Beskyttelse mod udstødningsgasser i trafikken

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Beskyttelse mod udstødningsgasser i trafikken

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg bruger nogle gange noget stof eller en støvmaske når jeg kører i trafikken i forsøg på at undgå udstødningsgasser fra forbrændingsmotorer.

Nogen der ved noget om masker til at filtrerer udstødningsgasser fra forbrændingsmotorer?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Beskyttelse mod udstødningsgasser i trafikken

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 28. august 2022 03:28 Jeg bruger nogle gange noget stof eller en støvmaske når jeg kører i trafikken i forsøg på at undgå udstødningsgasser fra forbrændingsmotorer.

Nogen der ved noget om masker til at filtrerer udstødningsgasser fra forbrændingsmotorer?
Du skal ikke regne med at nogle af de ting du bruger hjælper en pind da de partikler du vil filtre fra er så små de smutter uhindret igennem dine masker. Det er højst vejstøvet de kan hjælpe en smule mod. Du skal bruge filtre der er så finmasket at du skal have en speciel kompressor med på køreturen til at presse luft gennem filteret, så det kan indåndes gennem en overtryksmaske (ret beset en spand over hovedet med vindue i.). En sådan er faktisk ret behagelig og gå med, da man ikke selv skal suge/puste gennem filteret, prisen er dog derefter og de larmer normalt også en smule.

I moderne bilmotorer er det meget begrænset hvad de udleder af skadelige stoffer, så kører du rundt med masker mod bilmotorers udledning, er det vel kun en undskyldning for at omgås det politiske indført maskeforbud. :angel:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
SilentRider
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 33
Tilmeldt: 19. december 2019 11:51
Scootere: VGA Vax 30

Re: Beskyttelse mod udstødningsgasser i trafikken

Ulæst indlæg af SilentRider »

Partiklerne i røgen er faktisk meget små, mellem 0,1 og 0,2 micron og for synlig røg lidt større, I omegnen af 0,2-0,4 micron. En FFP2 maske kan filtrere ned til 0,2 micron. Det vil sige, at den kan tage det synlige, som dine slimhinder måske alligevel ville have stoppet, mens det fine vil fortsætte uhindret gennem masken.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Beskyttelse mod udstødningsgasser i trafikken

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg bruger denne støvmaske indtil videre.
Der står FFP2 NR D på.
Der fulgte 2 dimser med med hul i som jeg går ud fra er til at stramme elastikkerne men ved ikke hvordan det er meningen de skal sættes på.
Synes jeg skal puste alt for hårdt ud for at ventilen åbner. Hvis jeg trækker vejret normal synes jeg ikke ventilen åbner.
Den ene dag ser jeg en 4 mm gummidims der vel er trykt ud fra midten af ventilen som bare har siddet i masken og som jeg kunne have indåndet hvis ikke jeg havde opdaget den. Så den sørger de åbenbart ikke for at fjerne når de laver masken.
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Beskyttelse mod udstødningsgasser i trafikken

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg har forsøgt at oversætte noget af teksten fra https://en.wikipedia.org/wiki/FFP_standards.

Ser ud til at FFP står for Filtering FacePiece.
Den europæiske standard EN 149 har tre klasser til disse halvmasker kaldet FFP1, FFP2 og FFP3 i henhold til hvor effektivt de filtrerer.
Den klassificerer masker efter "kun til ét skiftehold" (ikke genbrugelige, mærket NR) eller "genbrugelige (mere end ét skiftehold)" (mærket R) mens et ekstra mærke med bogstavet D indikerer at en maske har bestået en ekstra tilstopningstest med dolomitstøv. Disse mekaniske filteråndedrætsværn beskytter mod inhalering af partikler såsom støvpartikler, dråber og aerosoler.

Kode: Vælg alt

Klasse   grænse for filtergennemtrængning (ved 95 L/min luftstrøm)
FFP1     Filtrerer mindst 80% af luftbårne partikler
FFP2     Filtrerer mindst 94% af luftbårne partikler
FFP3     Filtrerer mindst 99% af luftbårne partikler
Besvar