Indstilling af forspænding på bagstøddæmper

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Indstilling af forspænding på bagstøddæmper

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Indstiller i nogensinde forspændingen på jeres bagstøddæmper?
Og hvad indstiller i den til og hvorfor?

Og hvad sker der lige for mine fjedre på støddæmperen. De nederste 7 omdrejninger ser ud til at ligge fladt mod hinanden som om de ingen funktion har.
vga_vax_34.jpg
billed1372.jpg
billed1372.jpg (303.7 KiB) Vist 1555 gange
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Indstilling af forspænding på bagstøddæmper

Ulæst indlæg af Kymconørden »

scootergrisen skrev: 15. september 2022 21:39 Og hvad indstiller i den til og hvorfor?
Engang havde jeg brændeovn, og hentede træbriketter på scooteren. Der skulle støddæmperen altså indstilles til rimelig hård, for at den ikke gik i bund over pump.
I dag står den på blødeste niveau muligt, dog uden at gå i bund. Meget mere behageligt at småhuller, buler og ujævnheder i vejen, mærkes meget mindre, end da den var sat hårdt op.
Så den blødeste indstilling, din vægt og forhold tillader, må klart være at fortrække.

Ja, spøjs fjeder. Som om kun toppen har virkning. Måske er der mellemrum nederst, men så lidt at man næsten ikke kan se det?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Indstilling af forspænding på bagstøddæmper

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nu har jeg prøvet at indstille min på det laveste/blødeste igen.
Der sidder en gummidims omkring stangen inden bag fjederen. Er det meningen at man skal kunne se hvor meget den er blevet skubbet op af stangen for at få en ide om hvor tæt støddæmperen har været på et gå i bund?
Hvis man flytter gummidimsen ned på midten og kører nogle dage og så den er blevet skubbet helt op øverst så kunne man måske på den måde ved at indstillingen var for blød og man kunne prøve den næste indstilling og skubbe gummidimsen ind på midten igen.
Støddæmpersæt bag, Vax.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Indstilling af forspænding på bagstøddæmper

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hm. Jeg prøvede at indstille støddæmperne til det hårdeste og skubbede gummidimserne helt ned og sad så og hoppede lidt på sædet. Så er gummidimserne næsten helt oppe efter den lille hoppetur.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Indstilling af forspænding på bagstøddæmper

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Sikke en forskel der er på fjedrene på mine og på din fra Yamaha Neo's.
2022-Yamaha-EJE025-EU-Detail-002-03.jpg
Besvar