primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Jeg fik monteret koblingsholderen med et designet stykke træ og skruet det på med en M5 bolt ind i et hul på koblingspladen. Enden af holderen lå på jorden. Derefter havde jeg to hænder fri til topnøglen. Det drillede meget med at skrue den rigtige vej på møtrikken. Hvis man bruger en hammer, må man holde meget hårdt fast på koblingspladen. Men med koblingsholderen mod jorden, havde jeg mulighed for at holde den fast mod gulvet med højre fod. Og de to knopper på koblingsholderen skulle pressen skævt mod koblingspladen, fordi de ville smutte ud og jeg mistede grebet. Med den hvide stump metal, som er en stang til bøjler i mit klædeskab passede akkurat på det røde gummi på koblingsholderen. Det stykke træ løste noget, så jeg fik to hænder til topnøglen. Scootergrisen skrev jo, at der var tre huller med gevind (M5) på koblingspladen, hvor man skruede et trekantet stykke metal af, yderst på Primary clutch.

Koden "HF GN5" var god at søge på, på internettet. Det nytter ikke med universaldele og igen forkøber jeg mig. :party:
Vedhæftede filer
20221217_155731.jpg
20221218_085511.jpg
20221218_081552.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Landbo »

Claus Damsgaard skrev: 18. december 2022 08:14 Jeg fik monteret koblingsholderen med et designet stykke træ og skruet det på med en M5 bolt ind i et hul på koblingspladen. Enden af holderen lå på jorden. Derefter havde jeg to hænder fri til topnøglen. Det drillede meget med at skrue den rigtige vej på møtrikken. Hvis man bruger en hammer, må man holde meget hårdt fast på koblingspladen. Men med koblingsholderen mod jorden, havde jeg mulighed for at holde den fast mod gulvet med højre fod. Og de to knopper på koblingsholderen skulle pressen skævt mod koblingspladen, fordi de ville smutte ud og jeg mistede grebet. Med den hvide stump metal, som er en stang til bøjler i mit klædeskab passede akkurat på det røde gummi på koblingsholderen. Det stykke træ løste noget, så jeg fik to hænder til topnøglen. Scootergrisen skrev jo, at der var tre huller med gevind (M5) på koblingspladen, hvor man skruede et trekantet stykke metal af, yderst på Primary clutch.

Koden "HF GN5" var god at søge på, på internettet. Det nytter ikke med universaldele og igen forkøber jeg mig. :party:
Ja ok, tænkte nu mere på om gevindet var awer (links) eller ret. 😊

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Det var "ret".
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Landbo »

Claus Damsgaard skrev: 19. december 2022 16:32 Det var "ret".
Ok tak, havde også den aning men man ved aldrig med sådan noget.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Jeg købte jo en ny møtrik efter nummeret på reservedelen i Sachs' reservedelsliste. På det tidspunkt troede jeg ikke, at jeg kunne lave det. Og så sad jeg i sofaen og stirrede på den nye møtrik og gevindet. Jeg var så dum, at jeg ikke kunne se, at der var links gevind. Det bildte jeg mig ind. Men det viste sig senere at der ikke var det.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Fjedre fra Italien 3 x 3 ser det ud til. Længden på de gamle er 2,5 cm/ 1 tomme. Nogle fjedre at vælge mellem, hvor længden er omvendt proportionalt med ønskede tomgangshastighed. De strammeste er til en tunet knallert. Den ene af de gamle fjedre er kaput, så jeg må skifte alle 3 for at få en ensartet fjedring.
Vedhæftede filer
fjedre.jpg
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

dele fra Holland, Honda
Vedhæftede filer
20221228_092657.jpg
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Billede af den modellen:

Importøren var død, men han havde heldigvis en løs motor, som blev "sat i" til 5500 kroner, fordi jeg ødelagde den første efter 6500 km. Kæden var sprunget. Jeg kørte stærkt ude i Karup. Den første motor var grå, men den nye var sort udenpå. Nu står der 35000 km på speedometeret, der går op til 65-70 km/t. Jeg justerer ikke selv ventilerne. Billedet er taget nede ved det gamle sygehus Øst, Søndersøparken, Statshospitalet, der virkelig er et 'Sachsenhausen'...

https://da.wikipedia.org/wiki/Sachsenha ... ationslejr
Vedhæftede filer
20190922_204242.jpg
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg fandt i sin tid nogle videoer der viste gearboksen til min knallert 45 (Kinesisk liggende FM139B motor).

https://www.youtube.com/watch?v=UjaNXrcU3BA

Der er en fjeder i gearboxen der skal holde den i gear - uden falder den ud af gear, og stiller sig i et af frigearene mellem gearene. Den skal jeg have skiftet, men har endnu ikke fået taget mig sammen. Og nu har jeg så købt en motorcykel i stedet. Så det bliver nok ikke gjort.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Hmm. Ja. Nu går jeg lige og venter på fjedre. Og jeg påtænker at købe noget flydende pakning hos thansen til at lappe pakningen under crackcase cover.
Besvar