[Løst] Løse Spejle - Tips og Tricks

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
TIP
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 30
Tilmeldt: 17. august 2022 18:22
Scootere: MotoCR E-Libra

[Løst] Løse Spejle - Tips og Tricks

Ulæst indlæg af TIP »

Løsning:
Nu har jeg altså, håber og tror jeg, løst problemet, ved at dryppe noget superlim ind i ledet, og ellers holde det nogenlunde i bevægelse, mens det tørrede. Forudsat at spejlet ikke sidder fast, som støbt i beton, i morgen, så synes det er være en glimrende løsning, skulle andre opleve det samme, eller lignende.

Tak for hjælpen.

---

Jeg har for et par uger siden, sat nye spejle på min scooter. Det er de billige universal spejle fra T Hansen, og de er såmænd finde nok, men hvis jeg kører over det mindste bump, vender de i alle andre retninger end de bør gøre, og der synes ikke umiddelbart at være nogen muligheder for at stramme dem.
Jeg har selv et par idéer til hvordan problemet kan løses, men før jeg giver mig i kast med noget, som meget vel kan vise sig at være spild af tid, vil jeg gerne høre om der er nogen som har nogle idéer, jeg ikke selv er kommet på.


Tak.

Edit:
det skal siges, at det ikke er gevindet hvor spejlende er fast monteret på scooteren, det handler om, men den anordning der gør at man kan justere på spejlene.
Senest rettet af TIP 27. december 2022 20:52, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: Løse Spejle - Tips og Tricks

Ulæst indlæg af Cis »

Rengør gevindet på både spejlarm og hvor de skal monteres, giv gevindet locktite, og monterer spejlene som du ønsker de skal sidde, og vent på at locktite´et hærder, så burde de blive siddende når du kører over bumbs osv.

Et andet trick, som du kan prøve først, er at klippe en strimmel plastik af et eller andet, eller bruge en plastik-strips, og kom den ned i gevindhullet, så plastiket virker som en strammerlås, ligesom en låsemøtrik, når du skruer spejlet ned i gevindhullet...
Brugeravatar
TIP
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 30
Tilmeldt: 17. august 2022 18:22
Scootere: MotoCR E-Libra

Re: Løse Spejle - Tips og Tricks

Ulæst indlæg af TIP »

Cis skrev: 22. december 2022 14:53 Rengør gevindet på både spejlarm og hvor de skal monteres, giv gevindet locktite, og monterer spejlene som du ønsker de skal sidde, og vent på at locktite´et hærder, så burde de blive siddende når du kører over bumbs osv.

Et andet trick, som du kan prøve først, er at klippe en strimmel plastik af et eller andet, eller bruge en plastik-strips, og kom den ned i gevindhullet, så plastiket virker som en strammerlås, ligesom en låsemøtrik, når du skruer spejlet ned i gevindhullet...
Mange tak for svar, men det er altså ikke hvor de er monteret, der er tale om, mend en anordning der forbinder arm og spejl, som ganske enkelt er for løs, og som ikke umiddelbart kan strammes, hvad jeg kan se.
Jeg overvejer, blandt andet, om ikke man kan sprøjte noget klisterstads, ind imellem kuglen, på armen, og den omkringsiddende, ehm, hvad man nu kalder sådan en, men det virke ikke som en særlig holdbar løsning.
Alternativt, og der ender jeg nok, hvis ikke der dukker andre idéer op, kan der bores et lille hul, laves gevind, og sættes en lille spændeskrue i, men det er til gengæld møghamrende besværligt, så ja, jeg lutter øre, i håbet om alternative løsninger. ;)
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Løse Spejle - Tips og Tricks

Ulæst indlæg af Landbo »

TIP skrev: 22. december 2022 13:28 Jeg har for et par uger siden, sat nye spejle på min scooter. Det er de billige universal spejle fra T Hansen, og de er såmænd finde nok, men hvis jeg kører over det mindste bump, vender de i alle andre retninger end de bør gøre, og der synes ikke umiddelbart at være nogen muligheder for at stramme dem.
Jeg har selv et par idéer til hvordan problemet kan løses, men før jeg giver mig i kast med noget, som meget vel kan vise sig at være spild af tid, vil jeg gerne høre om der er nogen som har nogle idéer, jeg ikke selv er kommet på.


Tak.

Edit:
det skal siges, at det ikke er gevindet hvor spejlende er fast monteret på scooteren, det handler om, men den anordning der gør at man kan justere på spejlene.
Lad være med og forsøge at lave noget fusk der alligevel ikke duer, lever skramlet tilbage ned tak for lån og køb nogle spejle der er ok et andet steds.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: Løse Spejle - Tips og Tricks

Ulæst indlæg af Cis »

TIP skrev: 22. december 2022 17:15
Cis skrev: 22. december 2022 14:53 Rengør gevindet på både spejlarm og hvor de skal monteres, giv gevindet locktite, og monterer spejlene som du ønsker de skal sidde, og vent på at locktite´et hærder, så burde de blive siddende når du kører over bumbs osv.

