Tomos a 35 smider olie

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Kim Meyer
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 1
Tilmeldt: 28. januar 2023 11:17
Scootere: peugeot tkr
tomos a35

Tomos a 35 smider olie

Ulæst indlæg af Kim Meyer »

Hej med jer.
jeg har en tomos a35 som kører rigtig godt, jeg har bare et problem. den smider olie bag fortandhjulet
jeg har skiftet simmering/pakdåse. men rundt om gearakslen sidder der et bøs som den inderste del af pakdåsen pakker omkring. men inden under det bøs er akslen jo med "splines" som tandhjulet sidder i- dvs det er her olien kommer ud? hvordan gør man det tæt? :?: :?:

Vh Kim
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Tomos a 35 smider olie

Ulæst indlæg af Landbo »

Kim Meyer skrev: 28. januar 2023 11:28 Hej med jer.
jeg har en tomos a35 som kører rigtig godt, jeg har bare et problem. den smider olie bag fortandhjulet
jeg har skiftet simmering/pakdåse. men rundt om gearakslen sidder der et bøs som den inderste del af pakdåsen pakker omkring. men inden under det bøs er akslen jo med "splines" som tandhjulet sidder i- dvs det er her olien kommer ud? hvordan gør man det tæt? :?: :?:

Vh Kim
Uden og kende noget til omtalte motor, plejer læberne på simmerringen at hvile på samme stykke af akslen som går gennem lejet. Umiddelbart vil jeg mene omtalte bøsning er en der er monteret uoriginalt. Hvis du googler en snittegning af din motor og fortæller hvor omtalte bøsning sidder præcis vil det være meget nemmere og hjælpe dig.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Tomos a 35 smider olie

Ulæst indlæg af Landbo »

Kim Meyer skrev: 28. januar 2023 11:28 Hej med jer.
jeg har en tomos a35 som kører rigtig godt, jeg har bare et problem. den smider olie bag fortandhjulet
jeg har skiftet simmering/pakdåse. men rundt om gearakslen sidder der et bøs som den inderste del af pakdåsen pakker omkring. men inden under det bøs er akslen jo med "splines" som tandhjulet sidder i- dvs det er her olien kommer ud? hvordan gør man det tæt? :?: :?:

Vh Kim
Fandt lige den her: https://vintagemopeds.files.wordpress.c ... manual.pdf

Omend tegningerne i skriftet ikke er særlig forklarende. :?

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Tomos a 35 smider olie

Ulæst indlæg af Landbo »

Det er åbenbart hurtigt du har mistet interessen i og få dit køretøj gjort tæt. Jeg så en video på YT om/med en Tomos A35 hvor der skiftes tandhjul. Må nok erkende det ser noget mystisk ud med yder ringen med splinerne til tandhjulet og kickstarter akslen inden i, men efter manualen over motoren syntes der ingen tætning at være mellem kickstarter akslen og bøsningen til tandhjulet. Noget slår mig dog, kunne det tænkes du fylder for meget olie på gearkassen ?

Glemte helt:

https://youtu.be/cKhPfz0s-Pk?t=107

Hilsen Leif.
Besvar