De samme dæk til forskellige fælge?

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
TIP
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 30
Tilmeldt: 17. august 2022 18:22
Scootere: MotoCR E-Libra

De samme dæk til forskellige fælge?

Ulæst indlæg af TIP »

Opdatering:
Ja, så er der bestilt dæk. Valget faldt på Michelin City Grip 2, efter et par dages intense overvejelser, og det lykkedes mig også, sort of, at få identificeret fælgende
forhjul kan åbenbart være op til 135 i bredte, men det blev nu kun til 120, og baghjul, ja, det er et vanskeligt spørgsmål, for den eneste information der er at finde, er J12x3.5, hvilket jo ikke fortæller mig noget jeg ikke godt ved i forvejen, men hvis forhjul kan den bredte, kan baghjulet sgu også. Jeg har målt og vejet og gjort ved, og det skulle gerne passe det hele, men det vil tiden jo vise, ellers må jeg bare sende dem tilbage.

Tak for hjælpen.
----
Jeg er den mere eller mindre lykkelige ejer af en MotoCR E-Libra. Den har på indeværende tidspunkt kørt lidt over 9000 km, og nu går den ikke længere. Det er tid til at skifte lapperne ud med nye dæk.
Ud i det, har jeg brugt det meste af dagen i dag, på research, men der er dog ét spørgsmål, jeg ikke har kunne få besvaret.
Scooteren er født med 2 12" fælge, for ~100mm bag ~110, men dækkene er begge 110/7012 og ens på alle måder.
Der er rigtig mange muligheder ud i nye dæk, og jeg er meget i tvivl, for alle steder skriver de at man partout skal vælge dæk med præcis de samme specifikationer, som der fulgte med oprindeligt, men det giver altså nogle begrænsninger, og jeg kunne faktisk godt tænke mig et 100 forhjul, ja, jeg kunne faktisk også finde på at smække nogle højere dæk på. Til sidst kunne jeg godt tænke mig nogle dæk der klarer sig noget bedre i glat føre, da jeg kører hele året, og jeg synes ærlig talt også at dæk burde holde længere end 9000km (i praksis meget mindre, hvis vi fraregner lapperne)

Så der er ganske enkelt spørgsmålet, eller spørgsmålene.
Kan jeg slippe afsted med 100mm på forhjul, og evt. højere dæk. (ja, jeg har målt efter hvad der er af plads, også iberegnet affjedring)
Hvilke dæk vil i anbefale, til mit behov?
Anden råd og vejledning er også hjertelig velkommen.
Senest rettet af TIP 19. august 2022 15:00, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: De samme dæk til forskellige fælge?

Ulæst indlæg af Landbo »

TIP skrev: 17. august 2022 18:37 Jeg er den mere eller mindre lykkelige ejer af en MotoCR E-Libra. Den har på indeværende tidspunkt kørt lidt over 9000 km, og nu går den ikke længere. Det er tid til at skifte lapperne ud med nye dæk.
Ud i det, har jeg brugt det meste af dagen i dag, på research, men der er dog ét spørgsmål, jeg ikke har kunne få besvaret.
Scooteren er født med 2 12" fælge, for ~100mm bag ~110, men dækkene er begge 110/7012 og ens på alle måder.
Der er rigtig mange muligheder ud i nye dæk, og jeg er meget i tvivl, for alle steder skriver de at man partout skal vælge dæk med præcis de samme specifikationer, som der fulgte med oprindeligt, men det giver altså nogle begrænsninger, og jeg kunne faktisk godt tænke mig et 100 forhjul, ja, jeg kunne faktisk også finde på at smække nogle højere dæk på. Til sidst kunne jeg godt tænke mig nogle dæk der klarer sig noget bedre i glat føre, da jeg kører hele året, og jeg synes ærlig talt også at dæk burde holde længere end 9000km (i praksis meget mindre, hvis vi fraregner lapperne)

