Slibe bildør

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 274
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Slibe bildør

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Jeg vil slibe en bildør. Ikke helt ned til det bare metal, men bare det yderste lak lag. Men der har været lakeret på døren før, og det er et kæmpe arbejde at slibe ned i hånden. Jeg bruger korn 240 tør.
Jeg tænkte på at bruge en elektrisk slibemus. Er det for voldsomt?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Slibe bildør

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 18. september 2022 18:46 Jeg vil slibe en bildør. Ikke helt ned til det bare metal, men bare det yderste lak lag. Men der har været lakeret på døren før, og det er et kæmpe arbejde at slibe ned i hånden. Jeg bruger korn 240 tør.
Jeg tænkte på at bruge en elektrisk slibemus. Er det for voldsomt?
Kan du ikke lige fortælle om døren bare skal genlakeres med klar lak eller om den skal helt omlakeres ?

Du kan sagtens bruge en mus/deltasliber/rystepudser til arbejdet. Husk og slutte af med korn 1000 og meget gerne vådslibning.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Slibe bildør

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Det er oplagt at bruge en slibemus til opgaven. Den sliber jo ikke voldsommere end du gør med hånden, den sliber bare meget meget hurtigere.
God arbejdslyst.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 274
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Slibe bildør

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Landbo skrev: 18. september 2022 19:52
SteenKolding skrev: 18. september 2022 18:46 Jeg vil slibe en bildør. Ikke helt ned til det bare metal, men bare det yderste lak lag. Men der har været lakeret på døren før, og det er et kæmpe arbejde at slibe ned i hånden. Jeg bruger korn 240 tør.
Jeg tænkte på at bruge en elektrisk slibemus. Er det for voldsomt?
Kan du ikke lige fortælle om døren bare skal genlakeres med klar lak eller om den skal helt omlakeres ?

Du kan sagtens bruge en mus/deltasliber/rystepudser til arbejdet. Husk og slutte af med korn 1000 og meget gerne vådslibning.

Hilsen Leif.
Døren skal omlakeres dvs. først med nogle lag lak og derefter nogle lag klarlak.

Jeg har noget korn 800 papir til vådslibning. Men hvorfor er mellemslibning egentlig nødvendig? Jeg ser på nettet at man kun sliber grunder men ikke lakken. Jeg har ikke tænkt mig at påføre grunder, da jeg ikke kommer ned til det bare metal.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Slibe bildør

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 18. september 2022 21:15
Landbo skrev: 18. september 2022 19:52
SteenKolding skrev: 18. september 2022 18:46 Jeg vil slibe en bildør. Ikke helt ned til det bare metal, men bare det yderste lak lag. Men der har været lakeret på døren før, og det er et kæmpe arbejde at slibe ned i hånden. Jeg bruger korn 240 tør.
Jeg tænkte på at bruge en elektrisk slibemus. Er det for voldsomt?
Kan du ikke lige fortælle om døren bare skal genlakeres med klar lak eller om den skal helt omlakeres ?

Du kan sagtens bruge en mus/deltasliber/rystepudser til arbejdet. Husk og slutte af med korn 1000 og meget gerne vådslibning.

Hilsen Leif.
Døren skal omlakeres dvs. først med nogle lag lak og derefter nogle lag klarlak.

Jeg har noget korn 800 papir til vådslibning. Men hvorfor er mellemslibning egentlig nødvendig? Jeg ser på nettet at man kun sliber grunder men ikke lakken. Jeg har ikke tænkt mig at påføre grunder, da jeg ikke kommer ned til det bare metal.
Grunden til du skal slibe inden du maler, er for og fjerne større ujævnheder og voks samt lave små fine ridser med slibepapiret så det du sprøjter på kan binde på underlaget.

Ja det er korrekt at man normalt ikke sliber malingen men kun grunder og dens underlag.

Hvis du bare vil påføre et lag maling tror jeg kun du kan få det til og holde uden grunder hvis du bruger hørder i malingen. Men der er en mulighed for jeg tager fejl da en ikke er autolaker men bare en sølle mekker. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Besvar