primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af scootergrisen »

https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... f#page=127
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... f#page=143

Værktøjet kaldes:
Crownnut wrench P14649941920000

Spændes med (fra Sachs Madass):
40-45 Nm

Også står der "Hold the clutch outer with a clutch holder".

Hvis ikke du kan finde værktøjet så kunne du måske bygge noget selv med en top der passer i størrelse også slibe noget af metallet væk så toppen enden med at have 4 tænder der passer ned i møtrikkens indhak.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Landbo »

Claus Damsgaard skrev: 15. november 2022 21:13 De tre M5x12 skruer med stjerne skal skrues af, dernæst den "end cover, clutch" og "end cover gasket, clutch" som sidder under. En møtrik 14x1 mm, og to skiver. Den møtrik er nok skruet helt ind på akslen med 1 mm gevind, aksel diameter 14 mm. Om jeg kan/må få ved den? Jeg kan ikke dreje tandhjulene og olie er hældt fra.
Du burde kunne holde krumtapakslen fra svinghjulssiden. Har før brugt resterne af en gammel læder livrem samt en papegøjetang hvis det ikke var muligt og holde svinghjulet på svinghjulets låsemøtrik.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Jeg tror, jeg skal holde akslen (mainshaft) fast, så den ikke roterer, når jeg tager møtrikken af.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Er det et brugbart værktøj? Tak for hjælpen som støttepædagoger! Et 'gok i nødden' (piller) og jeg er udbrændt. Jeg kunne dreje på tandhjulene alligevel. Kæden er taget af ved baghjulet og ikke fortandhjulet. Det er mørkt nu.
Vedhæftede filer
20221116_155414.jpg
20221116_161658.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ikke lige det letteste at lave specialværktøj men du kan prøve dig frem.

Ellers er den desperate metode nok at banke på et af indhakkene med en stor flad skruetrækker.

Tænker også du kan måle møtrikken og se om der f.eks. findes vandrør i den størrelse hvor diameteren lige passer til indhakkene.

Eller bare købe et værktøj der passer.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Jeg har banket en anden ting på plads som passer til en vinkelsliber, men jeg kan ikke holde koblingen ved de tre røde pile. Og er det normalt gevind eller det modsatte? Der sad en del tørret olie og en stump fjeder pillet ud.
Vedhæftede filer
20221117_110442.jpg
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Jeg kan også undersøge om fjedrene rent faktisk virker. Hvis nogen har puttet noget ind gennem motorolie proppen, ville det ikke være sandsynligt, at det endte inde i den kobling. At det var sabotage? Nej det ved jeg ikke.

Noget belægning er knækket af den ene koblingsarm. Bestilt værktøj ebay.de

"Clutch Hub Spanner Tool Oil Filter Wrench For Honda CRF 150 230 XR 250R TRX 450R" https://www.ebay.de/itm/174094783391

24 mm diameter

Jeg bestilt en universal clutch holder. Der er ventetid. Diameter på "separate plate" uoriginale reservedele??
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Landbo »

Claus Damsgaard skrev: 17. november 2022 11:15 Jeg har banket en anden ting på plads som passer til en vinkelsliber, men jeg kan ikke holde koblingen ved de tre røde pile. Og er det normalt gevind eller det modsatte? Der sad en del tørret olie og en stump fjeder pillet ud.
Så vidt jeg kan se udaf billederne og tegningen, er den ring med flapperne der sidder inde under "mødtrikken" et ganske almindeligt stykke låseblik, hvor du skal slå flapperne væk fra "møtrikken" for og kunne skrue den af. Brug en almindelig gammeldags flad skruetrækker. Møtrikken skruer du af med en dorn/flad skruetrækker eller mejsel og en hammer. Du behøver intet special værktøj til den operation. Om det er ret eller læns gevind kan du formodentlig lure ved og kigge ind i "møtrikken"/akslen. Lykkes det ikke od se må du prøve dig frem.

Hilsen leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Landbo »

Claus Damsgaard skrev: 17. november 2022 11:36 Jeg kan også undersøge om fjedrene rent faktisk virker. Hvis nogen har puttet noget ind gennem motorolie proppen, ville det ikke være sandsynligt, at det endte inde i den kobling. At det var sabotage? Nej det ved jeg ikke.

Noget belægning er knækket af den ene koblingsarm. Bestilt værktøj ebay.de

"Clutch Hub Spanner Tool Oil Filter Wrench For Honda CRF 150 230 XR 250R TRX 450R" https://www.ebay.de/itm/174094783391

24 mm diameter

Jeg bestilt en universal clutch holder. Der er ventetid. Diameter på "separate plate" uoriginale reservedele??
Nej, det er fjedren inde i koblingen der er knækket af ælde, ikke engang af manglende smøring. ;)

Brug den metode jeg har beskrevet i mit forrige indlæg i stedet for og købe speciel værktøj, der måske ikke passer alligevel. ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Hej Landbo!

Jeg kan få ved møtrikken med en særlig top. Og jeg kan holde koblingens indre del med en koblingsholder. Der er ikke mulighed for at holde akslen på en anden side? Nu kiggede jeg på delene i dag. Og der er en skade på belægningen på een af koblingsarmene. Det kan ses udefra at et stykke belægning er knækket af. Det er nødvendigt at skille det ad. Men jeg fandt også den stump fjeder, der sås på billedet for et par dage siden. Meget tvivl ryddes af vejen. Den møtrik sidder godt fast. Tandhjulene sidder ikke fast nu, men kan drejes både frem og tilbage men ikke konstant. Der er flere der har givet råd. Og jeg ringede til den gamle mekaniker ude i Kjellerup. Der er noget at holde fast i, men jeg er ikke sikker på at det kan holde. Fandt en gammel livrem. Der er aldrig ro til at lave noget her hvor jeg bor. Jeg har forsøgt tilpasse en billig stump værktøj fra en vinkelsliber, og derfor er jeg sikker på at diameteren 24 mm er den mellem tapperne på toppen men også mellem møtrikkens slidser på tværs. Den knallert har stor affektionsværdi for mig. Sådan som at have en gammel hest. Jeg har også en skydelære i kælderen og muligvis må der nogle nye bakker på, og så skal diameteren på huset altså "seperate plate" invendigt måles præcist op. Reservedele fås der ikke mange af fra fabrikken www.sachsersatzteile.de . Der sidder en tilsvarende møtrik på den anden aksel, og der er der normalt gevind. Det kan ses. Men den møtrik, der skal af, dækker gevindet, så det kan ikke ses.
Vedhæftede filer
top.jpg
top.jpg (50.62 KiB) Vist 1850 gange
holder.jpg
holder.jpg (33.62 KiB) Vist 1850 gange
Besvar