18650-celler fra bærbar computer og videokamera

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

18650-celler fra bærbar computer og videokamera

Ulæst indlæg af scootergrisen »

18650-celler fra en bærbar computer og et videokamera.

8 celler med rød plastik:
SANYO L
UR18650A R1112
008B

6 celler med blå plastik:
US18650 STG
SONY ENERGYTEC
374HF11H
computer_celler_1.jpg
computer_celler_2.jpg
computer_celler_3.jpg
kamera_celler_1.jpg
kamera_celler_2.jpg
kamera_celler_3.jpg
kamera_celler_4.jpg
Brugeravatar
JensOChris
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 11
Tilmeldt: 23. juni 2022 09:13

Re: 18650-celler fra bærbar computer og videokamera

Ulæst indlæg af JensOChris »

Hej Leif....Hvis du skal have nogen glæde af cellerne, skal du have en iMAX B6 lader samt nogle celleholdere
typisk 4x 18650, så kan du slå op på typerne på nettet og finde data for da de var nye, det kan iMAX laderen
så fortælle dig hvor godt eller skidt det ser ud.Den kan fortælle hvor meget de søber i sig, og fortælle hvor
meget de kan afgive i mAh.
Når du så har samlet 50 - 100 stykker kan du begynde at bygge noget, fks. elcykkel bateri
Der skal lidt flere til en Tesla. Et sted mellem 800 og 1000 vil kunne forsyne en Spidsmus.
Man kan sagtens lodde på cellerne uden at ødelægge dem, man skal bare bruge den rigtige fremgangs måde.
Moderne loddetin uden bly duer ikke. Man renser enderne for svejse klatter og bruger feks. en Weller 55 Watt
loddekolbe man fortinner enderne med en pæn klat skal gå hurtig 1/2 sekund hvis tinnet ikke flyder omgåend
og pænt, find noget andet loddetin på et loppemarked eller lignende du kan ikke få det mere i butikkerne,
Politikerne forventer at du dør i en ung alder af Bly forgiftning (har brugt det i 70 år) , så jeg burde være væk.
Envidere tror de også at hele verdenen gå under snarest, og det der er "sket" med blyet , er uoprettelig.
Hvor er de dumme ! Og de bestemmer hvad vi må og skal. Læs HodjasBlog.one på nettet.
Hilsen Mosegrisen alias Jens
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 18650-celler fra bærbar computer og videokamera

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Har ikke nogen plan med de celler.
"Drømmen" var at lave batteri til min scooter.
Men har ikke penge til at komme i gang med det så kan være det aldrig bliver til noget.
Men så kunne jeg måske eksperimentere og svejse på dem her først inden jeg gør det på de nye celler.
Måske jeg kunne lave et lille testbatteri med 1 serie 1 parallelt så skal jeg kun bruge 13-14 celler.
Hvilket sjovt nok er lige det antal celler jeg viser her.

Kunne da være meget sjovt at bygge et lille batteri man kan have i lommen der virker selvom det måske kun virker i 5 km.
Så får man nok "blod på tanden" til at bygge et større batteri.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 18650-celler fra bærbar computer og videokamera

Ulæst indlæg af Landbo »

JensOChris skrev: 18. juli 2022 16:26 Hej Leif....Hvis du skal have nogen glæde af cellerne, skal du have en iMAX B6 lader samt nogle celleholdere
typisk 4x 18650, så kan du slå op på typerne på nettet og finde data for da de var nye, det kan iMAX laderen
så fortælle dig hvor godt eller skidt det ser ud.Den kan fortælle hvor meget de søber i sig, og fortælle hvor
meget de kan afgive i mAh.
Når du så har samlet 50 - 100 stykker kan du begynde at bygge noget, fks. elcykkel bateri
Der skal lidt flere til en Tesla. Et sted mellem 800 og 1000 vil kunne forsyne en Spidsmus.
Man kan sagtens lodde på cellerne uden at ødelægge dem, man skal bare bruge den rigtige fremgangs måde.
Moderne loddetin uden bly duer ikke. Man renser enderne for svejse klatter og bruger feks. en Weller 55 Watt
loddekolbe man fortinner enderne med en pæn klat skal gå hurtig 1/2 sekund hvis tinnet ikke flyder omgåend
og pænt, find noget andet loddetin på et loppemarked eller lignende du kan ikke få det mere i butikkerne,
Politikerne forventer at du dør i en ung alder af Bly forgiftning (har brugt det i 70 år) , så jeg burde være væk.
Envidere tror de også at hele verdenen gå under snarest, og det der er "sket" med blyet , er uoprettelig.
Hvor er de dumme ! Og de bestemmer hvad vi må og skal. Læs HodjasBlog.one på nettet.
Hilsen Mosegrisen alias Jens
Mener ikke scootergrisen hedder Leif. :angel:

Vil mene det er mere nødvendig og få målt kapasiteten ud på de skrællede celler, end det er at slå dem op for og se hvilken kapasitet de havde ved fødslen. Dermed bør han også sørge for at lave alle banker i sit batteri med samme kapasitet hvilket er ret vigtigt.

Det kan sagtens lade sig gøre og lodde zinkstrimlerne til forbindelse af cellerne på. Jeg bruger selv en tussegammel 300 Wats loddekolbe af den type som blikkenslagerne bla. loddede tagrender sammen med i gamle dage. Den skal man knap røre loddestedet med før tinnet flyder. Så skal man også huske og fortinne begge flader før de varmes sammen.

Hilsen Leif.
Besvar