Løgnen om scooter 45

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Hank Hopeless
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 1
Tilmeldt: 23. februar 2022 15:11
Scootere: AVG X1 Continental

Løgnen om scooter 45

Ulæst indlæg af Hank Hopeless »

Vældigt fine billeder af VGA X1'eren i den tråd, der handler om den.

Spørger man politiet, må sådan en scooter ikke køre mere end 45km/t, " for det er den ikke konstrueret til ".
Det er simpelthen bare ikke sandt !
De fleste 50cc scootere er forsynet med begrænsninger, og uden disse begrænsninger står scooteren som den er konstrueret,
og kan køre omkring 70km/t. Begrænsningerne er noget bras, som er eftermonteret på originalkonstruktionen.

Ligeledes må man ikke køre 2 personer på en scooter 45, igen forklaret med løgnen: " for det er den ikke konstrueret til ".
Nu er billederne både klare og skarpe, så jeg vil da gerne lige vide hvad passagersædet, passagerhåndtagene og passagerfodhvilerne er til ?
De er nemlig ikke eftermonterede, men en del af originalkonstruktionen.

Det kan heller ikke være fordi bremserne ikke er kraftige nok til passagerkørsel, for VGA X1 har skivebremser både for og bag,
og de er hamrende effektive.
Det kan da også kun vække til eftertanke, at det mange andre steder end i Danmark, er fuldt lovligt at køre 2 personer på en 50cc scooter.

Vil man her i Danmark køre mere end 45km/t og/eller have en bagsædepassager, SKAL man betale vægtafgift, og altså registrere sit køretøj med "stor nummerplade",
så man spytter nogle flere skillinger i Statskassen.

Det er så lige her filmen knækker for Myndighedernes store fede løgnehistorie, for :

EN SCOOTER BLIVER IKKE MERE SIKKER AT KØRE PÅ, BLOT FORDI MAN BETALER VÆGTAFGIFT !
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Løgnen om scooter 45

Ulæst indlæg af Jps »

Politiet har i flere år sagt, at hverken 30'rn eller 45rn er konstrueret til højere hastigheder, end de nævnte da bremserne ikke er konstrueret til højere hastigheder end 30 og 45.. Problemet er så bare for at nævne 2 modeller, nemlig Pgo Dr. Big/T:Rex og Kymco Super 8, det at Pgo modellen findes som 50cc, 110cc 150cc.

De 2 sidste kan køre henholdsvis 90 og 110 km/t. Alle 3 modeller, har de samme bremsere monteret. Samme gælder for Kymco som findes som 50cc og 125cc. Den sidste kan køre 90-100 km/t. Også med de samme bremsere monteret.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Løgnen om scooter 45

Ulæst indlæg af Landbo »

Hank Hopeless skrev: 23. februar 2022 16:24 Vældigt fine billeder af VGA X1'eren i den tråd, der handler om den.

Spørger man politiet, må sådan en scooter ikke køre mere end 45km/t, " for det er den ikke konstrueret til ".
Det er simpelthen bare ikke sandt !
De fleste 50cc scootere er forsynet med begrænsninger, og uden disse begrænsninger står scooteren som den er konstrueret,
og kan køre omkring 70km/t. Begrænsningerne er noget bras, som er eftermonteret på originalkonstruktionen
Sådan forklaring burde politiet nu ikke komme med, da de "kun" er ansat til at kontrollere om køretøjet overholder gældende lovgivning, hvilket for en scooter er om den er EU godkendt og ikke kan køre hurtigere end det den er registreret til.

Normalt er en 50cc lavet til og køre max 55 km/h eller 35 miles/h, typisk vil du så se der er indsat en metalskive i på forreste remskive, så scooteren ikke kan geare helt op under kørslen og dermed kun har en topfart på max 45 km/h når den konverteres til et EU godkendt køretøj.

De 70 km/h kan vist kun opnås med et vel "pralende" spedometer.
Hank Hopeless skrev: 23. februar 2022 16:24
Ligeledes må man ikke køre 2 personer på en scooter 45, igen forklaret med løgnen: " for det er den ikke konstrueret til ".

