Boller

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11154
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Boller

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kender i en god måde til at tildække dejen på når den står til hævning på bagplade?
Jeg har brugt plastikfolie men det er jo spild at bruge nyt hver gang og har svært ved at holde pastikken væk fra dejen. Hvis dejen rør plastikken så klistrer den sig fast.
Måske noget med en bøjle der kan sættes på bageplade på en eller anden måde.

Nu prøver jeg med nogle plastikposer der er matte som jeg har lagt løst henover.
Måske den matte overflade kan forhindre dejen i at klistre fast.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Boller

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 3. maj 2023 01:29 Kender i en god måde til at tildække dejen på når den står til hævning på bagplade?
Jeg har brugt plastikfolie men det er jo spild at bruge nyt hver gang og har svært ved at holde pastikken væk fra dejen. Hvis dejen rør plastikken så klistrer den sig fast.
Måske noget med en bøjle der kan sættes på bageplade på en eller anden måde.

Nu prøver jeg med nogle plastikposer der er matte som jeg har lagt løst henover.
Måske den matte overflade kan forhindre dejen i at klistre fast.
Alle simple folk jeg kender, har altid brugt og lægge et nyvasket viskestykke direkte over kreationen/erne. ;)

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11154
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Boller

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Sætter dejen sig ikke fast i viskestykket når det rør dejen?
Og holder dejen nede så den ikke kan hæve op?

Ville gerne bruge viskestykke men så skal der være noget til at holde det over dejen så det ikke rør.

Det matte plastik virkede godt.
Selvom dejen rørte og klistrede sig fast så var det til at tage af med få sekunders tålmodighed uden at ødelægger formen på dejen.
Formodentligt pga. den matte overflade.
Poserne er dem de har i ruller i supermarked ved frugt.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Boller

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 3. maj 2023 06:21 Sætter dejen sig ikke fast i viskestykket når det rør dejen?
Og holder dejen nede så den ikke kan hæve op?

Ville gerne bruge viskestykke men så skal der være noget til at holde det over dejen så det ikke rør.

Det matte plastik virkede godt.
Selvom dejen rørte og klistrede sig fast så var det til at tage af med få sekunders tålmodighed uden at ødelægger formen på dejen.
Formodentligt pga. den matte overflade.
Poserne er dem de har i ruller i supermarked ved frugt.
Ved ikke hvor du har fået de ideer fra. Når langt størstedelen af Danmarks hjemmebagere kan lykkes med et viskestykke uden problemer, er jeg ret sikker på det nok også skal lykkes for dig. ;)

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11154
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Boller

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Sidste prøvede jeg med 100 gram drej per burgerbolle.
Tror måske 80 gram vil være bedre så ikke det bliver så stort/højt hvor der er svært at åbne munden nok til at spise det.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11154
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Boller

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så er det igen blevet tid til boller efter en pause uden bagning.
Jeg blandede det bare sammen uden at måle noget. Det lader til at gå meget godt.
Og så kan man justere med mere mel eller mere væske indtil dejen er som man ønsker.
Denne gang brugte jeg mælk til at pensle med og lidt vanddamp.
Brugte åbenbart ikke nok fedtstof på pladen da bollerne sad fast.
Brugte 50 gram gær og hurtighævning.
Bollerne formåede at hæve så meget at de rør hinanden over det hele.
Måske det gode sommervejr giver god hævning.
boller_1.jpg
boller_2.jpg
boller_3.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11154
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Boller

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Billede fra https://bentebager.dk/pensling-af-boller/ hvor det ser ud til at æggeblomme giver den mest blanke og mørke overflade.
Og smeltet smør giver en hård lys overflade.
Der står desuden noget om at kold mælk direkte fra køleskab måske har fået bollerne til at falde sammen.
De 10 forskellige overflader, jeg KAN anbefale er: Ingenting, mælk, vand med sukker, kaffe, vand, mel, helt æg, æggeblomme, æggehvide og smeltet smør. Alle er tempereret, så det er lunt/stuetemperatur. Jeg har tidligere penslet med mælk direkte fra køleskabet, men der faldt mine boller sammen, jeg tror mælken var for kold.
pensling-af-boller-tekst.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11154
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Boller

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg prøver med en omgang boller på 70 gram dej og så har jeg mast nogle af dem flad så de måske bliver mere hamburger brede og flade i stedet for høje.
Jeg har set i nogle videoer at de som pensling bruger æg og mælk pisket sammen. Ved ikke hvorfor de blander det samme om det skulle være bedre.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11154
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Boller

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så blev der indkøbt for 14,50 kroner mel (2 kg af det billigste mel) og gær (50 gram).
Brugte bagepapir for en gang skyld.
Har ikke æg så prøvede at pensle med olie.
Olie løber ned så der skal meget lidt på.
Da olien løber ned i bunden af bollen og der er bagepapir slipper bollerne meget let fra bagepapiret.
Sesamfrøene sidder ikke fast med olie på så olie er nok ikke godt hvis man kan tænkt sig at dryppe noget på bollerne bagefter.
Det koster 0,45 kroner per bolle med den billigst mel og gær. Uden prisen på salt og vand og strøm.
boller1.jpg
boller2.jpg
boller3.jpg
boller4.jpg
boller5.jpg
boller6.jpg
boller7.jpg
boller8.jpg
boller9.jpg
boller10.jpg
boller11.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11154
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Boller

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Forrige gange jeg brugte håndmaskinen til at ælte dej med blev dejen ved med at kravle op af spiralkrogene og jeg blev ved med at stoppe maskinen og skubbe dejen ned og køre lidt igen hvor dejen så igen kravlede op osv. osv.

Det tog længe før jeg fandt ud af årsagen som var at der var byttet om på spiralkrogene hvor de sættes i håndmaskinens huller.
Der er nogle former i plastikken så man kan se hvilket hul de skal sættes i men man kan åbenbart godt sætte det omvendt i på den her håndmaskine.

Har købt mig 2 kg manitobamel igen nu mens prisen var lav.
Det gik jo godt med det mel sidste gange så jeg prøver at gentage succesen.

Denne gang vil jeg prøve at lave ét stort brød i en brødform.
Besvar