Oliepind knækket og røg ned i olien på VGA

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
bandur
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17. oktober 2022 12:32
Scootere: VGA Explora 45 - Euro 5 årgang 2022

Oliepind knækket og røg ned i olien på VGA

Ulæst indlæg af bandur »

Hej, min oliepind knækkede da jeg satte den tilbage i olierøret. Man kan ikke se den dernede og har tømt olien, men den kom hverken med ud eller opsnappet af oliefiltret.
Hvordan får jeg den ud? Og kan knallerten tage skade hvis jeg kører med det stykke plastik i.
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: Oliepind knækket og røg ned i olien på VGA

Ulæst indlæg af Cis »

Hvor lang er plastikstykket ? er det så langt, at toppen af plastikpinden stadigvæk befinder sig i røret, så det ikke kan komme længere ned, og ende et sted det ikke skal ?

Det er jo aldrig optimalt af have andet end olie nede i bundkaret, så det vil være bedst, hvis du kan fiske det ud på en eller anden måde, og sidder stykket stadigvæk nederst i olierøret, burde det kunne fiskes op med et stykke stift ståltråd, eller evt. blæses ud med trykluft....

Men alt andet lige, et stykke plastik burde ikke kunne lave det store ravage, så længe der ellers er olie nok på knallerten og hullet i olierøret bliver holdt lukket..
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Oliepind knækket og røg ned i olien på VGA

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Måske du kunne være heldig at sprøjte vand ind med en vandslange og så den kom ud af et af de andre huller.

Ellers skal du vel have svinghjul, stator, yderste højre del af motorblokken af for at komme bedre til.

I teorien kunne motoren vel godt tage skade hvis og hvis og hvis men det er nok meget meget usandsynligt.
Brugeravatar
bandur
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17. oktober 2022 12:32
Scootere: VGA Explora 45 - Euro 5 årgang 2022

Re: Oliepind knækket og røg ned i olien på VGA

Ulæst indlæg af bandur »

Tak for de gode råd. Jeg tænker måske vand i oliesumpen nok er en dårlig idé men vil forsøge med ståltråd og/eller puste noget luft igennem. Sagen er, at det er er langt stykke - så mon ikke den stadig er i røret. Ved I om plastik er lettere end olie og dermed flyder på toppen eller er det tungere og synker ned til bunden? Derudover, hvad er der i mellem olierøret og “motoren” eller oliesumpen - er der noget som blokerer store elementer?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Oliepind knækket og røg ned i olien på VGA

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kunne prøve at klippe noget af din oliepind og se om det flyder oven på.

Billeder på https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... takt_motor
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Oliepind knækket og røg ned i olien på VGA

Ulæst indlæg af Landbo »

bandur skrev: 7. december 2022 19:26 Hej, min oliepind knækkede da jeg satte den tilbage i olierøret. Man kan ikke se den dernede og har tømt olien, men den kom hverken med ud eller opsnappet af oliefiltret.
Hvordan får jeg den ud? Og kan knallerten tage skade hvis jeg kører med det stykke plastik i.
Ja du skal have fisket stumpen ud igen inden motoren startes. idet stumpen kan komme i klemme mellem plejlstang/krumtap eller endnu værre knastkæden/tandhjul og ødelægge ventilernes timing. Prøv og lægge maskinen ned så hullet til oliepinden er laveste punkt på motoren og pust med trykluft ind i olie aftapshullet.

Knæk og bræk, Leif.
Besvar