Nu er billederne både klare og skarpe, så jeg vil da gerne lige vide hvad passagersædet, passagerhåndtagene og passagerfodhvilerne er til ?

De er nemlig ikke eftermonterede, men en del af originalkonstruktionen.

Det kan heller ikke være fordi bremserne ikke er kraftige nok til passagerkørsel, for VGA X1 har skivebremser både for og bag, og de er hamrende effektive.

Det kan da også kun vække til eftertanke, at det mange andre steder end i Danmark, er fuldt lovligt at køre 2 personer på en 50cc scooter.
Nu kommer det jo helt an på hvor køretøjet køre henne. Mange steder i Asien kan en scooter åbenbart bruges helt lovligt til at transportere hele familien på samme tid, det samme er gældende i mange andre lande som vi regner for knap så veludviklede. Grunden til vi kan få leveret en Dansk indregistreret scooter med bagfodhvilere skulle angiveligt være at det er lovligt og være to på et sådanne dyr i nogle få lande inden for unionen.

En scooter bremser nu generelt ret ringe i forhold til en rigtig motorcykel, med det skyldes scooterens opbygning og ikke om den er opbygget med tromle eller skivebremser.

Måske det med en eller to personer på samme køretøj i høj grad også har noget med føreuddannelsen at gøre, hvor vi her i landet vægter det at næsten alle burde kunne føre et lille motorkøretøj uden og skulle være i besiddelse af ret meget andet end et normalt kendskab til færdselsloven ?

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Løgnen om scooter 45

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 23. februar 2022 21:02 Politiet har i flere år sagt, at hverken 30'rn eller 45rn er konstrueret til højere hastigheder, end de nævnte da bremserne ikke er konstrueret til højere hastigheder end 30 og 45.. Problemet er så bare for at nævne 2 modeller, nemlig Pgo Dr. Big/T:Rex og Kymco Super 8, det at Pgo modellen findes som 50cc, 110cc 150cc.

De 2 sidste kan køre henholdsvis 90 og 110 km/t. Alle 3 modeller, har de samme bremsere monteret. Samme gælder for Kymco som findes som 50cc og 125cc. Den sidste kan køre 90-100 km/t. Også med de samme bremsere monteret.
Åh, vil nu nødigt køre alt for hurtigt på en PGO Dr. Big/T:Rex 45 km/h scooter og skulle i hold ret hurtigt, da den absolut ikke har køreegenskaber til og køre ret meget hurtigere. Ved de større modeller har både et meget stivere stel, bedre fjedre og støddæmpere forgaffel og bedre bremser. De 45 km/h modeller der blev solgt engang, er jeg ret sikker på ikke ville kunne synes på motorcykel plader i standart udførslen selv om vi ser bort fra forureningsdelen.

Kymco Super 8 har jeg absolut ingen kendskab til.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Løgnen om scooter 45

Ulæst indlæg af Jps »

Landbo skrev: 23. februar 2022 23:06
Jps skrev: 23. februar 2022 21:02 Politiet har i flere år sagt, at hverken 30'rn eller 45rn er konstrueret til højere hastigheder, end de nævnte da bremserne ikke er konstrueret til højere hastigheder end 30 og 45.. Problemet er så bare for at nævne 2 modeller, nemlig Pgo Dr. Big/T:Rex og Kymco Super 8, det at Pgo modellen findes som 50cc, 110cc 150cc.

De 2 sidste kan køre henholdsvis 90 og 110 km/t. Alle 3 modeller, har de samme bremsere monteret. Samme gælder for Kymco som findes som 50cc og 125cc. Den sidste kan køre 90-100 km/t. Også med de samme bremsere monteret.
Åh, vil nu nødigt køre alt for hurtigt på en PGO Dr. Big/T:Rex 45 km/h scooter og skulle i hold ret hurtigt, da den absolut ikke har køreegenskaber til og køre ret meget hurtigere. Ved de større modeller har både et meget stivere stel, bedre fjedre og støddæmpere forgaffel og bedre bremser. De 45 km/h modeller der blev solgt engang, er jeg ret sikker på ikke ville kunne synes på motorcykel plader i standart udførslen selv om vi ser bort fra forureningsdelen.

