Nye sutter på MotoCR E-libra

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
TIP
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 30
Tilmeldt: 17. august 2022 18:22
Scootere: MotoCR E-Libra

Nye sutter på MotoCR E-libra

Ulæst indlæg af TIP »

Så kom mine nye dæk endelig, de er sat på og afprøvet, og jeg lovede jo at vende tilbage, når jeg nåede så langt. Der vil dog ikke være billeder.

Jeg spurgte, for nogen tid side, på forummet her, i forhold til at sætte større dæk på, ende de oprindelig. Ud i det var ikke rigtig konkrette svar, andet end lad være, for at være på den sikre side.
Nuvel, jeg er altså den som ikke kan lade sådanne ubesvarede spørgsmål ligge, så jeg gik i research mode, og efter nogle dage, havde jeg bestilt Michelin City grip 2, 120/70-12 forhjul, og 140/70-12 baghjul, og hvorfor det lige præcis blev de størrelser, var egentlig mest, at i serien, for 12", var de de eneste 2 størrelser, der ikke var beskrevet som både til for og bag, og det tænkte jeg at der måske var en grund til. Ja, jeg er ikke klogere. ;)

Efter lidt for lang leveringstid, fra mcdaekonline, kom de i forgårs, og jeg satte dem på i går.

Først og fremmest, lad mig gøre det helt klart, at det kan lade sig gøre at skifte dæk selv, også selvom man ikke har prøvet det før, men det er faktisk temmelig hårdt, især når man ikke kender trickene. Jeg havde set en youtube video, meeen det ville nok have været en fordel at alliere mig med en som kunne være til stede og vejlede.
Dernæst, ud i den specifikke scooter, så er forhjulet lige til, men baghjulet er altså dødens pølse at få af, hubmotoren kan man ikke få ud, da den, de mange skruer til trods, er limet sammen, så det er også meget tung at arbejde med, og så er der ikke noget let tilgængeligt stik, hvor man lige kan pille den fra, og man er nød til at splitte lidt for meget ad, for at kunne pille den fra.
Jeg var dog ikke nød til at modificere bagskærmen/mudderfanget, da den kunne overtales til at passe, trods den ~9% større radius.
Til gengæld er der 2 skruger, som holder på noget plastik-fantastic, der skærmer for boltene til bagaksel, som bare ikke var til at få af. Jeg ende med at måtte brække dem op. Plastik kan jo limes, men hvordan jeg får de skruer ud, ved jeg stadig ikke.

Jeg prøvekørte den ud til kæresten og tilbage igen, sammenlagt ca 22 kilometer, og den kører som en drøm. Der er, efter alt at dømme, ikke nogen ubalance i baghjulet, hvilket jeg ellers har haft problemer med fra start af (2 år), men til gengæld er forhjulet lidt ude af balance. Efter at have målt og vejet, viser det sig at fælgen er en smule skæv, men altså ikke mere end at det stadig er langt bedre, end sædvanligt.
Det føles som og at balancepunktet ligger noget højere end før, og de 7mm og 21mm, som henholdsvis for og bagaksel er hævet nu, mærkes i hvert fald tydeligt, når man stiger af og på. Jeg tænker at jeg vil undersøge, og det ikke kan lade sig gøre, at finde 14mm, i affjedringen bagtil, så slipper jeg også for at skulle justere forlygte, og ja, så er der jo kun tilbage at prøve at regne ud hvordan man evt. kan justere på speedometret, så det viser rigtigt, men i forhold til den lovlige usikkerhed, eller hvad man nu kalder det, burde der ikke være noget problem.

Til sidst skal nævnes at, ja, den hypotetiske tophastighed, for jeg kører naturligvis aldrig for stærkt, er steget, og acceleration, fra 0, er også påvirket. dette passer mig dog udmærket, da jeg hellere vil at den energi bliver brugt på noget bedre, end drag race.

Jeg tror jeg fik det hele med, og dog. I forbindelse med at jeg rodede med elektronikken, fandt jeg 2 ubenyttede stik, bagtil, og jeg kan ved Gud ikke regne ud hvad formålet med dem kan være. De ene er et hunstik, 1x3, med 2 ben i brug, grøn og rød ledning, så formentlig til en sensor af en slags. Læste vidst noget om en støttebens sensor på et tidspunkt, på nogle modeller som bruger mere eller mindre den samme elektronik, og så var der et 2x2 hanstik, med 3 benyttede ben. farverne er lidt utydelige på det billede jeg har, men tror blå, brun og lilla, og den kan jeg ikke regne ud. Det er ikke til er skifte mellem de 3 forskellige køretilstande (25, 30 og 45), for den stik er identificeret oppe foran, for lang tid siden, så hvis nogen har idéer, er jeg faktisk temmelig nysgerrig.

Hvis du er nået så langt, well done. tak for denne gang, og skulle der være spørgsmål og/eller kommentarer, holder jeg naturligvis et vågent øje.

Opdatering:
På opfordring, her et par billeder af stik og skruer.
20220902_134423.jpg
20220902_134409.jpg
20220902_134245.jpg
20220902_134219.jpg
Opdatering:
Har nu haft speedometeren splittet ad, og kan ikke finde nogen justeringsmuligheder der.
Senest rettet af TIP 2. september 2022 16:14, rettet i alt 3 gange.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Nye sutter på MotoCR E-libra

Ulæst indlæg af scootergrisen »

På mit speedometer (VGA Vax) er der en variabel modstand der kan drejer på undersiden for at justere den hastighed der bliver vist.
Så du kan prøve at se om der er noget lignende på dit.

