Test/Anmeldelse af MC Alarm V208 (S802)

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Test/Anmeldelse af MC Alarm V208 (S802)

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg har købt en MC alarm til min KTM Duke 200. Den har standard alarmstik, der kan bruges på de fleste motorcykler/knallerter med alarm stik f.eks. T-Hansen scooters.

Den kommer med en meget dårlig engelsk vejledning, og jeg er ved at lave en ny kort resumé, hvor de forskellige funktioner beskrives, og en beskrivelse af hvordan startspærren virker, samt et eksempel på, hvordan jeg har sat den på KTM duke 200.

Den har følgende features:
  • 2-vejs funktion giver alarm på fjernbetjeningen ved alarm. Hvis LED'en på fjernbetjeningen blinker, er den indenfor modtageradius.
  • PKE - er nok den væsentligste feature. Det er ikke nødvendigt, at slå alarmen til og fra. Den måler afstanden til fjernbetjeningen, og er den under 5 meter, så slår den fra. Det betyder, at man undgår fejlalarmer og beep lyd når alarmen slås til og fra. Den eneste lyd, er en kort beep når der tændes for knallerten / motorcyklen. PKE kan slås til/fra via fjernbetjeningen, og er som standard fra. Jeg syntes det fungerer godt, og har det altid sat til. Reservefjernbetjening har ikke PKE featuren, men den sælges vist også i en version med 2 stk. PKE fjernbetjeninger til højere pris.
  • Lavt strømforbrug: Den bruger 0,6mA både ved armeret og ikke armeret. Og PKE bruger ikke ekstra strøm. På et år er der ca. 8766 timer. Så på et år har den et forbrug på ca. 5,3AH. Og et almn. godt fuldt opladt batteri, holder dermed cirka et år uden opladning eller kørsel, men så er batteriet også godt tømt, og kan nok ikke starte.
  • Når motorcykelen/knallerten har tænding på, er forbruget 60mA (125mA hvis startet med fjernstart). Det er forsvindende i forhold til lys og andet som er tændt.
  • Der kan tilsluttes ekstern 9V backup batteri, så alarmen lyder, hvis accumulator afmonteres.
  • Den har mulighed for at sætte lyd på blinklys, så man ikke glemmer blinklyset. Funktionen sættes fra/til via fjernbetjeningen. (Jeg ved ikke om det er lovligt med blinklys beep i stedet for blinklys klik ifølge lovgivningen)
  • Der er mulighed for, at den automatisk slår alarmen til ved stilstand i 3 minutter. Funktionen sættes fra/til via fjernbetjeningen.
  • Den har fjernstart. Det er ikke muligt at slå fjernstart fra, men hvis ledningen til startmotoren ikke monteres, vil den ikke starte, men kun sætte tænding på. Så vidt jeg ved er fjernstart ulovlig ifølge dansk lovgivning.
  • Alarmen har indbyggede relæer på 20A, og dermed er de overdimmensioneret så kraftigt, at de ikke burde svejse sammen.
  • Alarmen har en høj sirene på 125dB. Sammenlignet med en tidligere alarm jeg har haft, er den højere.
Konklusion:
Alarmen er set til ca. 420 kr. på amazon (Motorcycle PKE 5M alarm), incl. dansk moms og porto. Dens bedste features er lavt strømforbrug der holder den kørende et år uden opladning, samt PKE der automatisk slår alarmen til og fra når man er i nærheden, og virker uden at øge strømforbruget.
Senest rettet af GYS 22. februar 2023 21:17, rettet i alt 5 gange.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Test/Anmeldelse af MC Alarm V208 (S802)

Ulæst indlæg af GYS »

Så har jeg fået lavet en hurtig brugsvejledning:

Taster:

"Lock/Arm" (tast med låst hængelås):
  • En gang kort: Aktiverer alarm.
  • En gang lang: Aktiverer alarm, Lydløs.
  • Afbryder alarm event med alarm stadigt aktiv (alternativ tryk "DisArm"+"Arm").
"Unlock/DisArm" (tast med ulåst hængelås):
  • En gang kort: Slår alarm fra.
  • En gang lang: Slår alarm fra, Lydløs.
"engine start" (tast med symbol for nøgle):
  • En gang kort: Låser bil op. Ingen funktion ved MC alarm.
  • Lang tryk: Batteritest fjernbetjening.
    Indikerer med 1-6 blink på LED fjernbetjeningens batteris tilstand.
  • 2 hurtigt: Sætter tænding på og starter MC.
"Speaker": (kun på 1-vejs fjernbetjening):
  • Giv lyd, 5 beeps.
Rød/grøn LED: Blinker hvis fjernbetjening er indenfor modtageområde.

Bruger Settings:
  • Ændring af settings n:
    • Tryk og hold "engine start" inde.
    • Samtidigt tryk n gange på "Unlock/DisArm".
    • Slip "engine start".
    • Blinklys blinker nu n gange.
  • n=3: Blinklys beep on. Giver lyd ved blink med blinksignaler.
  • n=4: Blinklys beep off.
  • n=5: Aktiver parkeringslås, automatisk lås efter 3 minutter motorcyklen slukkes.
  • n=6: Ophør parkeringslås.
  • n=7: Aktiver permanent startspærer. Kan ikke starte, heller ikke ved alarmen fra.
  • n=8: Ophør permanent startspærer. Kan starte ved alarm fra.
  • n=11: PKE on. 5 meter autosensing aktiv. Bemærk funktion toggles (ifølge engelsk brugsvejledning).
  • n=12: PKE off. 5 meter autosensing passiv. (Kun beskrevet i kinesisk brugsvejledning).
Juster følsomhed og factory settings:
  • Juster følsomhed til k = 1 til 5. Mindst følsom = 1. Mest følsom = 5.
    (Samme procedure som settings, men brug "Lock/Arm" i stedet)
    • Tryk og hold "engine start" inde.
    • Samtidigt tryk k gange på "Lock/Arm".
    • Slip "engine start".
    • Beeper giver nu k beeps.
  • Tilbage til Factory Settings: Som juster følsomhed, men med k=15.
    Der spilles melodi angiver factory settings er sat.
Factory Defaults:
Blinklys beep OFF, Parkeringslås efter 3 minuter ON, Permanent aktiv startspærer OFF, PKE OFF, Følsomhed 3 (midt).

Jeg plejer at sætte PKE til, og eventuelt følsomhed lidt op. Den virker ikke særlig følsom ved følsomhed 3.
Besvar