Kymco Super 8 har jeg absolut ingen kendskab til.

Hilsen Leif.
Dr. Big og T:Rex er samme scooter hele vejen igennem, altså lige pånær en lille forskel i begrænsningerne :) Og der er heller ikke meget forskel i stellene. Her er det ophænget til motoren på 110 og 150cc(4 takt) der er forskel på set i forhold til Dr.Big og T;Rex.

Der er nogle der har påstået at motoren fra 110cc (2 takt) kan side i både Dr.big og T:Rex. Har så ikke selv efterprøvet det :) Jeg har dog prøvet at køre 90-95 km/t på den første Big jeg havde. Speedometeret sagde 105-110 km/t :D Det gjorde jeg så kun i 2-3 dage, så satte jeg sportstun på igen (75-80 km/t).
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Løgnen om scooter 45

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 24. februar 2022 07:47
Dr. Big og T:Rex er samme scooter hele vejen igennem, altså lige pånær en lille forskel i begrænsningerne :) Og der er heller ikke meget forskel i stellene. Her er det ophænget til motoren på 110 og 150cc(4 takt) der er forskel på set i forhold til Dr.Big og T;Rex.

Der er nogle der har påstået at motoren fra 110cc (2 takt) kan side i både Dr.big og T:Rex. Har så ikke selv efterprøvet det :) Jeg har dog prøvet at køre 90-95 km/t på den første Big jeg havde. Speedometeret sagde 105-110 km/t :D Det gjorde jeg så kun i 2-3 dage, så satte jeg sportstun på igen (75-80 km/t).
Nej, så ens er stellet nu ikke på de to modeller og de rigtige scootermodeller med en større motore. Jeg har en bekendt, hvis bror havde en 110 cc model og hvis den 45 vi havde var parkeret ved siden af var det nemt og se forskellen på både bredde og længde, men fasongen på klædningen var nogenlunde ens.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Løgnen om scooter 45

Ulæst indlæg af Jps »

Landbo skrev: 24. februar 2022 14:40
Jps skrev: 24. februar 2022 07:47
Dr. Big og T:Rex er samme scooter hele vejen igennem, altså lige pånær en lille forskel i begrænsningerne :) Og der er heller ikke meget forskel i stellene. Her er det ophænget til motoren på 110 og 150cc(4 takt) der er forskel på set i forhold til Dr.Big og T;Rex.

Der er nogle der har påstået at motoren fra 110cc (2 takt) kan side i både Dr.big og T:Rex. Har så ikke selv efterprøvet det :) Jeg har dog prøvet at køre 90-95 km/t på den første Big jeg havde. Speedometeret sagde 105-110 km/t :D Det gjorde jeg så kun i 2-3 dage, så satte jeg sportstun på igen (75-80 km/t).
Nej, så ens er stellet nu ikke på de to modeller og de rigtige scootermodeller med en større motore. Jeg har en bekendt, hvis bror havde en 110 cc model og hvis den 45 vi havde var parkeret ved siden af var det nemt og se forskellen på både bredde og længde, men fasongen på klædningen var nogenlunde ens.

Hilsen Leif.
Ok til det hele :)
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Løgnen om scooter 45

Ulæst indlæg af GYS »

Så vidt jeg husker er 30'scooter og 45'scooter ens, men de er kun godkendt til henholdsvis 30 og 45 km/t. Hvilken hastighed de er konstrueret til, er i princippet ligegyldigt. Ved godkendelsen, vurderes om køretøjer er sikkert, ved henholdsvis 30 og 45 km/t. Der vurderes ikke, om køretøjer er sikkert ved 70 km/t. Det er de sandsynligvis ikke. Alle de løse skruer, der ikke er tjekket på mange kina scootere, gør alene at de næppe kan godkendes til mere end 45 km/t. På min kina knallert, havde de glemt skruerne til motoren, og den sad fast i kun en skrue, som faldt af - og den hang så i udstødningsrøret og kæden. Og, der var en lang skrue, som holdt bagpartiet fast - den havde de glemt at montere møtrikken på. Alligevel, var den gået igennem syn til 45 km/t. Hvis det var et MC syn, så vil det have været helt galt.

