primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Det kan være svært at tænke sig til bedre svar. Spørgsmålet bliver, om der skal være passage i gennem hullet i pakningen for motorolien. Kigger man på låget, ser det ikke ud til, at der er nogen metalliske dele, som betyder noget for hullet. Men huset har jeg ikke et billede af. Olien skulle måske kunne løbe frit igennem det hul, men hvis en funktion i form af passage for motorolien KUN var et spørgsmål om et stykke papir uden støtte af noget metal, eller stærk plastic, så mener jeg nu at svaret må være "nej". Problemet skyldes nok, at jeg bevidst undlod at skære et hul. Og nu har jeg samlet det og fik startet motoren. Tændrøret var sodet og sort og skulle skiftes. Der er krise i mit privatliv. Og så må knallerten vente.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Om der er et lille hul inde under - helt nede i bunden hvor olie skal ind under krank-kassen?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Landbo »

Claus Damsgaard skrev: 23. februar 2023 15:36 Om der er et lille hul inde under - helt nede i bunden hvor olie skal ind under krank-kassen?
Det er dig der "sidder" med motorblokken/sidedæksel og kan se om der er et hul i nogle af delene ud for det der er lavet i pakningen, vi andre kan ikke. ;) Men ligegyldigt om der er et hul eller ej i dækslet/motorblokken behøver du ikke tænke så meget over det hvis ellers de andre huller i pakningen passer med dem der er i motorblokken/sidedæksel, da pakningen sagtens kan holde tæt med kun den halve bredde omkring hullet.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Jeg fik det råd at gå til en mekaniker her i byen. Hvis koblingen fungerer, men jeg ikke kan lave pakningen tæt, så vil jeg spørge en mekaniker, om han vil svejse låsemøtrikken lidt, så den ikke går løs, og derefter lukke koblingshuset forsvarligt til med en pakning. Når de to aksler mainshaft og countershaft, samt kickstart-akslen går i gennem crankcase cover, som de gør, så vil der være vibrationer i det låg, som skal lukke for motorolien. Nu har jeg haft knallerten startet, og det virkede til at koblingen gik lidt i indgreb og samtidigt at tomgangshastigheden stod for højt. Jeg har ikke givet den gas inde i skuret. Jeg tog i bagbremsen, og koblingen kunne give slip på hjulet. Der er et spinkelt håb.

Men jeg lever i landflygtighed med myndighederne på nakken. Så det venter lige.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Landbo »

Claus Damsgaard skrev: 2. marts 2023 08:21 Jeg fik det råd at gå til en mekaniker her i byen. Hvis koblingen fungerer, men jeg ikke kan lave pakningen tæt, så vil jeg spørge en mekaniker, om han vil svejse låsemøtrikken lidt, så den ikke går løs, og derefter lukke koblingshuset forsvarligt til med en pakning. Når de to aksler mainshaft og countershaft, samt kickstart-akslen går i gennem crankcase cover, som de gør, så vil der være vibrationer i det låg, som skal lukke for motorolien. Nu har jeg haft knallerten startet, og det virkede til at koblingen gik lidt i indgreb og samtidigt at tomgangshastigheden stod for højt. Jeg har ikke givet den gas inde i skuret. Jeg tog i bagbremsen, og koblingen kunne give slip på hjulet. Der er et spinkelt håb.

Men jeg lever i landflygtighed med myndighederne på nakken. Så det venter lige.
Hvis du har splittet gevindet så meget du ikke kan have låseblikket mellem kobling og møtrikken kan den helt rigtigt låses med et par små svejseklatter. Det er ikke viberationer der hindre din pakning i og blive tæt, du må have lavet en eller anden meget grel fejl under samlingen, noget med forkerte skiver (shims) på akselenderne under dækslet eller byttet rundt på længden af nogle af skruerne der holder dækslet.

Uha, du bør ikke fortælle offentligt du er på flugt for myndighederne, for så får de først blod på tanden med at finde dig.

