primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan se på det lille stykke gevind der stikker ud hvilken vej det dreje.

Hvis ikke du har en univelsalholder og ikke gider vente på en kunne du bore 2 huller i et langt stykke metal.
Så kan du enten spænde 2 bolte på og holde i de yderste huller eller spænde metalstangen fast i 2 gevind (der hvor boltene var som holdt låget).

Det vil være fint hvis metalstykket er så langt at det rammer jorden.
På den måde kan du stoppe drejningen.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Landbo »

Claus Damsgaard skrev: 17. november 2022 15:57 Hej Landbo!

Jeg kan få ved møtrikken med en særlig top. Og jeg kan holde koblingens indre del med en koblingsholder. Der er ikke mulighed for at holde akslen på en anden side? Nu kiggede jeg på delene i dag. Og der er en skade på belægningen på een af koblingsarmene. Det kan ses udefra at et stykke belægning er knækket af. Det er nødvendigt at skille det ad. Men jeg fandt også den stump fjeder, der sås på billedet for et par dage siden. Meget tvivl ryddes af vejen. Den møtrik sidder godt fast. Tandhjulene sidder ikke fast nu, men kan drejes både frem og tilbage men ikke konstant. Der er flere der har givet råd. Og jeg ringede til den gamle mekaniker ude i Kjellerup. Der er noget at holde fast i, men jeg er ikke sikker på at det kan holde. Fandt en gammel livrem. Der er aldrig ro til at lave noget her hvor jeg bor. Jeg har forsøgt tilpasse en billig stump værktøj fra en vinkelsliber, og derfor er jeg sikker på at diameteren 24 mm er den mellem tapperne på toppen men også mellem møtrikkens slidser på tværs. Den knallert har stor affektionsværdi for mig. Sådan som at have en gammel hest. Jeg har også en skydelære i kælderen og muligvis må der nogle nye bakker på, og så skal diameteren på huset altså "seperate plate" invendigt måles præcist op. Reservedele fås der ikke mange af fra fabrikken www.sachsersatzteile.de . Der sidder en tilsvarende møtrik på den anden aksel, og der er der normalt gevind. Det kan ses. Men den møtrik, der skal af, dækker gevindet, så det kan ikke ses.
Forskellen på og slå møtrikken og koblingspladen løs, er du faktisk ikke engang behøver at holde ret godt på krumtapakslen, mens når du bruger det omtalte specialværktøj SKAL fastkolde den på en eller anden måde. Du bør absolut lade være med på nogen måde få et sideværts tryk på koblingsklokken, da der ingenting skal til for den bliver skæv og koblingen dermed kommer til at virke underlig. Klokken er nærmest umulig at rette lige op efterfølgende hvis ...........

Du skal have et nyt sæt koblingsbakker med tilhørende fjedre for at få det til og køre ordentlig.

Motoren ligner grangivelig en der oprindelig er lavet af Honda. Find ud af typenummeret på den og der skulle være meget større chance for at finde stumper, især i Asien.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Tak for råd!

Den koblingsholder tager ikke ved koblingsklokken. Den skal bare sørge for, at akslen ikke følger med, når jeg løsner møtrikken, der sidder på akslen. Een ting er at holde fast på møtrikken med den top jeg har bestilt. Men at holde den plade, hvorpå bakkerne er monteret er noget andet. Koblingen glider meget let inde i klokken som det er nu, efter jeg fik pillet den stump fjeder ud. Men så så jeg at noget belægning var knækket af indvendigt. Diameteren på klokken indvendigt kender jeg endnu ikke. Og der var nogle "Kupplungsbacken" på Sachs' hjemmeside, som kommer i December. Koblingsholderen er kommet.

Jeg kender ikke lige alle de fagudtryk, i kender, men altså svinghjulet, ja, det kan man holde fast i med koblingsholderen?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Landbo »

Claus Damsgaard skrev: 20. november 2022 15:33 Tak for råd!