Et andet trick, som du kan prøve først, er at klippe en strimmel plastik af et eller andet, eller bruge en plastik-strips, og kom den ned i gevindhullet, så plastiket virker som en strammerlås, ligesom en låsemøtrik, når du skruer spejlet ned i gevindhullet...
Mange tak for svar, men det er altså ikke hvor de er monteret, der er tale om, mend en anordning der forbinder arm og spejl, som ganske enkelt er for løs, og som ikke umiddelbart kan strammes, hvad jeg kan se.
Jeg overvejer, blandt andet, om ikke man kan sprøjte noget klisterstads, ind imellem kuglen, på armen, og den omkringsiddende, ehm, hvad man nu kalder sådan en, men det virke ikke som en særlig holdbar løsning.
Alternativt, og der ender jeg nok, hvis ikke der dukker andre idéer op, kan der bores et lille hul, laves gevind, og sættes en lille spændeskrue i, men det er til gengæld møghamrende besværligt, så ja, jeg lutter øre, i håbet om alternative løsninger. ;)
Den type spejle, hvor selve spejldelen er sat på armen med et kugleled, er meget svære at gøre noget ved, når de først begynder at være løse, og da dine jo er det helt fra nye af, vil jeg levere dem tilbage, som Leif foreslår, og få nogle der ikke har kugleled..

Begynder du at bore i dem, skal du jo også dreje et gevind, hvis du vil have en pinolskrue til at holde det hele fast, og der risikerer du, at det hele revner, og selv om det lykkes at få det lavet, så er fanden løs, første gang en eller anden kommer til at støde ind i spejlet, det vil det formentligt ikke kunne holde til..

Så ned til Thansen og få dem byttet til nogle bedre af slagsen..
Brugeravatar
TIP
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 30
Tilmeldt: 17. august 2022 18:22
Scootere: MotoCR E-Libra

Re: Løse Spejle - Tips og Tricks

Ulæst indlæg af TIP »

Tak for rådene, som jo sikkert er udmærkede, men det er simpelthen en slåskamp jeg ikke magter, at skulle tilbage til T Hansen og have dem til at finde en løsning, så hellere forsøge at løse problemet selv. Det var i forvejen en udfordring at finde spejle, uden modsat gevind på højre side, hvilket, i følge T Hansen passer til samtlige scootere i landet, men altså ikke min. Hvis nogen kan anbefale nogle spejle, som jeg kan bestille, og som er med normalt M8 gevind, på begge sider, skal jeg overveje det, som et alternativ.

Min scooter er en MotoCR E-Libre, men jeg er ikke interesseret i plastic fantastic originalspejle, som om muligt, var endnu værre skruet sammen, den uge eller to, de stadig var i ét stykke.

Nuvel, tak for svar, og glædelig Jul.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Løse Spejle - Tips og Tricks

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Vis hvad det er du har købt.
Brugeravatar
TIP
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 30
Tilmeldt: 17. august 2022 18:22
Scootere: MotoCR E-Libra

Re: Løse Spejle - Tips og Tricks

Ulæst indlæg af TIP »

Jeg købte to af disse, da jeg stod og manglede, og det tilsyneladende var den eneste løsning, men kort varsel, og man hos thansen, tilsyneladende ikke finder det umagen værd at oplyse om de mest fundamentale specifikationer, hverken til kunder, eller ekspedienter, og det lignede M8 gevind, hvilket var korrekt.

https://www.thansen.dk/scooter-mc/scoot ... 234098979/

Jeg kan, som tidligere nævn, nok selv finde en løsning på problemet, men hellere end trial and error, ville som sagt være, hvis der er nogle alternative, og gerne afprøvede idéer, jeg ikke har overvejet.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Løse Spejle - Tips og Tricks

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Prøv at vis billeder af bagsiden hvor stangen går ind i plastikken.

Hvis sidespejlet drejer på en kugle på enden af stangen så skal der vel noget friktion til.
Se om det er smurt. Hvis det er kan du prøve at fjerne smørelsen så det bliver metal mod metal.
Eller putte lidt sand i eller noget.
Eller måske dreje spejlet rundt en masse gange så eventuelt smørelse bliver flyttet og der bliver skrabet i metallet så det måske tager bedre fast.
Brugeravatar
TIP
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 30
Tilmeldt: 17. august 2022 18:22
Scootere: MotoCR E-Libra

Re: Løse Spejle - Tips og Tricks

Ulæst indlæg af TIP »

Sidstnævnte har jeg prøvet. Tror ikke det er nok at fjerne et. smørelse, men jeg tror sagtens det kan være en løsning at forurene lejet, om man så må sige, men om sand er den rigtige løsning, det ved jeg nu ikke, men på den anden side skal det jo nok heller ikke være tokomponent. ;)

Evt. billede på vente, men der er nu heller ikke rigtig noget at se.
Besvar