Vandkøling / råd søges

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
kokken
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 83
Tilmeldt: 15. august 2021 22:39
Scootere: Adly Thunderbike - 1998
Benelli 491 LC - 1999
Benelli 491 LC - 1999
Aprilia Amico - 1994
Adly jet 100 - 1997
Adly pista - 1997
Geografisk sted: København

Vandkøling / råd søges

Ulæst indlæg af kokken »

Hej alle.Jeg håber nogen kan hjælpe mig med et godt råd/tips.Jeg har for første gang lavet en scooter med væskekøling og er løbet ind i
et problem.
Scooteren starter i første hug og kører fint når den er varmet op.Efter et par kilometers kørsel slår den en ordentlig skid gennem påfyldningen
og der vælter en del vand ud.Den trækker forsat fint og ingen damp eller bobler ses nogen steder.Termometeret bevæger sig en anelse.
Slangen fra nederste del af radiatoren til pumpehuset er godt varm,mens slangen fra topstykket til toppen af radiatoren er lidt lunken.
Jeg ville have det skulle være omvendt,alså at varmen gik til øverste del af radiatoren og kom kold ud.
Der ses ingen utætheder ved slanger og topstykke og ingen umiddelbar vand i forbrændingskammeret.Jeg har haft endoskop på.
Jeg har desværre ingen erfaring med LC motorer,men jeg tænker på om det kan være termostaten i topstykket ?
Jeg vedhæfter foto,som måske kan forklare om jeg har monteret noget forkert.
Vedhæftede filer
benelli_ (1).JPG
benelli_ (3).JPG
benelli_ (4).JPG
benelli_ (5).JPG
benelli_ (6).JPG
Benelli_ (14).jpg
benelli_ (7).JPG
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Vandkøling / råd søges

Ulæst indlæg af Landbo »

Har ingen erfaring med vandkølede knallert/scootor-motorer men på større motore føder man blokken med afkølet vand og pumper det varme vand væk fra topstykket. Måske du bør bytte om på slangerne der er monteret på vandpumpen ?

Nu ved jeg ikke om termostaten virker, men du kan nemt tjekke den ved og sænke den i kogende vand o9g dermed konstatere om den åbner. Skulle termostaten være defekt så den ikke åbner kan du sagtens prøvekøre motoren uden termostaten er monteret.

Du bør bemærke det er normalt der er en lille åbning på en til to mm forbi termostaten så luft/damp kan blive fjernet fra kammeret oppe i topstykket selv om termostaten er lukket, måske du har fået lukket den gennemgang ved et uheld siden din vandbeholder brækker sig kort efter start ?

Held og lykke med fejlfindingen, Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Vandkøling / råd søges

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Har ikke erfaring men synes ikke det lyder som om der er problemer andet end du siger der kommer vand ud men det er vel fordi du har taget dækslet af.
Sørg for niveauet er korrekt i reservedunken. Der er nok min. og maks. mærker på som væsken skal være mellem.
Kig både på niveauet når kold og varm.

At den nederste slange er varmest er måske fordi du mærker kort efter kold motor hvor termostaten endnu ikke har åbnet.
Prøv om det er anderledes efter længere tids kørsel.

Vi kan ikke se køleren men hvis der har været en masse af det snavs i topstykket hvad end det er så sidder det måske og tilstopper de meget smalle gange i køleren så rens den hvis du ikke allerede har gjort det.

Og du skal vist fjerne luft fra systemet hvis du ikke allerede har gjort det.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Vandkøling / råd søges

Ulæst indlæg af Landbo »

Kan se jeg helt glemte og gøre dig opmærksom på, at hvis du pumper det afkølede vand op i topstykket kan pumpen ikke fjerne den luftlomme der uværligt kommer til og stå i topstykket, så noget af vandet vil overgå til dampform i det øjeblik det bliver pumpet ind i det varme topstykke. Hvis du køre med slangerne forbundet forkert vil det på meget kort sigt ødelægge både topstykke, cylinder og stempel.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: Vandkøling / råd søges

Ulæst indlæg af Cis »

Tjek også om din impeller skulle være slidt eller have anden skade, evt. hvis du kan sammenligne den med en ny. Den er vital for at kunne pumpe vandet effektivt rundt i systemet, og holde tempraturen i det område som termostaten er designet til gøre...

På en bådmotor, skifter man impeller hver andet år i gennemsnit, og nogle gør det endda hvert år, fordi de er lavet af gummi eller plastik, og ikke holder så længe som en i metal...
Brugeravatar
kokken
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 83
Tilmeldt: 15. august 2021 22:39
Scootere: Adly Thunderbike - 1998
Benelli 491 LC - 1999
Benelli 491 LC - 1999
Aprilia Amico - 1994
Adly jet 100 - 1997
Adly pista - 1997
Geografisk sted: København

Re: Vandkøling / råd søges

Ulæst indlæg af kokken »

Tak til alle for de gode tips.Jeg fandt nogle foto på nettet af hvordan kølerslangerne skal tilsluttes og mine var tilsluttet rigtigt.
Så blev topstykket skruet af og en termostat blev skruet af.Jeg kogte noget vand og smed den i og den bevægede sig intet trods den var mærket 70˚ c .
På med topstykket igen,denne gang uden termostat og så en køretur.Efter et par kilometer var der ingen tegn på noget bøvseri og den kørte eksemplarisk resten af turen.
Radiatoren er skyllet igennem tidlige og dækslet er også monteret under kørsel.Impeller er ikke skiftet,da den så ny ud,men gummistyr er fornyet.
Så fejlen må ligge i den defekte termostat,så kølervandet ikke har kunne komme til toppen af radiatoren,men istedet er sendt af " bagvejen " gennem radiatoren.
Jeg vil prøve at køre uden termostaten og kan se at temperatur føleren nu bevæger sig forbi det blå felt på instrumentet.Ligeledes er slangerne nu blevet varme under kørsel.
I øvrigt tak for et seriøst forum her på scootergrisen :-)
Peter
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Vandkøling / råd søges

Ulæst indlæg af Landbo »

kokken skrev: 26. april 2022 20:44 Tak til alle for de gode tips.Jeg fandt nogle foto på nettet af hvordan kølerslangerne skal tilsluttes og mine var tilsluttet rigtigt.
Så blev topstykket skruet af og en termostat blev skruet af.Jeg kogte noget vand og smed den i og den bevægede sig intet trods den var mærket 70˚ c .
På med topstykket igen,denne gang uden termostat og så en køretur.Efter et par kilometer var der ingen tegn på noget bøvseri og den kørte eksemplarisk resten af turen.
Radiatoren er skyllet igennem tidlige og dækslet er også monteret under kørsel.Impeller er ikke skiftet,da den så ny ud,men gummistyr er fornyet.
Så fejlen må ligge i den defekte termostat,så kølervandet ikke har kunne komme til toppen af radiatoren,men istedet er sendt af " bagvejen " gennem radiatoren.
Jeg vil prøve at køre uden termostaten og kan se at temperatur føleren nu bevæger sig forbi det blå felt på instrumentet.Ligeledes er slangerne nu blevet varme under kørsel.
I øvrigt tak for et seriøst forum her på scootergrisen :-)
Peter
Ja nu ved du hvor fejlen er. :thumbup:

Husk 1/3 rødt kølervæske og 2/3 vand på systemet når du er færdig med og mekkererer, så du undgår frostsprængninger hvis det skulle give sig til og fryse en dag. Frostvæsken beskytter også kølesystemet mod korrodering.

Hilsen Leif
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Vandkøling / råd søges

Ulæst indlæg af Landbo »

Dobbelt post.
Besvar