primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Der kommer en tilsvarende møtrik fra Tyskland i denne uge. På akslen kan man ikke se gevindet. Muligvis omvendt gevind. Eller hvad det hedder. Jeg har forsøgt at løsne møtrikken som om det var normalt gevind. Møtrikken på den anden aksel har et andet nummer, og den kan ikke købes. Denne aksel kører modsatte vej og der ses normalt gevind. Så det er muligt, at jeg løsner den forkerte vej. Nogle dele er universaldele og fås derfor ligeså godt andre steder. En møtrik med links-gevind er måske lidt speciel. Den kostede 3 Euro. Han sender ikke varer for under 10 Euro, og derfor kan man købe et par klistermærker.

Og så var jeg dødtræt og hjerneskadet.

Det blev lige udsat. Og det rigtige værktøj kommer først til næste år. Det skal måske samles igen. Og der skal nye bakker på. Det er en hel vinters braklægning.

"Bliver næsten nødt til og spørge om du slår møtrikken af den rette vej, da 45 Nm kun er 4,5 kg hvis du hiver i den med en stang på 1 meter."

Tak, Leif, det er nyttige oplysninger. Det er lige det jeg tvivler på. Jeg smadrede godt på den møtrik. Og det kunne ikke blive ved. Og så kan jeg også ligeså godt vente lidt på den møtrik. Sådan er livet for nogle mennesker der bliver udsat for kemisk lobotomi i mange, mange år.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du skal bare tæt nok på og kigge for at se hvordan gevindet drejer.

Jeg så i jem og fix har de diverse samleled i i VVS-afledningen som ligner det kunne bruges.
De kostede cirka 30 kroner og i forskellige diamter.
Og der var med forskellig diameter i enderne og heksagon midt på.
Så det lignende det godt kunne bruges hvis du har mulighed for at spænde den fast i en skruetvinge og slibe den ene ende så den får de 4 tænder.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Hej Scootergrisen!

Den møtrik er kommet fra www.sachsersatzteile.de

Der er godt nok omvendt gevind i møtrikken. Den anden aksel har samme diameter og møtrik, men her er det synlige gevind rigtigt. Den nye møtrik kan ikke skrues på her. Nu har jeg brugt en 1/2 time på at banke den gamle møtrik den anden vej. Det er pinligt som jeg knokler.

Den diameter hvor special-nøglen passer er under 1 mm mindre end 24 mm.

vh
Vedhæftede filer
20221201_131730.jpg
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Jeg har desuden undersøgt markedet for skraldenøgler. De intervaller i Nm går typisk fra cirka 5- 50 Nm. Men cirka 40 - 200 Nm er noget kraftigt værktøj til biler og andet tungt arbejde.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

4,5 kg x 9,8 m/s^2 * 1 m = 44,1 J

Et lod på 4,5 kg slippes og falder 1 meter mod jorden. Tyngdeaccelerationen er 9,8 meter per sekund i anden potens. (m/s^2).

Den kinetiske energi, hvormed loddet rammer ens storetå for eksempel, svarer til 45 Newton gange 1 meter = 45 N*m. Der kommer fart på loddet. Ved at dreje en møtrik langsomt, skal man yde samme kraft i Newton, som hvis man laver bevægelsen meget hurtigt.

Fordelen ved lave gear er, at man ved lav motorkraft (W eller HK) kan køre op ad bakke, selvom motoren for svag til at gøre det hurtigt. Hvis man løsner en møtrik langsomt, skal man bruge mindre muskelkraft, men det tager længere tid. Enheden effekt i Watt (W) er ikke det samme som kraft i Newton (N). Forskellen er, at kraft er tidløs, og effekt er bortset fra afstand.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Momentum (impuls) er et andet fysisk begreb som er lidt tosset. p = m * v [kg* m/s]. En bevægelse med farten v [m/s] starter omgående uden acceleration og genstanden har vægten m i kg. Det er en lidt skør idé. Muligvis kan lys teoretisk emitteres ved hastigheden 300.000 km/s i løbet af næsten 0 sekunder. Albert Einstein sagde, at udtrykket m*c = ... var umuligt. Problemet i moderne fysik er efter sigende, at fotoner er masseløse objekter (men også bølger). Einstein påviste den fotoelektriske effekt som hans (efter min mening) vigtigste opdagelse. Det betød, at fotoner var partikler.

Et teoretisk udtryk er dog p = F * t = m * v.

En skraldenøgles moment er udtryk for en grænseværdi i kraft (Newton).

En lille fysikopgave er færdig. Det er den klassiske mekanik. Hvis man ikke gider i gymnasiet og lære det hele efter bogen, så bliver ikke skuffet over det.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Den nøgle betalt med australske dollars er kommet i dag fra Holland. Nu mangler jeg en topnøgle adapter 1/2 - 3/8. Koblingsholderen sidder på knallerten med forlænger til gulvet. På billedet isat den ny clutch lock nut.
Vedhæftede filer
20221212_133900.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nice.
Har den ikke kant på så du kan dreje den med en gaffelnøgle/svensknøgle?
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Koblingsholderen sidder på en måde, hvor jeg ikke kan komme til at holde toppen med en vandpumpetang og toppen er rund. Inden i midten er der et kvadratisk hul til 1/2 tomme topnøgle. Jeg købt en topnøgle adapter, der lige passer ind i den modsatte ende, og den kan hentes hos Thansen i morgen, pris 39 kroner. Og så får jeg to hænder til at holde topnøglen. Mit topnøglesæt er med en mindre kaliber, 3/8 tomme.

Der er cirka 2 cm ind i hullet i den tykke ende. Toppen dækker over akslen, der rager ud over møtikken, men akslen skulle helst ikke gå så langt i værktøjet, at adapteren ikke kan sættes fast, når man propper den ind i den tynde ende af værktøjet. Hullet i møtrikken er ca. 13 mm. Og diameteren på kvadratet er 1/2 * 25,3 mm = 12,6 mm. Så derfor kan akslen ikke komme i vejen for topnøglen fra den anden ende af den clutch lock nut wrench???

Knallerten står nede i cykelskuret og jeg sidder på anden sal og er i krise med henvisning til psykiatrisk tvang, kemisk lobotomi. Udgang frarådes.
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2022-12-12 172526.png
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Billede:
Vedhæftede filer
20221212_174459.jpg
Besvar