Så der er ganske enkelt spørgsmålet, eller spørgsmålene.
Kan jeg slippe afsted med 100mm på forhjul, og evt. højere dæk. (ja, jeg har målt efter hvad der er af plads, også iberegnet affjedring)
Hvilke dæk vil i anbefale, til mit behov?
Anden råd og vejledning er også hjertelig velkommen.
Hvis den forreste fælg er smallere end den bagerste, kan du sikkert slippe godt fra og montere et nummer smallere dæk med godt resultat. Men ellers vil jeg anbefale dig du holder dig til den størrelse dæk maskinen køre på nu da køreegenskaberne er kendt på monteringen.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: De samme dæk til forskellige fælge?

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Men hvorfor skifte størrelse midt i det hele? Er det ikke bare at montere samme størrelse som standard?
Dette dæk kan jeg anbefale, jeg har kørt med det nogle år nu. Virker solidt, og har godt fat i sne.
https://www.thansen.dk/scooter-mc/scoot ... -236537123
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: De samme dæk til forskellige fælge?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det bedste jeg prøvede til min forrige scooter var SAVA/Mitas MC32 win scoot vinterdæk.
Det var så også det dyreste jeg prøvede men pengene værd i forhold færre punkteringer.
Det virkede til at være godt hele året selvom det er et vinterdæk.

Til 12 tommer er der:
120/70-12
130/70-12

Ser dog ud til de er steget meget i pris siden jeg købte dem.
https://www.kgi.dk/catalog/1992/scooter ... /12-tommer

Jeg har en elektrisk scooter nu og det der "larmer" mest er nok dækkene mod vejen så jeg tænker sådan et groft mønster nok larmer en del så jeg vil nok hellere have et mere glat mønster på min elektrisk scooter.

Der er et andet dæk der hedder Mitas touring force-sc du kunne kigge på.
Får blandet andet i 110/80-12 og 110/70-12
I kataloget står noget om hvad fælgstørrelse de passer til.
Du kan lige selv kigge: https://www.mitas-moto.com/en/products/ ... ting-tires
Se hvad der står på dine fælge og dæk. Eventuelt tag en masse billeder.
https://www.kgi.dk/product/32813-1992/s ... -12-51l-tl

Har også prøvet Dunlop Scootsmart men jeg synes det blev slidt meget hurtigt.
Det dårligste jeg har prøvet er Heidenau K66. Ved ikke om det var opbevaret forkert men det var ligesom om det var skævt hvis man kiggede på midten mens man kørte.

Men hvis et godt dæk koster 600,- og du kan få et billigt for 300,- så er det op til dig om du helst vil have dæk der måske holder længere eller har det fint nok med at skifte dæk selv mere tit.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: De samme dæk til forskellige fælge?

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Du skriver at der er plads til lidt bredere dæk. Et godt bud kunne være:
For:https://www.thansen.dk/scooter-mc/scoot ... 1795678836
Bag: https://www.thansen.dk/scooter-mc/scoot ... 1116501148
De aviger ikke meget ifht. dine standarddæk.
Brugeravatar
TIP
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 30
Tilmeldt: 17. august 2022 18:22
Scootere: MotoCR E-Libra

Re: De samme dæk til forskellige fælge?

Ulæst indlæg af TIP »

Landbo skrev: 17. august 2022 19:27
TIP skrev: 17. august 2022 18:37 Jeg er den mere eller mindre lykkelige ejer af en MotoCR E-Libra. Den har på indeværende tidspunkt kørt lidt over 9000 km, og nu går den ikke længere. Det er tid til at skifte lapperne ud med nye dæk.
Ud i det, har jeg brugt det meste af dagen i dag, på research, men der er dog ét spørgsmål, jeg ikke har kunne få besvaret.
Scooteren er født med 2 12" fælge, for ~100mm bag ~110, men dækkene er begge 110/7012 og ens på alle måder.
Der er rigtig mange muligheder ud i nye dæk, og jeg er meget i tvivl, for alle steder skriver de at man partout skal vælge dæk med præcis de samme specifikationer, som der fulgte med oprindeligt, men det giver altså nogle begrænsninger, og jeg kunne faktisk godt tænke mig et 100 forhjul, ja, jeg kunne faktisk også finde på at smække nogle højere dæk på. Til sidst kunne jeg godt tænke mig nogle dæk der klarer sig noget bedre i glat føre, da jeg kører hele året, og jeg synes ærlig talt også at dæk burde holde længere end 9000km (i praksis meget mindre, hvis vi fraregner lapperne)

