VGA Explora 45 - Tændrør

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
bandur
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17. oktober 2022 12:32
Scootere: VGA Explora 45 - Euro 5 årgang 2022

VGA Explora 45 - Tændrør

Ulæst indlæg af bandur »

Hej, jeg er helt ny i "scooter" verdenen, og har desværre allerede gjort mig en dårlig erfaring blot 3 dage efter et køb af VGA Explora.

Håber I vil hjælpe en ny og forventnigsfuld scooter-ejer, selvom spørgsmålet er meget generisk og muligivs svaret på tidligere.

Jeg har kørt cirka 50km. Da jeg forsøger at tænde den, vil den ikke strate. Batteriet er OK (har tjekket). Jeg bruger herefter kickstarteren til at komme i gang. Da det lykkes, kører jeg cirka 100m hvor den så går ud igen.
Dette gør jeg 3-4 gange, hvorefter jeg vælger at trække den hjem.

Jeg mistænker tændrør. Og da jeg piller det ud, ser det således ud:
Sort oppe i toppen. Betyder dette at den er brændt af? Og hvordan kan det lade sig gøre blot efter 50km og 3 dages kørsel?

Bemærk, dette skete efter et olieskift som jeg selv foretog. Men tænker da ikke at det kan have betydning.
Brugeravatar
bandur
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17. oktober 2022 12:32
Scootere: VGA Explora 45 - Euro 5 årgang 2022

Re: VGA Explora 45 - Tændrør

Ulæst indlæg af bandur »

Jeg kan ikke uploade et billede - men det ser helt sort og tørt ud i toppen.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: VGA Explora 45 - Tændrør

Ulæst indlæg af Landbo »

bandur skrev: 17. oktober 2022 12:36 Jeg kan ikke uploade et billede - men det ser helt sort og tørt ud i toppen.
Neden under skrivefeltet er der en fane der hedder vedhæftede filer som du skal benytte.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: VGA Explora 45 - Tændrør

Ulæst indlæg af Landbo »

bandur skrev: 17. oktober 2022 12:35 Hej, jeg er helt ny i "scooter" verdenen, og har desværre allerede gjort mig en dårlig erfaring blot 3 dage efter et køb af VGA Explora.

Håber I vil hjælpe en ny og forventnigsfuld scooter-ejer, selvom spørgsmålet er meget generisk og muligivs svaret på tidligere.

Jeg har kørt cirka 50km. Da jeg forsøger at tænde den, vil den ikke strate. Batteriet er OK (har tjekket). Jeg bruger herefter kickstarteren til at komme i gang. Da det lykkes, kører jeg cirka 100m hvor den så går ud igen.
Dette gør jeg 3-4 gange, hvorefter jeg vælger at trække den hjem.

Jeg mistænker tændrør. Og da jeg piller det ud, ser det således ud:
Sort oppe i toppen. Betyder dette at den er brændt af? Og hvordan kan det lade sig gøre blot efter 50km og 3 dages kørsel?

Bemærk, dette skete efter et olieskift som jeg selv foretog. Men tænker da ikke at det kan have betydning.
Det første jeg tænkte efter og have læst halvdelen af dit indlæg, er at der er fyldt for meget olie på motoren. Stil scooreren på centerstøttebenet og pejl oliestanden i sumpen ved hjælp af pejlepinden der plejer og sidde i oliepåfyldningslåget. Har du ikke centerstøtteben på modellen skal scooteren holdes vandret/oprejst mens du pejler.

Når du pejler skal pejlepinden først udtages, tørres af i papir eller en klud for derefter og skrues helt i og ud igen for aflæsning.

Tændrøret kan du rense de sorte aflejringer af med en stålbørste.