Du kan tage diverse billeder af boltene du ikke kan få af og de ubenyttede stik og controllerens stik så vi kan se alle ledningsfarver og hvor stikkene er på køretøjet.
Brugeravatar
TIP
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 30
Tilmeldt: 17. august 2022 18:22
Scootere: MotoCR E-Libra

Re: Nye sutter på MotoCR E-libra

Ulæst indlæg af TIP »

scootergrisen skrev: 2. september 2022 11:57 På mit speedometer (VGA Vax) er der en variabel modstand der kan drejer på undersiden for at justere den hastighed der bliver vist.
Så du kan prøve at se om der er noget lignende på dit.

Du kan tage diverse billeder af boltene du ikke kan få af og de ubenyttede stik og controllerens stik så vi kan se alle ledningsfarver og hvor stikkene er på køretøjet.
Jeg har selv tænk at der måtte være noget lignende, men ha ikke taget mig sammen til at kigge ordentlig efter.
Vedr. billeder, så opdaterer jeg indlægget lige om lidt

Tak for svar.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Nye sutter på MotoCR E-libra

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Brug en skruetrækker der passer perfekt uden at sidde løst.
Måske det hjælper at banke lidt ind på skruetrækkeren så den får rigtig godt fat.
Pres lige ind inden og mens du drejer.
Hvis du ikke har en skruetrækker der passer perfekt så kan det være bedre at vente til du får en der passer perfekt så ikke du ødelægger hovedet med en forkert skruetrækker.
Eventuelt fjern det plastik der sidder under boltene inden du går i gang.

Måske de ubenyttede stik er til a tilslutte controller til computer.
Brugeravatar
TIP
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 30
Tilmeldt: 17. august 2022 18:22
Scootere: MotoCR E-Libra

Re: Nye sutter på MotoCR E-libra

Ulæst indlæg af TIP »

scootergrisen skrev: 2. september 2022 17:16 Brug en skruetrækker der passer perfekt uden at sidde løst.
Måske det hjælper at banke lidt ind på skruetrækkeren så den får rigtig godt fat.
Pres lige ind inden og mens du drejer.
Hvis du ikke har en skruetrækker der passer perfekt så kan det være bedre at vente til du får en der passer perfekt så ikke du ødelægger hovedet med en forkert skruetrækker.
Eventuelt fjern det plastik der sidder under boltene inden du går i gang.

Måske de ubenyttede stik er til a tilslutte controller til computer.
Er forsøgt af flere omgange. De rokker sig ikke. Den der sidder frit, håber jeg at jeg kan tage med en tang, men den anden, der er der nok kun tilbage at ødeligge plastikken yderligere, og besværliggøre lime arbejdet.
Ellers tak for råd.

edit:
Nej, det er overhovedet ikke muligt at komme til med en tang. JEg ser ingen anden mulighed, end at bore dem ud, for plastik eller ej, tror jeg ikke det bliver ved hjælp af skruetrækker.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Nye sutter på MotoCR E-libra

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ved ikke om det virker men du kan prøve at fjerne plastikken og så sprøjte noget tyndtflydende på som måske kan trænge ind i gevindet.
Du har jo sådan en kop der hvis du læner scooteren til siden så du kan sprøjte noget på der ikke løber væk så bolten heletiden står under smørelse.
Så kan du lade scooteren stå sådan noget tid. Måske 1-2 dage.
Ved ikke hvad der er bedst. Måske låsespray?
Se om du har adgang til gevinder fra modsatte side og gør det samme der.

Eventuelt kan du prøve med varmepistol. Men hvis det er malet så går det vel udover malingen.

Eller måske bank en masse mange med skruetrækker og hammer.
Hvis det er aluminium kommer der måske sådan noget hvidt pulver der får tingene til at sidde stramt.
Du kunne også prøv at skrue bolten højre om. Altså ind. Og se om den slipper der.
Og så hvis du får den til at slippe men den stadigvæk er stram så prøv det med tyndtflydende smørrelse og at dreje til den ene vej og lidt den anden vej når det bliver stramt igen for at løsne det hvide pulver.

Ellers hvis du får ødelagt det for meget til at bruge skruetrækker så kan du bore hovedet med et bor og så banke en torx bit så den sidder stramt.
Brugeravatar
TIP
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 30
Tilmeldt: 17. august 2022 18:22
Scootere: MotoCR E-Libra

Re: Nye sutter på MotoCR E-libra

Ulæst indlæg af TIP »

scootergrisen skrev: 2. september 2022 21:28 Ved ikke om det virker men du kan prøve at fjerne plastikken og så sprøjte noget tyndtflydende på som måske kan trænge ind i gevindet.
Du har jo sådan en kop der hvis du læner scooteren til siden så du kan sprøjte noget på der ikke løber væk så bolten heletiden står under smørelse.
Så kan du lade scooteren stå sådan noget tid. Måske 1-2 dage.
Ved ikke hvad der er bedst. Måske låsespray?
Se om du har adgang til gevinder fra modsatte side og gør det samme der.

Eventuelt kan du prøve med varmepistol. Men hvis det er malet så går det vel udover malingen.

Eller måske bank en masse mange med skruetrækker og hammer.
Hvis det er aluminium kommer der måske sådan noget hvidt pulver der får tingene til at sidde stramt.
Du kunne også prøv at skrue bolten højre om. Altså ind. Og se om den slipper der.
Og så hvis du får den til at slippe men den stadigvæk er stram så prøv det med tyndtflydende smørrelse og at dreje til den ene vej og lidt den anden vej når det bliver stramt igen for at løsne det hvide pulver.

Ellers hvis du får ødelagt det for meget til at bruge skruetrækker så kan du bore hovedet med et bor og så banke en torx bit så den sidder stramt.
Torx idéen er slet ikke dårlig. Nå ja, det er de andre jo sådan set heller ikke, men i det store hele er de afprøvet.
Besvar