primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Hej!

Hvis der er nogen der læser dette og har gode råd, så skriv gerne på emnet!

Min Sachs Saxy er i stykker, og jeg går og tænker på at skille gearhuset ad. I hvert fald lukke op og kigge ind. Det betyder, at jeg først skal tømme motorolien ud, og dernæst prøve at tage dækslet af. Der er tre filer om denne knallert på scootergrisen. Billedet, der kommer her, viser dækslet, der kaldes Crankcase Cover Right. Hvad der så sker - tage Right Crankcase Body af, finde Mainshaft og trække Primary clutch ud og kigge på den, om der er defekte fjedre og ujævnheder. Jeg har studeret tegningerne grundigt og diagnosen er indtil videre, at Primary Clutch sidder fast. Om jeg kan lave det, er tvivlsomt.

22/10-2022
side 9 brugermanual, sachs saxy (pdf).png
Lykkes det mon det mon at vedhæfte et billede af "right crank case cover"?
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Man kan snakke om knallerten. Den har to gear, der skifter ved at give gas på håndtaget. Speed-down system har to aksler, mainshaft og countershaft. Krankakslen trækker mainshaft gennem chief axle gear og mainshaft følger altid med motorens omdrejninger. Countershaft driver kæden der sidder til venstre og baghjulet med 60 tænder (25 km/t modellen). På countershaft skubber second clutch to tandhjul mod højre (starting gear og finally gear) og de går løs på countershaft når knallerten når 25-30 km/t. Derefter kobler primærkoblingen tæt på mainshaft og trækker rent på driven gear der sidder fast på countershaft. Et interessant system, hvor siderne om speed-down system, primary clutch og second clutch er det, der er centralt i Saxyen's to gear.

knallertens baghjul kan nu ikke trækkes baglæns og tomgangen virker slet ikke. I første gear skal primary clutch give slip på mainshaft og fremdrift sker ved starting gear component på mainshaft, der altså driver countershaft med starting og finally gear, indtil second clutch skubber dem mod højre. Her er farten oppe i 25 km/t. Ved acceleration opad i første gear kobler primary clutch mere og mere, indtil man når 25 km/t. Det giver et lille ryk, og så er man i anden gear. Min model har en ekstra tand på fortandhjulet så gearingen er 12/60 og ikke 11/60. En anden CDI fartbegrænser kan købes, hvor man kan begrænse omdrejningstallet og tophastigheden. Topfart er 0 km/t, men burde være ca. 37 km/t ;-)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Er der olie i og korrekt olie og korrekt mængde og har det været skiftet i tide?

Når du tager dækslet af så kan du kigge i bunden og se om der ligge metaldele fra noget der er gået i stykker.

Hvis du kan finde servicemanualen til den eller måske til Madass med samme motor med 2 automatiske gear så ville det være godt at kigge i den inden du går i gang.
Ellers kan du kigge i servicemanualen til Madass med 4 gear manuel selvom det ikke er helt det samme.
Eventuelt søg på 139FMB for at finde andre modeller med lignende motor der måske findes flere filer til.

Ikke mange der skriver om at de har den model så lidt begrænset med information der er.
Men du kan hjælpe med at tage billeder osv.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Ja. Jeg kigger stadig tegninger. Det ser nu altså ud til, at jeg bare skal starte med at tage låget af. Og der lå måske nogle grater, der kunne ses gennem vinduet til olie check. Og den oliekasse, der sidder omkring krumtap og stempel, er kun cirka 15 cm bred med oliepakninger. Dette behøver jeg nok ikke lukke op. Gearhuset er meget bredere. Hvis den crankcase skal åbnes, må man også lukke op på venstre side af gearhuset. Pakningen under det yderste låg og de stumper der kommer af skal jeg passe på. Og ja, jeg kørte med for lidt motorolie og skiftede den for sent. Der er sjældent nogen der hjælper med gode råd.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der er af og til nogen der skriver om at stemplet har sat sig fast. Varmesætning.
Tror nok det er hvis de kører uden olie.
Så måske de 3 koblingsarme har sat sig fast der hvor de rør koblingsklokken eller på de 3 aksler de drejer på.
Ser ikke ud til de har belægning så det er måske metal mod metal når de slynges ud. Eller måske der er belægning indvendigt i koblingsklokken.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Stemplet kører helt fint og det lød endda rigtig godt på den sidste tur. Morgenen efter kunne jeg starte knallerten på støttefoden, men når jeg satte baghjulet ned, gik knallerten i stå. Det prøvede jeg flere gange. I en periode efter olieskift for sent, blev denne tendens værre og nu er koblingen groet fast. Hjulet kan ikke trækkes baglæns længere. Slet ikke. Den Primary Clutch sidder måske lige bag Crankcase Cover Right og akslerne stikker ud gennem Crank Body? Der sidder også tre fjedre på de tre koblingsarme.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det var ikke fordi jeg mente at stemplet havde sat sig fast på din.
Det var bare et eksempel fordi det er der nogen gange nogen der skriver om. Tror nok pga. manglende olie.

Du må ind og kigge. Se hvor alvorligt det er.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Der sidder 8 bolter. En 8 mm gaffelnøgle kunne godt løsne en, men en top 5/16 tommer = 7,8 mm passer bedre. Fodhvilerne skal af, men udstødningsrøret kan blive siddende. Langsomme forberedelser. Pakningen skal jeg passe på. Gearhuset er meget bredt og kickstart-akslen sidder ikke længere tilbage end countershaft med drive sprocket til venstre. Der er masser af plads bag låget.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Villadsen fandt ud af, at en Honda CD50 har et udstødningsrør der passer til Saxy'en. Forkromet. Kichstart-armen er en Honda-ting også, købt på Moped-speed. Et originalt udstødningsrør fås ikke, heller ikke fra fabrikken i Tyskland.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Det er lykkedes at få de 8 bolter ud der holder låget. Fodhvilerne er taget af, kickstartarmen af, olie hældt grundigt fra.

Men låget sidder godt fast - jeg ikke lige få det løs.
Besvar