primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Nu har jeg været ude at køre. Det går okay. Leif, jeg fandt ingen spændeskiver til at sætte i mellem på de to aksler i koblingshuset. Hverken den ene eller den anden aksel rager så langt ud, at noget rører ved låget, hvori lejerne sidder. De to lejer belastes ikke meget.
Pakningen har suget lidt olie og fået farve, og nu skal det tørre udvendigt, spekulerer jeg i.
Uden dette forum var jeg ikke blevet færdig. (Fodhvilerne er ikke så på på billedet.)
Vedhæftede filer
20230323_125922.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ærgerligt hvis det tilspændingsmoment jeg oplyste fra Madass ikke også passer til din og gevindet tog skade.
Ved ikke lige hvordan du har formået at få akslerne væk fra lejerne i dækslet. Det er vel tegn på der er noget forkert men hvordan ved du det også. Kan man se det ved at tage det lille dæksel af?
Men hvis det er svært at finde originale dele til den så kan jeg godt se det er svært.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Landbo »

Claus Damsgaard skrev: 23. marts 2023 13:54 Nu har jeg været ude at køre. Det går okay. Leif, jeg fandt ingen spændeskiver til at sætte i mellem på de to aksler i koblingshuset. Hverken den ene eller den anden aksel rager så langt ud, at noget rører ved låget, hvori lejerne sidder. De to lejer belastes ikke meget.
Pakningen har suget lidt olie og fået farve, og nu skal det tørre udvendigt, spekulerer jeg i.
Uden dette forum var jeg ikke blevet færdig. (Fodhvilerne er ikke så på på billedet.)
Tillykke med du er kommet ud at trille.

Nu er det så stadig ikke spændeskiver man simmer akslerne op med, men sims afstandsskiver. Jeg spurgte jo også kun om der ikke havde siddet nogle, da det er helt normalt de forefindes. ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Akslerne stikker ud fra motorblokken og ud i koblingshuset. De sidder godt fast, altså, de kan alligevel rokkes et par millimeter op og ned, da der er en lille smule slør i lejerne længere inde. De to lejer i låget belastes ikke meget, men er nok ikke overflødige. Låget trækkes vandret mod højre, hvorved lejerne bare glider med låget, hvori de sidder og de bliver smurt med motorolie, der står under låget (0,7 liter 10W40 ved -20 - +50 celcius står i brugervejledningen angående valg af motorolie) men den anbefalede Villadsen ude i Kjellerup. De to kuglelejer har jeg ikke taget ud af låget eller rørt ved, men de har været smurt med motorolie, så de var uskadte. Låget er lettest at få af, hvis man afmonterer udstødningsrøret, men jeg kunne akkurat lempe det af ved at dreje det lidt omkring kickstart-akslen. I går så jeg at pakningen er helt tæt, blevet sort og tørret ud nedenunder.

Koblingen har desuden været et problem i længere tid end jeg troede. Fjedrene er stramme nok og tomgangen er bedre, men ikke for høj. Bakkerne skulle køres lidt til. Og nu kan jeg bedre starte med el og kickstart. Det er fordi den ene fjeder har været defekt i årevis, hvilket betød at den ene af bakkerne har belastet motoren, fordi den gik i indvirkning ved nul rotation.

Så nu håber jeg bare at den lock nut holder fast. Men angående moment nøgle, dette kunne jeg ikke finde ud af. Rent teoretisk er N*m lidt noget vrøvl, men man måtte nøjes med en angivelse af x N. Og så får jeg skæld ud for mine færdigheder i fysik.

4,5 kg * 9,8 m/s^2 = 44,1 N, men det er ligegyldig hvor langt man spænder, fordi enheden Newton er for mekanisk kraft.

Dette specialværktøj var meget voldsomt og jeg forstod nok ikke at indstille det rigtigt inden eksperimentet. Men bagefter har jeg spændt det noget hårdt, til sidst gav møtrikken sig en lille smule. Måske fordi hakkerne faldt sammen. Og nu må det holde. Falder den af, ved jeg hvordan det skal laves.

Knallerten kører bedre end den har gjort længe. Michael Scheer (SFM) har refunderet et beløb for "Mainshaft Comp."

Mange tak for hjælpen.
Claus
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

