El-scoot

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: El-scoot

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det er meget urealistisk hvis du om 5 år forventer at kunne købe en elektrisk scooter der kan køre mindst 200 km per opladning for maks. 10.000,- kroner.

En elektrisk scooter med en rækkevidde på 200 km per opladning koster i øjeblikket fra omkring 40.000,- kroner.

Prisen er ikke faldet med 75% de sidste 5 år så det kommer nok heller ikke til at ske de næste 5 år.

At sammenligne optankning af benzintank med opladning af batteri giver ikke mening.
Men ja hvis du gør det og helt ignorerer prisen på batteriet/benzintanken så kan det se meget billigere ud med elektrisk drift.
Men så kommer der en dag hvor du skal have nyt batteri og så ser det ligepludseligt ikke så billigt ud alligevel.

Du kan selv vælge hvor elektriciteten skal komme fra.
Men hvis du bruger elnettet så er det hele vist blandet sammen så man kan vist ikke fravæge f.eks. uran, olie, kul.
viewtopic.php?f=22&t=3985&p=27364
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: El-scoot

Ulæst indlæg af Landbo »

Kymconørden skrev: 7. august 2022 13:43
Landbo skrev: 6. august 2022 21:10
OH, bare vosses kunne køre hele 30 km på en opladning :mrgreen: , hvilket er ved og være 10 km mere end den kan i dag med små 4500 km på klokken. :weeping:

Jeg mere end tvivler på vi skal handle ved T Hansen, hvis dine ønsker skal opfyldes. :(

Hilsen Leif.
Av, det var godt nok ikke meget rækkevidde. Og den tager vel stadig timevis at oplade? Så ladetid/køretid er helt ude i skoven?

Det er også et sted det halter med mange El-scoots. Ladetiden. Der er et stykke vej endnu.
Men ha tålmodighed, det skal nok komme..
Nu står man jo ikke og kigger på opladeren mens den arbejder, men det tager ca 4 3/4 time og påfylde 15 km efter de lige har været kørt.

Jeg er slet ikke så optimistisk som du, da den teknologi du mener kommer over en årrække allerede har eksisteret i en længere årrække, det er bare et spørgsmål om folk vil dykke længere ned i muldvarpen når de investere og det fornemmer jeg absolut ikke er tilfældet.

Der er også et stort problem med dem der sælger isenkrammet, da de har det med og love meget mere end varen kan bære. :evil:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: El-scoot

Ulæst indlæg af Landbo »

Kymconørden skrev: 7. august 2022 16:04 Skulle jeg udskifte den benzin-slugende scooter, bør det kunne gøres for max 10.000.-? For den pris kunne jeg købe 4 brugte benzin scootere, sætte en i stand, og sælge resten, eller få en spritny mærkevare-spare-model. At give flere tusinde mere, for en rækkevidde på langt under halvdelen, er lidt svært at sluge. :thumbdown:
Og et lille regnestykke: Med dagens benzin-priser, koster det mig ca 80.- at påfylde 200km rækkevidde på tanken. Det er 40 øre kr per kilometer. Er det billigere med el-drift? Og hvad er det egentlig der fyldes på batterierne, grøn energi, eller sort energi? Ja, jeg er ikke så grøn som jer andre, endnu.
Men igen, spændende overgangs-tid til el-drift. og en skønne dag er jeg med på den. (5 år).
Den scooter vi har, opgiver importøren til at kunne køre en km på 37 Watt, reelt sluger den nok en smule over 50 Watt. Så kan du selv udregne hvad det koster i rent eller beskidt strøm efter ønske. Dunken til dit strøm vil så formodentlig koste mere end det du nogensinde kan komme til og fylde på inden den er slidt op. Tankevækkende ikke ?

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: El-scoot

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kunne lave en liste med de krav du har til din fremtidige elektriske scooter.
Så kunne vi f.eks. kigge på hvad der findes til den pris og hvad der findes med den rækkevidde.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: El-scoot

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Tak for svar og inputs, det er spændende :thumbup: Men sig mig så, her i 2022, hvad er den mest effektive El-scooter på markedet i dag? Lad os lege, at prisen ikke har betydning. Hvad er toppen af poppen lige nu? Ladetid? Rækkevidde? Pris?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: El-scoot

Ulæst indlæg af Landbo »

Kymconørden skrev: 8. august 2022 16:29 Tak for svar og inputs, det er spændende :thumbup: Men sig mig så, her i 2022, hvad er den mest effektive El-scooter på markedet i dag? Lad os lege, at prisen ikke har betydning. Hvad er toppen af poppen lige nu? Ladetid? Rækkevidde? Pris?
Det er vist Yamaha og Honda. Specs og pris bør du nok selv spørge dem om.

https://www.yamaha-motor.eu/gb/en/produ ... eo-s-2022/

Honda'en kan jeg ikke finde noget om her i Europa.


Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: El-scoot

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kymconørden skrev: 8. august 2022 16:29 Men sig mig så, her i 2022, hvad er den mest effektive El-scooter på markedet i dag? Lad os lege, at prisen ikke har betydning. Hvad er toppen af poppen lige nu? Ladetid? Rækkevidde? Pris?
Hvad betyder effektive?
Hvad betyder toppen af poppen?

Måske det er et kendt mærke som Vespa du vil have. Hvis du kunne sætte dobbelt batterikapacitet i den så er det måske lige noget for dig. Så skal du bare finde en måde at fjerne et 0 når regningen kommer på 100.000,- kroner.

Yamaha Neo. Endnu et kendt mærke. Rækkevidden virker umiddelbart skuffende men det kan være det er mere realistiske tal end hvad der ellers bliver oplyst. Aftagelige batterier så du købe det antal du har brug for.

Hvis vi snakker hvad der bliver solgt i danmark i øjeblikket så er nogle bud Niu, Ecooter, Ugbest/Ecobit/VGA, LVNENG.
De har det bare gerne med at forsvinde de kinesiske modeller og så kommer der nogle andre. Så kan være de er væk om 5 år hvis det har betydning for dig.

Du kan læse om dem under:
viewforum.php?f=26

Der findes også varescootere/transportscootere som laves til virksomheder der leverer ting. De har større batterikapacitet og højere pris så dem kan du også kigge efter. De kaldes dem gerne delivery og så har de en stor boks bagpå. De er nok mere lavet til lang rækkevidde.

Og så er der kabinescootere med 3 hjul hvis det var noget. Der er også nogle deliverymodeller. Så er der bedre mulighed for at have mere vægt/batterier med. De kan nok fyldes op med batterier til en rækkevidde på 500 km hvis man havde en masse penge til det.

På de 2 hjulene der er gerne ikke så meget plads så der skal helst være plads til 2 batterier under sædet ellers skal de stå på trinbrættet hvis du køber ekstra batterier.

Ser ud til prisen på Vespa Elettrica på 2 år er gået fra 49.998,- til 42.998,- til 65.995,-.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: El-scoot

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Tjek. :thumbup:
Jamen Av for en Vespa da! Snakker vi 100.000 som i 100.000? Så er man skisme da godt kørende!
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: El-scoot

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der står 65.995,- på https://famoto-sport.dk/product/vespa-elettrica/ og rækkevidde er vist 100 km selvom det ikke lige umiddelbart er noget de gør meget reklame for men der står "BATTERY RANGE 100 KM" på https://www.vespaelettrica.net/
Og så hvis du ville have 200 km rækkevidde så kunne du ofre pladsen under sædet til endnu et batteri og så kommer den nok op på 100.000,- kroner.

Der står også noget om en Vespa Elettrica X som åbenbart har halvt så stor batterikapacitet og en forbrændingsmotor med generator til at oplade batteri og 3 liter benzin så rækkevidde skulle være 200 km i alt hvor af batteriet giver 50 km.
Men eftersom jeg næsten ikke kan finde information om den så har de formodentligt droppet den.

https://www.totalmotorcycle.com/motorcy ... lettrica-x
VESPA ELETTRICA X: A RANGE OF UP TO 200 KM

Vespa Elettrica will also be available in the X version at some point during the year 2019, with a range of almost 200 km thanks to its petrol driven generator that, depending on riding style, conserves battery power. To make room for the generator and its fuel tank (3 litres), Vespa Elettrica X uses a smaller battery pack that, with the generator off, provides a range of up to 50 km. The generator adds another 150 km to the range, bringing it up to 200 km to make Vespa Elettrica suitable for out of town riding as well.

The generator kicks in automatically, when the battery charge level falls below a certain threshold or the rider can start it manually by selecting the Extender mode.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: El-scoot

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvorfor vil du egentligt have en elektrisk scooter?
Besvar