Hjælp, min elstart virker ikke

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
JulleHamSjel
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 5. marts 2023 13:08
Scootere: Pgo Dr.Big
Pgo Hot 50

Hjælp, min elstart virker ikke

Ulæst indlæg af JulleHamSjel »

Min elstart virker slet ikke, ingen klik intet. Når jeg holder bremsen nede lyser baglygten. Er der nogle der kan fortælle mig hvilke ledninger jeg skal måle på, for at se om der overhovedet kommer strøm når jeg trykker på start og holder bremsen nede? Jeg har prøvet lidt forskellige, men med intet held. Og jeg er heller ikke den største el-nørd så gerne forklares på forståeligt sprog.
Vh Julius


Jeg har en PGO Dr.Big
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hjælp, min elstart virker ikke

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Sørg for batteriet er opladt hvis du har mulighed for at oplade det.

Du kan afprøve diverse elektriske ting. Horn, lys, osv. Se om der er andre ting som ikke virker.
Find starterrelæet og lyt tæt på når du holder bremsen inde og trykker på startknappen. Om der er en kliklyd.
Tag starterrelæet af og på flere gange så metallet i stikket bliver ridset og se om det hjælper
Ellers er det vist i de to tykke ledninger du skal måle mellem om der er cirka 12-13 volt når du prøver at starte.

Du kan måle batteriets spænding med multimeter. Også når du holder startknappen inde for at se hvor meget spændingen falder til efter f.eks. 5 sekunder.
Du kan tage stikket af og på på startmotoren for at ridse metallet så der bliver god forbindelse. Mærk om det sidder tilpas stramt.
Du kan tjekke at stelforbindelsen er god mellem motorblok og stel og batteri.

Eventuelt hold bremse/startknap inde og ryk i diverse ledninger/stik. Måske du kan finde en løs forbindelse.
Brugeravatar
JulleHamSjel
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 5. marts 2023 13:08
Scootere: Pgo Dr.Big
Pgo Hot 50

Re: Hjælp, min elstart virker ikke

Ulæst indlæg af JulleHamSjel »

Altså alt El undtagen elstart virker på den, jeg prøver det andet der
Brugeravatar
JulleHamSjel
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 5. marts 2023 13:08
Scootere: Pgo Dr.Big
Pgo Hot 50

Re: Hjælp, min elstart virker ikke

Ulæst indlæg af JulleHamSjel »

Batteri spænding ændres ikke når jeg trykker på start knappen kun en smule grundet baglyset. Når jeg måler på start og led og trykker på knappen viser den stadig bare 0000. Ingen klik overhovedet ingen lyd fra startrelæet.
Heller ingen problem med stelforbindelsen
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hjælp, min elstart virker ikke

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nej det var da vist forkert det jeg skrev med at måle ved de 2 tykke ledninger ved starterrelæ.
De 2 tykke er vist dem der går til startermotoren.

Det er de to tynde ledninger jeg egentligt mente du skulle måle på.

Er der 12 volt når du holder bremsen og startknappen inde?
Besvar