. :party:

Nå men der er en masse information på https://lygte-info.dk/review/Review%20C ... %20UK.html

https://data.energizer.com/pdfs/ch1hr-2.pdf står:
Temperature detection at 60°C

Så kan være 60°C er opladeren grænse for hvornår den afbryder opladningen.

Har afladt de 2 celler med en glødetrådspære og nu står de til opladning så kigger jeg hvad de kommer op på.
Strømstyrken ved opladning pulsere cirka hvert 1-2 sekund så mit multimeter er for langsomt til at vise målingen.

Omgivende temperature var 23°C ved start. De kom op på 50,9 °C efter cirka 55 minutters opladning.
Sidst var der varmere så men der havde jeg også 2 andre celler med.
Ved ikke om de blev afladt specielt meget med den glødetrådspære. Prøver igen og ser om jeg kan få en længere opladningstid.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Varme Ni-Mh celler efter opladning

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 24. marts 2023 13:14 Fedt. Nu fik jeg skiftet side mens jeg havde skrevet en masse så teksten blev fjernet. :party:

Nå men der er en masse information på https://lygte-info.dk/review/Review%20C ... %20UK.html

https://data.energizer.com/pdfs/ch1hr-2.pdf står:
Temperature detection at 60°C

Så kan være 60°C er opladeren grænse for hvornår den afbryder opladningen.

Har afladt de 2 celler med en glødetrådspære og nu står de til opladning så kigger jeg hvad de kommer op på.
Strømstyrken ved opladning pulsere cirka hvert 1-2 sekund så mit multimeter er for langsomt til at vise målingen.

Omgivende temperature var 23°C ved start. De kom op på 50,9 °C efter cirka 55 minutters opladning.
Sidst var der varmere så men der havde jeg også 2 andre celler med.
Ved ikke om de blev afladt specielt meget med den glødetrådspære. Prøver igen og ser om jeg kan få en længere opladningstid.
Du kan bare måle spændingen over cellen uden belastning, er den mindre end 1 volt kan du godt regne med der er mindre end ingenting tilbage i cellen.

Personligt ville jeg kigge mig efter en anden mere fornuftig lader, hvis den var i brug herhjemme.

Hilsen Leif.
Besvar