Så der er ganske enkelt spørgsmålet, eller spørgsmålene.
Kan jeg slippe afsted med 100mm på forhjul, og evt. højere dæk. (ja, jeg har målt efter hvad der er af plads, også iberegnet affjedring)
Hvilke dæk vil i anbefale, til mit behov?
Anden råd og vejledning er også hjertelig velkommen.
Hvis den forreste fælg er smallere end den bagerste, kan du sikkert slippe godt fra og montere et nummer smallere dæk med godt resultat. Men ellers vil jeg anbefale dig du holder dig til den størrelse dæk maskinen køre på nu da køreegenskaberne er kendt på monteringen.

Hilsen Leif.
I forhold til køre egenskaber, så skal man vidst gå meget vidt, for at de skal blive betydelig værre. I øvrigt er mine prioriteter ikke som flest. Jeg synes fx at accelerationen er unødvendig høj, så fx et større baghjul, ville resultere i en bedre balance hvad dét angår.


Kymconørden skrev: 18. august 2022 20:41 Men hvorfor skifte størrelse midt i det hele? Er det ikke bare at montere samme størrelse som standard?
Dette dæk kan jeg anbefale, jeg har kørt med det nogle år nu. Virker solidt, og har godt fat i sne.
https://www.thansen.dk/scooter-mc/scoot ... -236537123
Det korte svar, fordi jeg kan.
Det lidt længere svar, fx øget komfort ved større hjul, laver acceleration ved et større baghjul, ja, du hørte rigtigt, og så naturligvis, som skrevet står, bedre køreegenskaber i glat føre, og muligt.
scootergrisen skrev: 18. august 2022 21:54 Det bedste jeg prøvede til min forrige scooter var SAVA/Mitas MC32 win scoot vinterdæk.
Det var så også det dyreste jeg prøvede men pengene værd i forhold færre punkteringer.
Det virkede til at være godt hele året selvom det er et vinterdæk.

Til 12 tommer er der:
120/70-12
130/70-12

Ser dog ud til de er steget meget i pris siden jeg købte dem.
https://www.kgi.dk/catalog/1992/scooter ... /12-tommer

Jeg har en elektrisk scooter nu og det der "larmer" mest er nok dækkene mod vejen så jeg tænker sådan et groft mønster nok larmer en del så jeg vil nok hellere have et mere glat mønster på min elektrisk scooter.

Der er et andet dæk der hedder Mitas touring force-sc du kunne kigge på.
Får blandet andet i 110/80-12 og 110/70-12
I kataloget står noget om hvad fælgstørrelse de passer til.
Du kan lige selv kigge: https://www.mitas-moto.com/en/products/ ... ting-tires
Se hvad der står på dine fælge og dæk. Eventuelt tag en masse billeder.
https://www.kgi.dk/product/32813-1992/s ... -12-51l-tl

Har også prøvet Dunlop Scootsmart men jeg synes det blev slidt meget hurtigt.
Det dårligste jeg har prøvet er Heidenau K66. Ved ikke om det var opbevaret forkert men det var ligesom om det var skævt hvis man kiggede på midten mens man kørte.

