Boller

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Boller

Ulæst indlæg af Landbo »

Kymconørden skrev: 14. marts 2023 04:28 Den proffe bager, kan noget med damp, og noget med BageEnzymer, som vi almindelige nok aldrig lærer..
Men fint. Et stykke lunt/ristet brød med smør/ost, så er jeg glad!
Nåå da da, bageenzymer kan købes mange steder til en kg pris fra lidt over kr 100. Der skal bruges en mængde der svarer til 1-2% af melmængden. Og damp laver man ved og placere en bradepande i bunden af en opvarmet ovn og smide en kop vand eller to ind i samme. Metoden kræver så man er en lille smule mere håndværker når man efterligne håndværksbageren hjemme i køkkenet, end håndværksbageren er. Husk at alt kan læres i teorien på internettet nu til dags. Der var mere besværligt i gamle dage hvor man skulle ud i byen og tigge indigenserne ved min nu afdøde onkel, der tilfældigt havde en bagerforretning i mange år.

Bare klø på, hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11154
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Boller

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Må kigger efter bageenzym i butikkerne. Synes aldrig jeg har set det.
Jeg kan se der står "giver volumen til dit bagværk" på en pakke så det lyder jo lige som det jeg er ude efter.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Boller

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Landbo skrev: 14. marts 2023 12:45 Nåå da da, bageenzymer kan købes mange steder til en kg pris fra lidt over kr 100. Der skal bruges en mængde der svarer til 1-2% af melmængden.
:thumbup:
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Boller

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 14. marts 2023 14:02 Må kigger efter bageenzym i butikkerne. Synes aldrig jeg har set det.
Jeg kan se der står "giver volumen til dit bagværk" på en pakke så det lyder jo lige som det jeg er ude efter.
Jeg tror ikke du kan finde bageenzymer i de normale butikker, der skal du finde en specialbutik på nettet der føre det. Du bør også være opmærksom på at bageenzymer har en begrænset holdbarhed, så lad være at købe hjem i for store portioner hvis du også vil leve af andet end hvidt brød.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11154
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Boller

Ulæst indlæg af scootergrisen »

https://www.valsemollen.dk/produkter/bageenzym/ står at det blandt andet kan købes i Meny.
Prøvede i Meny men kunne ikke finde det.
De forskellige Meny'er har ikke helt de samme vare.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Boller

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 14. marts 2023 17:27https://www.valsemollen.dk/produkter/bageenzym/ står at det blandt andet kan købes i Meny.
Prøvede i Meny men kunne ikke finde det.
De forskellige Meny'er har ikke helt de samme vare.
Så går det helt galt med strømmen på køretøjet, hvis du skal gennemsøge alle Meny butikker i nærheden.

Der står også at du kan købe det i Bilka, Føtex, Super Brugsen og Kvickly.

Måske det alligevel kan nås på en opladning.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11154
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Boller

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Flere boller.
Har vist aldrig lavet så mange boller i mit liv.
Det nærmeste hvad anden eller tredje dag jeg bager for tiden.
Denne gang fladede de en del ud.
Jeg lod dem hæve en god del tid men højden kom ikke.
Måske sidste gang hvor jeg puttede ret meget mere mel i der hævede de bedre i højden.
Jeg synes hvis man følger de mænger der står i opskriften så bliver dejen alt for våd og slet ikke til at ælte så jeg tilføjer altid mere mel end det der står og det var ligesom den gang sidst hvor jeg tilføjede allermest mel af de gange jeg har bagt fornyligt der hævede de bedst i højden.
Jeg tænkte ellers det var bedst hvis der ikke kom for meget mel i men det er åbenbart godt så de er faste nok til ikke at flyde ud i stedet for hæve op.
Eller er det fordi jeg tildækker dejen så overfladen ikke bliver iltet og mister noget af sin væske og bliver lidt hård?
boller_1.jpg
boller_2.jpg
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Boller

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Mums. Gi noget!
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11154
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Boller

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Flere boller :party:
Ser ud til det hjælper på højden hvis der tilføjes mere mel så dejen bliver lidt svær at ælte.
Der står 500 gram mel i opskriften men tror jeg må have brugte 600 gram eller mere her hvor de hæver godt i højden.
Tænkte på om det også kunne hjælpe at sætte bollerne til hævning ret tæt op af hinanden så de støtter hinanden i stedet for stort mellemrum.
Glemte at putte salt i drejen. Salt skulle hæmme gæren men ved ikke hvor meget det har at sige.
boller_1.jpg
boller_2.jpg
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Boller

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Jeg tilføjer en spiseke salt, pr 500 mel. det lader til at virke..
Besvar