Pøj pøj med og få gang i kalorius igen, Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: VGA Explora 45 - Tændrør

Ulæst indlæg af Landbo »

Rettelse, oliepinden skal ikke skrues i bund på den her model men kun stikkes ned i hullet for at pejle oliestanden.

https://cdn.thg.dk/DAT/Files/73150100030.pdf side 21.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: VGA Explora 45 - Tændrør

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det var tidligt med olieskift efter 50 km. Men ok hellere for ofte end for lidt.
Når du skriver problemet kom efter olieskift tænker jeg også det kunne være forkort oliemængde eller måske forkort olie.

Fra manualen:
SAE10W-40 med API-klassificeringen SE, SF eller SG.
Ca. 0,7 liter.
Motorolien bør skiftes efter de første 1.000 km. Derefter bør motorolien skiftes og sien renses 2. gang, når køretøjet har kørt 3.000 km og efterfølgende for hver 3.000 km.

Så ved olieskift dræner du olien (gerne med varm motor så mere af olien kommer ud) og påfylder 0,7 liter og så tjekker niveauet med oliepinden og påfylder lidt mere og tørrer oliepinden og tjekker igen indtil det er oppe ved maks. mærket.

https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... endror.php
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... e_olie.php
Brugeravatar
bandur
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17. oktober 2022 12:32
Scootere: VGA Explora 45 - Euro 5 årgang 2022

Re: VGA Explora 45 - Tændrør

Ulæst indlæg af bandur »

Tak. Olien er en 10w-40 fra Aldi med SL klassifikation. Det er ikke specifikt en 4 takts olie, men dette bør ikke være et problem når koblingen er tør?

Umiddelbart vil jeg tror at der er komet tilpas olie på.

Hvilke skader sker der hvis 1) for meget olie og 2) for lidt olie?
Er det en dyr reparation. Jeg tænker at tage den ned til en professionel mekaniker.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: VGA Explora 45 - Tændrør

Ulæst indlæg af Landbo »

bandur skrev: 20. oktober 2022 21:34 Tak. Olien er en 10w-40 fra Aldi med SL klassifikation. Det er ikke specifikt en 4 takts olie, men dette bør ikke være et problem når koblingen er tør?

Umiddelbart vil jeg tror at der er komet tilpas olie på.

Hvilke skader sker der hvis 1) for meget olie og 2) for lidt olie?
Er det en dyr reparation. Jeg tænker at tage den ned til en professionel mekaniker.
Det er næsten ligegyldigt hvilken olie du kommer, på bare den er beregnet til en 4 takts motor. Aldis motorolie er derfor udmærket.

Om du har for lidt, tilpas mængde eller for meget olie i sumpen skal du afgøre ved og bruge den til opgaven installerede pejlepind i sumpen. ;)

1. Med for meget olie i sumpen vil stempelringene med tiden sætte sig fast i sod så motoren begynder at bruge af smøreolien.

2. Med for lidt olie i sumpen bliver alle dele i motoren der køre mod hinanden ødelagt.

Nu ved vi jo ikke hvad der kan være galt med motoren, med de kryptiske oplysninger du her kommer med. Men 50+ år med svendebrev som mekanikker siger mig du udmærket godt ved hvad der er sket før du skiftede olien, så et gæt herfra vil være du mindst skal have skiftet cylinder, stempel og ringe samt et pakningssæt. Det er ikke fordi stumperne koster så rasende meget, men timelønnen til udskiftningen nok bliver den største post.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: VGA Explora 45 - Tændrør

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det er den korrekte motorolie du har brugt.
Du mangler bare at tjekke om du har den korrekte mængde i.

Sæt scooteren på centerstøtteben et vandret sted.
Skrue oliepinden ud og tør den af.
Sæt oliepinden i hullet så langt ned den kan komme uden at dreje den i.
Kig hvor olien er i forhold til min- og max-mærkerne på oliepinden.
Brugeravatar
bandur
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17. oktober 2022 12:32
Scootere: VGA Explora 45 - Euro 5 årgang 2022

Re: VGA Explora 45 - Tændrør

Ulæst indlæg af bandur »

Jeg skiftede olien fordi at jeg læste at det var godt med en ny scooter pga metalstumper
Besvar