Den koblingsholder tager ikke ved koblingsklokken. Den skal bare sørge for, at akslen ikke følger med, når jeg løsner møtrikken, der sidder på akslen. Een ting er at holde fast på møtrikken med den top jeg har bestilt. Men at holde den plade, hvorpå bakkerne er monteret er noget andet. Koblingen glider meget let inde i klokken som det er nu, efter jeg fik pillet den stump fjeder ud. Men så så jeg at noget belægning var knækket af indvendigt. Diameteren på klokken indvendigt kender jeg endnu ikke. Og der var nogle "Kupplungsbacken" på Sachs' hjemmeside, som kommer i December. Koblingsholderen er kommet.

Jeg kender ikke lige alle de fagudtryk, i kender, men altså svinghjulet, ja, det kan man holde fast i med koblingsholderen?
Ok Claus, det er så fordi du ikke forstår udtrykkene. Svinghjulet sidder på den anden side af krumtappen under det skjold hvor fortandhjulet formodentlig også sidder.

Møtrikken med låsering sidder skruet på krumtappen sammen med pladen der holder koblingsskoene.

Koblingsklokken med tilkørende tandhjul, sidder med et nåleleje eller glideleje monteret over krumtapakslen så den kan frit dreje rundt når slyngkoblingen ikke er aktiveret men låses til krumtappen når omregningerne på motoren stiger.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Kært barn har mange navne.

Den aksel, vi snakker om, hedder mainshaft på engelsk på Sachs Saxy 25/45. Jeg tror, den går ind i crankcase og ud af crankcase på den anden side, hvor el-starten sidder. På den anden side af denne forseglede midte, hvor svinghjul, krumtap og stempel sidder, er der et tandhjul, der hedder chief axle gear. At danne sig overblik på baggrund af reservedel-listen har været og er svært, synes jeg. Begynder.

https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... vedele.pdf

Nu venter jeg på denne top: "Clutch Hub Spanner Tool Oil Filter Wrench For Honda CRF 150 230 XR 250R TRX 450R"

Den kommer fra Kina.
Vedhæftede filer
honda like.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ja let er det ikke men det kan godt lade sig gøre.
Du har de 3 huller med gevind hvor du kan spænde universalholderen fast hvis du har svært ved at holde den inde.

Og hvis håndtaget er langt nok så rammer det jorden så koblingen ikke drejer.
Du kan eventuelt sætte et forlængerrør på eller lignende.

Når det så sidder spændt ind og drejningen stoppes fordi værktøjet rammer jorden så kan du bedre fokusere på møtrikken med to hænder.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Ja. Toppen passer ikke og er ikke værd at vente på, så jeg kan gå i gang.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Jeg kan godt holde koblingspladen, men den f.... møtrik sidder fast. Hammer og dorn kan ikke få den fri. Det ligner normalt gevind og den kan købes: Nut 14*1 – (P4064905002004540).

Der kræves noget ordentligt værktøj. Møtrikken er blevet ramponeret, og var det 45 Nm ? Kraft angives i enheden Newton, og hvad tallet så bliver, er muligvis 45 N, effektivt.
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2022-11-24 145855.png
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Landbo »

Claus Damsgaard skrev: 24. november 2022 15:01 Jeg kan godt holde koblingspladen, men den f.... møtrik sidder fast. Hammer og dorn kan ikke få den fri. Det ligner normalt gevind og den kan købes: Nut 14*1 – (P4064905002004540).

Der kræves noget ordentligt værktøj. Møtrikken er blevet ramponeret, og var det 45 Nm ? Kraft angives i enheden Newton, og hvad tallet så bliver, er muligvis 45 N, effektivt.
Bliver næsten nødt til og spørge om du slår møtrikken af den rette vej, da 45 Nm kun er 4,5 kg hvis du hiver i den med en stang på 1 meter.

Du kan nemt lave en efterligning af den top du mener at mangle til specialmøtrikken ud af en almindelig passende top ved hjælp af en vinkelsliber med en skæreskive, dog siger mine 50+ års erfaring at det nok ikke hjælper noget når en dorn og hammer ikke gelinte kan klare dit lille problem.

Der er også den mulighed du fjern møtrikken med en vinkelsliber eller mejsel og hammer, dog vil det kræve du kan undgå og gøre gevindet på krumtapakslen øg samt du kan finde en ny møtrik der kan bruges.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Tag eventuelt nogle makrobilleder helt tæt på gevindet så man rigtig kan se det.
Besvar