Held og lykke, Leif.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Hej Leif! Jeg fandt nogle stærkere og strammere fjedre til koblingen. Nu skulle jeg lige slappe af og måske snakke med mekanikeren i Kjellerup, fordi der nu kan blive en ende på det. Ja, men dermed svejse lidt, skifte fjedre og lave pakningen og låget tæt. De to aksler hviler lodret på kuglelejer der sidder i låget, og derfor ingen spændeskiver. Men akslerne kan godt flyttes lidt, der er en lille smule slør i dem. Indkøbt et originalt bremsekabel fra fabrikken. Der er ikke kommet olie ud i løbet af en uge i skuret.
Vedhæftede filer
20230311_135354.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Landbo »

Claus Damsgaard skrev: 11. marts 2023 16:49 Hej Leif! Jeg fandt nogle stærkere og strammere fjedre til koblingen. Nu skulle jeg lige slappe af og måske snakke med mekanikeren i Kjellerup, fordi der nu kan blive en ende på det. Ja, men dermed svejse lidt, skifte fjedre og lave pakningen og låget tæt. De to aksler hviler lodret på kuglelejer der sidder i låget, og derfor ingen spændeskiver. Men akslerne kan godt flyttes lidt, der er en lille smule slør i dem. Indkøbt et originalt bremsekabel fra fabrikken. Der er ikke kommet olie ud i løbet af en uge i skuret.
Du tar helt fejl med hensyn til kuglelejerne, da de skam også styrer akslerne i sideværts retning. Det er grunden til man shimmer dem op med små tynde skiver så akslen ikke kan bevæg sig sig sideværts når motoren går. Men hvis tandhjulene motor og gearkassen og gearkassen er ligeskåret, betyder en smule slup sideværts formodentlig ikke ret meget på så lille en motor.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Jeg har fikset mange cykler med sideværts kuglelejer, konus og skål. Der brugte man ikke samme kuglelejer som på den knallert. Men jeg vil prøve at starte knallerten igen og justere tomhastigheden ned. Den gamle kobling havde en dårlig fjeder, og derfor sad den ene koblingsbakke løst. Belægning var tilmed knækket. Derfor gav koblingen et skrald når man afbrød motoren, men tomgangen var tilmed besværet af en mindre defekt kobling. Tomgangshastigheden anbefales til 1800 rpm +/- 200 rpm. Og den stod højt da jeg startede knallerten i skuret på reservetank. Det er muligt, at jeg snart er færdig og måske vil og vil overveje at få svejset låsemøtrikken efter køreture.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

De to aksler der stikker ud i koblingshuset er så lange, at de når ind i to kuglelejer i låget. Der er ingen spændeskiver dér, men udenpå primær-koblingen sidder et dæksel. Men det dæksel rører ikke ved kuglelejerne i låget. Der er en lille smule slup i det, men vistnok med sidelæns. Jeg har jo sat låget på for 2-3 uger siden og husker det ikke helt. Men ved forhjulet er det en anden snak. Her sidder der netop nogle roterende dele som klemmes mod de kuglelejer, de forseglede kuglelejer.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Landbo »

Claus Damsgaard skrev: 12. marts 2023 17:01 De to aksler der stikker ud i koblingshuset er så lange, at de når ind i to kuglelejer i låget. Der er ingen spændeskiver dér, men udenpå primær-koblingen sidder et dæksel. Men det dæksel rører ikke ved kuglelejerne i låget. Der er en lille smule slup i det, men vistnok med sidelæns. Jeg har jo sat låget på for 2-3 uger siden og husker det ikke helt. Men ved forhjulet er det en anden snak. Her sidder der netop nogle roterende dele som klemmes mod de kuglelejer, de forseglede kuglelejer.
Shims er tynde mellemlægsskiver der bruges til at fjerne endeslør på aksler og findes normalt i tykkelser fra 0,05 mm og op til 1,5 mm i spring på typisk 0,05 mm. Man udmåler normalt endesløret med et sæt søgeblade og indsætter derefter en eller flere shims i en passende tykkelse så der netop ikke er endeslør mere. Kommer en aksel til og klemme imellem to lejer bliver de lynhurtigt ødelagt på grund af opvarming af kuglerne i lejet.

Spændeskiver er noget man bruger under et bolt/skrue-hoved og emnet samt under en møtrikker og emnet for at undgå deformation på det emne man spænder bolten eller skruen mod.

Men som sagt er kan en gearkasse uden skråtskårne tænder sikkert godt holde til der er en smule endeslør på akslerne. ;)

Hilsen Leif.
Besvar