BilledeJeg synes fjedrene var for slappe. Og efter reparationen, jeg ikke er tilfreds med, købte jeg nogle Honda fjedre, der er tykkere. Så det er skilt ad igen. Men nu går jeg langsomt til værks. Jeg opdagede, at dækslet udenpå koblingsankeret var vendt på hovedet. Der er slidspor udenpå, som kommer fra kuglelejerne på låget til koblingshuset. Dækslet er forkrøppet. Det sad også forkert inden reparationen, kan jeg se på et fotografi fra i vinters. Hvis jeg vender dækslet rigtigt og måske monterer en minimal spændeskive udenpå koblingen, tror jeg 'mainshaft' vil rotere mere frit. Og koblingen gik i indgreb ved for få omdrejninger. Sachs anbefaler 1800 +/- 200 rpm. I tomgang trækkes baghjulet svagt fremad.
Der er to billeder af dækslet, og et billede jeg tog i vinters, inden jeg skilte det mere ad. Jeg har desuden indkøbt "blå loctite" (243) og en ny oliepumpe, der skal monteres mens koblingen ikke sidder i vejen. Låget vil kunne lukke mere tæt med mere plads til koblingen. De slidmærker på dækslet er opstået i løbet af flere år. Den inderste del af kuglelejet kunne rotere så der er der kun lidt tegn på slitage.
Vedhæftede filer
20230721_143710.jpg
20221115_124348_resized (1).jpg
20230721_143628.jpg
20230721_143624.jpg
primary clutch.png
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Et par billeder mere

Oliepumpen, koblingen med Honda fjedre, og låsemøtik med gevindsikring Loctite hvor jeg har beskadiget gevindet på akslen og sætter møtrikken fast lidt længere inde uden 2 spændeskiver. Det har holdt efter reparationen i foråret, men nu skal det alt sammen være bedre. Desuden har jeg bestilt en oliefilter si fra Esbjerg. Saxy'en er jo en retromodel og der er altså lighedstegn med andre ældre knallerter og fabrikater. Koblingslågets pakning svarer til den der passer Honda z50 monkey. Det så jeg på www.ebay.de

Den løse fjeder fra en Stihl motersav er noget tyndere i tråden, men ligger lidt tættere på kameraet. Så forskellen er utydelig på billedet, kort afstand.
Vedhæftede filer
oliepumpe.jpg
loctite243.jpg
koblingmfjedre.jpg
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Her til morgen var jeg lige ved at kigge på møtrikken, den nye jeg købte, fordi den første var så ramponeret udvendigt efter hammerslag og dorn. Den anden har taget skade på gevindet, men jeg troede jo bare, at gevindet på akslen var ødelagt. Nej, så ser det ud til, at jeg har fået en gave fra himlen ---. Så nu kommer der endnu en indkøbt møtrik 14*1 fra Tyskland. Gevindet på akslen skal renses for grater, og så kan det bedre lykkes at sætte koblingen fast på. Oliepumpen er skiftet og jeg kigger på pakningen, hvor der mangler et par huller. Det ene er til oliegennemstrømning og det andet termisk udvidelse fra motorens varme. En oliefilter si sidder bag pakningen og nedenunder olieudtømning

Da jeg stod med momentnøglen og lavede en 'hjerneblødning' på min elskede knallert gik jeg i panik, tog spændeskiverne af og monterede straks koblingen....

Den er aldrig faldet af, og det er heller ikke så let hvis dækslet vender forkert, så koblingen ikke kan forskydes vandret.

Meget morsomt. Noget skrammel.
Vedhæftede filer
20230723_160219.jpg
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Den gamle møtrik kan slet ikke skrues på. Akslen er stoppet til med grater og jeg mangler en gevindbakke 14*1, bestilt. Det var en grim tvangstanke at akslen var kaput. Ligesom med cykler er det møtrikken der ryger først. Folk prøver på at bilde mig ind at jeg hører stemmer. Det er da også en åndsvag idé.

Om det var en psykotisk vrangforestilling at gevindet på akslen var kaput? - Der var ikke nogen der så det, jeg lavede. I vild panik fjernede jeg de to spændeskiver og satte det på længere inde på akslen.

Hvorfor holdt det så i tre måneder?

Koblingsankeret kunne ikke forskydes mod højre og falde af, fordi dækslet på ankeret sad forkert, hvilket gav 2-3 mm mindre spillerum. Og så skulle møtrikken ikke holde noget. Den smule synlige gevind inde i møtrikken der ikke var skrabet af kunne alligevel godt holde lidt. Akslen er i rustfrit stål, men møtrikken er i et mere porøst metal eller legering. Den slags idiot-sikring brugte sachs og sram også på deres torpedo gear.

Ebjerg 4-takt sendte deres oliefilter si for 40 kr + porto og den passer præcist

Billede
Vedhæftede filer
20230726_185753.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Landbo »

Claus Damsgaard skrev: 26. juli 2023 18:22 Den gamle møtrik kan slet ikke skrues på. Akslen er stoppet til med grater og jeg mangler en gevindbakke 14*1, bestilt.
Jeg vil stærkt anbefale du bruger en gevindfil i stedet for snitbakke, da du nemt kan komme til at gøre mere skade på gevindet end gavn med en bakke.

https://www.biltema.dk/varktoj/handvark ... 2000016881

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Mange tak for råd, Landbo! Det har bekymret mig godt nok, men en kammerat sagde for nogle måneder siden, at jeg skulle dreje det op. Det skal jeg altså ikke. Jeg har også et par stålbørster. Der er gået lidt af toppen på gevindet tror jeg nok. (Det er en udfordring bare at gå ud af hoveddøren).
Besvar