Bilolie til 4 takt - tør kobling

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
bandur
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17. oktober 2022 12:32
Scootere: VGA Explora 45 - Euro 5 årgang 2022

Bilolie til 4 takt - tør kobling

Ulæst indlæg af bandur »

Bruger I Alm billig bilolie til jeres 4 takter eller bruger I sen dyre scooter olie med JASO MB specifikation?

Jeg har nemlig fundet denne olie online til billig penge - men er bange for at knallerten tager skade hvis den er beregnet til bil.

Hvad siger I?

https://www.weboil.dk/shop/408-mannol-m ... a3b4---5l/
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Bilolie til 4 takt - tør kobling

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der er vist ikke noget der hedder bilolie og scooteroile. Det hedder motorolie.

Motorolien skal leve op til det producenten/forhandleren skriver til dit køretøj. F.eks. SAE og API.

Så er der nogle køretøjer der har vådkobling hvor koblingen er i motorolien og den åbenbart kan glide med motorolie hvor der er tilsat friktionsnedsættende stoffer men på VGA Explora er koblingen ikke i kontakt med motorolien så det er ikke et problem for den.

Jeg har brugt de der 4 liters dunke med motorolie.
Så vidt jeg ved er der ikke sket noget skade pga. det.
Tvivler på det skulle være bedre at købe et andet mærke som har de samme SAE og API osv. men koster 4 gange mere.

Jeg havde en 1 liters dunk med lille tragt indbygget i låget og måler på siden til at se hvor meget der var i som er bedre til at fylde motorolie i hullet med. Tragten kan stikket ned i hullet.
Det kan være lidt svært at stå med en 4 liters dunk og løs tragt der sidder skævt og fylde på med når hullet kun vil tage imod lidt ad gangen.
Så du kan fylde den lille dunk op med 0,7 liter fra den store dunk. Eventuelt lav et mærke med tusch så du ved hvor 0,7 liter er. Så hurtigt ned i hullet med den lille tragt så kan motoren stå og tage imod olien.

https://scootergrisen.org/scooterhjemmeside/olie.php
Brugeravatar
bandur
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17. oktober 2022 12:32
Scootere: VGA Explora 45 - Euro 5 årgang 2022

Re: Bilolie til 4 takt - tør kobling

Ulæst indlæg af bandur »

Tak for info.
Har ringet lidt rundt til forskellige forhandlere og de anbefaler alle at man bruger speciel scooter olie til 4T selvom det er en tør kobling :D de referer til JASO MB specifikationen. Er dette bare et marketings salgstrick for at tjene flere penge? :D
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Bilolie til 4 takt - tør kobling

Ulæst indlæg af Jps »

Jeg brugte denne her, i min Kymco Super 8 4takt fra 2015. og den er rigtig god :)

http://kortlink.dk/2gy7z
Brugeravatar
bandur
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17. oktober 2022 12:32
Scootere: VGA Explora 45 - Euro 5 årgang 2022

Re: Bilolie til 4 takt - tør kobling

Ulæst indlæg af bandur »

.. men den koster så også 110 kr :weeping:
Spørgsmålet er mere om man kan bruge en alm. billig motorolie, hvorpå der står at de er til biler dog med 10w-40 specifikation og evt SL/SN.
Det kunne nemlig godt virke som om at det er markedsføring når der sælges 4T motorolie til scootere med tør kobling.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Bilolie til 4 takt - tør kobling

Ulæst indlæg af Landbo »

bandur skrev: 21. oktober 2022 10:37 Bruger I Alm billig bilolie til jeres 4 takter eller bruger I sen dyre scooter olie med JASO MB specifikation?

Jeg har nemlig fundet denne olie online til billig penge - men er bange for at knallerten tager skade hvis den er beregnet til bil.

Hvad siger I?

https://www.weboil.dk/shop/408-mannol-m ... a3b4---5l/
I manualen til din scooter på side 22 står der Citat start: • Anvend kun kvalitetsolie til 4-taks-motorer med API-klassificeringen SE, SF eller SG. Vi anbefaler SAE10W-40 motorolie. Citat slut.

Den motorolie Aldi sælger plejer at overholde API SG.
Den motorolie du linker til overholder API SN.

Som du kan se, overholder begge olier de kvalitetsnormer som importøren foreskriver eller højere og derfor ser jeg ingen grund til du køber ny olie og skifter den igen, forudsat det er Aldis motorolie du har hældt på i en passende mængde.

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 22. oktober 2022 13:00, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Bilolie til 4 takt - tør kobling

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 21. oktober 2022 17:07 Jeg brugte denne her, i min Kymco Super 8 4takt fra 2015. og den er rigtig god :)

http://kortlink.dk/2gy7z
Den olie du der foreslår, overholder API SN normen og er derfor inden for rammen af hvad importøren foreskriver.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Bilolie til 4 takt - tør kobling

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Hejsa.
Jeg har i mange år brugt den billige fra Aldi uden problemer. Ganske fin 10W-40 motorolie. :thumbup:
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Bilolie til 4 takt - tør kobling

Ulæst indlæg af Landbo »

Kymconørden skrev: 21. oktober 2022 18:25 Hejsa.
Jeg har i mange år brugt den billige fra Aldi uden problemer. Ganske fin 10W-40 motorolie. :thumbup:
Jeps, ganske udmærket universalolie til både plæneklipperen, scootermoteren, oliekanden, traktormotoren og bilmoteren fra før 2011. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
FAL
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 45
Tilmeldt: 8. april 2020 22:06
Scootere: PGO T-Rex 2010

Kymco Super 8 50 4T 2015

Kymco Super 8 50R 2022

Re: Bilolie til 4 takt - tør kobling

Ulæst indlæg af FAL »

Besvar