Boller

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Boller

Ulæst indlæg af Kymconørden »

scootergrisen skrev: 1. april 2023 15:02 Lidt svært at skære igennem bunden. Ved ikke om det er fordi bagepladen var nederst at det måske giver en hård bund.
Det døjede jeg også med. Det er som om bagepladen virker som en stegepande, og bunden får for meget. Fik et super godt råd, som jeg nu bruger hver gang:
Drop pladen, og brug istedet risten med et stykke bagepapir over, brødet kan ligge på, stadig nederst i ovnen. Det virker rigtig godt, og bunden bliver nu mere bagt end stegt. Kan varmt anbefales, hvis du vil slippe for mørke, tykke, hårde bunde.

Her ses bunden fra det seneste brød. Bunden har samme tykkelse skorpe og farve, som resten af brødet :thumbup:
IMG_6069.JPG
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11154
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Boller

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det er måske oven i købet lettere at skære i gennem bunden når den er bølget?

Man kan se på franskbrød fra bageren at de har ligget på sådan en buet plade med små huller i.
Så kunne være vi skulle prøve en perforeret bageplade/hul-bageplade.
Kan være det manglende metal (hullerne) gør at der overføres mindre varme til dejen.

Og de kan være buet så de støtte dejen i siden.
Og måske ligge og hæve mens de er støttet i siden som måske hjælper på det problem jeg har oplevet med at de flyde ud og bliver flade.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Boller

Ulæst indlæg af Kymconørden »

scootergrisen skrev: 2. april 2023 05:25 Kan være det manglende metal (hullerne) gør at der overføres mindre varme til dejen.
...har oplevet med at de flyde ud og bliver flade.
Ja bestemt. Og måske også noget med at fugt kan slippe igennem? Og præcis de ting, gør risten med bagepapir også.

Hvis de ligefrem flyder ud, er dejen jo for blød/tynd. (det oplevede jeg forleden. Løb tør for mel undervejs, og måtte bage en alt for tynd dej. Den flød også lidt ud). Den skal være temmelig fast, smidig og helt uden at klistre. (men det ved du jo)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11154
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Boller

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Synes bare ikke det giver mening med så meget mel i dejen i forhold til hvad mine køkkenmaskiner kan klare.
Så kan man få en maskine med en stor skål og en dejkrog men jeg tror da bare dejen kører med rundt hvis der er meget mel i tror du ikke når den kun har én dims?
Så skulle der vel være 2 dimser hvis den skulle kunne ælte en dej med ret meget mel. Ligesom en håndmikser med 2 dimser.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Boller

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 3. april 2023 05:49 Synes bare ikke det giver mening med så meget mel i dejen i forhold til hvad mine køkkenmaskiner kan klare.
Så kan man få en maskine med en stor skål og en dejkrog men jeg tror da bare dejen kører med rundt hvis der er meget mel i tror du ikke når den kun har én dims?
Så skulle der vel være 2 dimser hvis den skulle kunne ælte en dej med ret meget mel. Ligesom en håndmikser med 2 dimser.
Den dejkrog du har på maskinen begynder ikke og ælte, før du har så meget mel i dejen at den er rimelig "sej".

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Boller

Ulæst indlæg af Kymconørden »

scootergrisen skrev: 3. april 2023 05:49 Synes bare ikke det giver mening med så meget mel i dejen i forhold til hvad mine køkkenmaskiner kan klare.
Hør hov, det er ikke dine køkkenmaskiner der skal bestemme hvornår dejen er tilpas fast.
Men hvis maskinen ikke kan klare opgaven hele vejen, må du ta dejen op og fortsætte æltningen med håndkraft, på et bord drysset med mel.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11154
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Boller

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så er der igen brød til hævning.
Håndæltet og godt med mel.
Har stået i køleskab til hævning i omkring 9 timer i en stor gryde.
Der står står gerne det skal hæve til dobbelt størrelse men synes aldrig rigtig det bliver dobbelt så stort.
Måske jeg har for lidt tålmodighed.
Nu prøver jeg at give det ekstra lang tid til at hæve da det ser lovende ud med hævning i højden uden at flyde så meget ud.
brod_til_hevning.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11154
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Boller

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så er der lækre fine franskbrød. :party:
Synes det er de godeste franskbrød jeg nogensinde har lavet. :love:
Ovnen var på 225 til at starte med og så ned på 200 i det dejen sættes ind.
De fik cirka 38 minutter og det lader til at være helt perfekt.
Bagepladen på nederst rille og jeg tilføjede en ekstra bageplade i bunden i ovnen i håb om at det ville beskytte bunden af brødet så det ikke blev så hårdt og det virkede vist. Bunden af brødet er ikke specielt meget hårdere end toppen.
fine_brod_1.jpg
fine_brod_2.jpg
fine_brod_3.jpg
fine_brod_4.jpg
fine_brod_5.jpg
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Boller

Ulæst indlæg af Kymconørden »

De er skisme blevet flotte. Og ser dejlig luftige ud. :thumbup:
Hvad er grunden til at du kold-hæver i lang tid, frem for lun-hævning i kort tid?
Hæver det mere/bedre, eller hvordan?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11154
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Boller

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der står i opskriften at dejen skal hæve i køleskab første gang i minimum 1-2 timer men gerne til dagen efter.
Synes at have læst det udvikler smag med langtidshævning.
Så når brødene er formet skal de hæve lunt står der.

Tror dejen hæver langsommere i køleskabet.
Tror jeg har bedre resultater med koldhævning.
Så er dejen vel mere fast og holder højden bedre og falder ikke så meget sammen når det pensles.
Besvar