Brugte scooterbatteri til at få forbindelse til internettet

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Brugte scooterbatteri til at få forbindelse til internettet

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg synes jeg var rigtig smart den anden dag hvor strømmen gik i boligen.

Jeg formåede at give routeren (til internetadgang) strøm gennem min scooters batteri + DC-DC-konverter + 12VDC-220VAC-konverter.
Routeren bruger jo nok ikke så vildt meget strøm.
Ser ud til den højst kan bruge 18 watt.

Så kunne jeg med bærbar computer og min opsætning med strøm to routeren få internetforbindelse på computeren selvom der ikke var strøm i boligen. :party:

Prøvede også at tilslutte computerens oplader men det virkede ikke.
Tror ikke DC-DC-konverteren kunne følge med.
Der står 12 V 7 A på DC-DC-konverteren så 84 watt er vel maks. og der går noget tabt i 12VDC-220VAC-konverteren.

Computerens oplader bruger op til 65 watt. Det var åbenbart for meget.
Når man sætter computerens oplader i en stikkontakt så kan den give gnist så kan være den har et meget højt strømforbrug lige i det første øjeblik den tilsluttes.

Nå men det kunne være rart med en DC-DC-konverter der kan mere end 7 ampere og så bruge opsætningen til diverse ting i sådan et tilfælde hvor strømmen går eller så man kan oplade en bærbare computer på scooteren så man kan bruge den i meget længere tid.
Brugeravatar
kokken
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 83
Tilmeldt: 15. august 2021 22:39
Scootere: Adly Thunderbike - 1998
Benelli 491 LC - 1999
Benelli 491 LC - 1999
Aprilia Amico - 1994
Adly jet 100 - 1997
Adly pista - 1997
Geografisk sted: København

Re: Brugte scooterbatteri til at få forbindelse til internettet

Ulæst indlæg af kokken »

Nød lære nøgen kvinde at spinde.Jeg tænker på en anden opsætning,hvis strømmen går.På alle nye mobiltelefoner er der mulighed for at lave et hotspot,alså wi-fi adgang.Så kan du forbinde din bærbare pc til hotspot via wi-fi,hvis den har trådløst netkort.En powerbank kan holde telefonen kørende i lang tid med hotspot funktionen tændt.
Brugeravatar
JensOChris
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 11
Tilmeldt: 23. juni 2022 09:13

Re: Brugte scooterbatteri til at få forbindelse til internettet

Ulæst indlæg af JensOChris »

Hej...........Noget kunne tyde på at din computer strømforsyning mangler en NTC modstand, sådan en ca. 8mm ø
sort eller grøn skive med to ben, den begrænser start strømmen, er typisk 5- 10 ohm ved 20 grader, og >1 ohm når
strømforsyningen kører. De blå skiver er overspændings beskyttelse, og betyder ikke noget for start strømmen.
NTC modstanden er monteret tæt på 230v til slutningen, i serie med de 230v, og er måske for at spare 50 ører erstattet
af en stump ledning.
Hilsen Jens
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Brugte scooterbatteri til at få forbindelse til internettet

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så hvis man havde sådan en på en pære så ville pæren tænde langsomt i teorien i stedet for fuld knald på?
Brugeravatar
JensOChris
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 11
Tilmeldt: 23. juni 2022 09:13

Re: Brugte scooterbatteri til at få forbindelse til internettet

Ulæst indlæg af JensOChris »

Slet ikke en dum ide, en 12v 21w autopære har en kold modstand på ca. 0,5 ohm, dvs. at den har en start strøm
på 24Amp. 14 gange normal strømmen som er 1,75Amp.
Da det går meget stærkt med opvarmningen, kan man nok ikke se forskel, men den er der.

Hilsen jens

Eksemplet er dårlig valgt, man har svært ved at undgå store tab ved lav spænding, derfor burde jeg have valgt 230v
pære, hvor NTC modstandens tab vil være meget lille.
Hilsen Jens
Besvar