Men hvis et godt dæk koster 600,- og du kan få et billigt for 300,- så er det op til dig om du helst vil have dæk der måske holder længere eller har det fint nok med at skifte dæk selv mere tit.
Hvis de kan holde på den anden side af 10.000 km, er jeg egentlig lidt ligeglad med pris. I to dage har jeg nærmest ikke bestilt andet end at kigge på dæk, og jeg har endnu ikke oplevet en pris som var for høj, ud i hvad jeg kan betale, om end jeg naturligvis stadig synes det er dyrt.

Lige præcis i forhold til pasform til fælg, er jeg meget interesseret. Jeg har endnu ikke fundet nogen som rent faktisk gør et større nummer ud af lige den del, hvorfor jeg også har forsøg at identificeret fabrikant og model af fælgende, dog uden held, i håb om at kunne lære noget mere. Hvis Mitas rent faktisk kan afhjælpe det problem, så kan det meget vel være at de bliver mit nye favorit mærke. Som sagerne står, har jeg dog bidt mærke i Michelin City Grip 2, Pirelli Angel, rosso og rain og så et par serier fra Heidenau. Det er dog utrolig svært at finde oplysende reviews. Pirelli er åbenbart gode i glat føre, og Heidenau holde længe, mens City Grip synes at være en godt kombination af det hele.



Kymconørden skrev: 18. august 2022 22:06 Du skriver at der er plads til lidt bredere dæk. Et godt bud kunne være:
For:https://www.thansen.dk/scooter-mc/scoot ... 1795678836
Bag: https://www.thansen.dk/scooter-mc/scoot ... 1116501148
De aviger ikke meget ifht. dine standarddæk.
Tak for tippet.
Brugeravatar
TIP
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 30
Tilmeldt: 17. august 2022 18:22
Scootere: MotoCR E-Libra

Re: De samme dæk til forskellige fælge?

Ulæst indlæg af TIP »

Ja, så er der bestilt dæk. Valget faldt på Michelin City Grip 2, efter et par dages intense overvejelser, og det lykkedes mig også, sort of, at få identificeret fælgende
forhjul kan åbenbart være op til 135 i bredte, men det blev nu kun til 120, og baghjul, ja, det er et vanskeligt spørgsmål, for den eneste information der er at finde, er J12x3.5, hvilket jo ikke fortæller mig noget jeg ikke godt ved i forvejen, men hvis forhjul kan den bredte, kan baghjulet sgu også. Jeg har målt og vejet og gjort ved, og det skulle gerne passe det hele, men det vil tiden jo vise, ellers må jeg bare sende dem tilbage.

Tak for hjælpen.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: De samme dæk til forskellige fælge?

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Spændende om du har ramt plet. Hold os gerne underrettet. Hvad måtte du slippe for sådan et sæt? Michelin er jo ikke ligefrem gratis.
Brugeravatar
TIP
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 30
Tilmeldt: 17. august 2022 18:22
Scootere: MotoCR E-Libra

Re: De samme dæk til forskellige fælge?

Ulæst indlæg af TIP »

Kymconørden skrev: 19. august 2022 16:01 Spændende om du har ramt plet. Hold os gerne underrettet. Hvad måtte du slippe for sådan et sæt? Michelin er jo ikke ligefrem gratis.
Jeg betalte lige knap 900 for sættet, hos mcdaekonline. Håber virkelig at de leverer uden palaver. Der er godt nok mange shady online butikker ud i dæk. Det er et eksperiment. kan være den kommer til at køre ad helvede til, men jeg tænkte at når nu de, i serien af størrelser har lige præcis to dæk, et til for og et til bag, som ikke, i følge dem, kan bruges til både for og bag, så er der nok et grund til det. Det betyder så også at det bliver noget af et baghjul der kommer på, på 140/70-12 (~9% større diameter og ~27% større bredde), og forhjulet bliver 120/70-12 (~3% større diameter og ~9% større bredde), men der er plads og "power" til det. Jeg synes i forvejen den er lige kvik nok, i optrækket.
Men ja, jeg vender tilbage, i forhold til resultatet. I hvert fald hvis det går godt. ;)
Besvar