Kymco Super 8 125cc og 50cc ligner meget hinanden. Men, de er ikke ens. 125cc'eren har en bedre samlekvalitet end 50cc'erne. Og jeg tror også der er små forskelle på stellet.

Hvis du mener, at din 30'er eller 45'er kan godkendes som motorcykel, så kan du gå hen og få den godkendt. Det kræver at du møder op i synshallen og får den synet som MC. Du skal muligvis have noget dokumentation med, der dokumenterer at den pågældende model også er godkendt som MC. Du kan se på færdselsstyrelsens side, om køretøjet findes i en typegodkendt version til MC. Det er meget få der gør det. Selvom den ikke findes typegodkendt til MC i Danmark, kan det være muligt, hvis man har alle papirerne. At der findes en scooter med samme navn som 50cc og 125cc MC, betyder ikke at 50cc versionen umiddelbart kan omsynes som MC.

Hvis du på en MC side, påstår din 50cc scooter er ligeså sikker som en motorcykel - så bliver du til grin!
Brugeravatar
Dankvardt
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 1
Tilmeldt: 28. februar 2022 00:03

Re: Løgnen om scooter 45

Ulæst indlæg af Dankvardt »

I Danmark er færdselsloven konstrueret med fokus på trafiksikkerhed.

*************************************
*** 30 Kmt scooter/knallert ***
*************************************

en 30 kmt scooter/knallert må føres af personer der er blevet myndige (18 år) og dermed er blevet ansvarlig for egne handlinger.
Samt af personer der er fyldt 15 år, og har erhvervet sig et "KNALLERT-BEVIS".

For at få sådan et bevis, skal man gennemføre et undervisningsforløb vedrørende ansvar og adfærd i trafikken. Samt gældende love og regler omhandlende det gældende køretøj.

En 30 kmt scooter/knallert skal køre på cykelstien,,
med mindre andet er anvist via skiltning.

I Danmark er den maksimalt tilladte hastighed på cykelstien 30 kmt.
Hvis der ikke er en cykelsti til rådighed, på din rute/færden.
Må en 30 kmt scooter/knallert opholde sig midlertidigt på vejens kørebane.
(GÆLDER IKKE MOTOR,- OG MOTORTRAFIKVEJE)
Den skal dog køre så langt til højre som overhovedet muligt, for ikke at være til gene for den øvrige trafik

Såfremt at love og regler ved brugen af en 30 lmt scooter/knallert ikke overholdes,
kan Føreren af køretøjet straffes både økonomisk og retsligt, i henhold til færdselslovens strafferammer.
Er føreren under 18 år, og ikke har et GYLDIGT knallert-bevis, vil der endvidere i henhold til færdselsloven (typisk i form af en bøde !!!), udmåles en straf til dennes værge,

*************************************
*** 45 Kmt scooter/knallert ***
*************************************

En 45 kmt scooter/knallert overstiger som nævnt ovenfor, de maksimalt tilladte 30 kmt som der er på cykelstien, og bliver derfor nødsaget til at bruge vejen som sin primære trafik-åre.
Da der på vejen kræves en væsentligt højere viden om FÆRDSELSLOVEN og TRAFIK-SIKKERHED generelt.
Endvidere kræves der en grundlæggende TEORETISK OG PRAKTISK erfaring og forståelse for de love og regler, der er fastsat for at kunne befærde sig SIKKERT og ANSVARLIGT i trafikken.
Disse "REGLER og FORHOLD" er til for alles sikkerhed, og brud på disse kan STRAFFES i henhold til FÆRDSELSLOVENS gældende rammer.
For lovligt at måtte være føreren et motor-køretøj på vejen, SKAL man bevise både TEORETISK og PRAKTISK, at man kender, forstår og behersker de gældende love og regler for TRAFIKSIKKERHED.
Dette bevis udstedes i form af et KØREKORT, og SKAL medbringes når man som fører af et motorkøretøj, befærder sig på vejen.
Kørekortet kan i tilfælde af GROVE eller GENTAGNE overtrædelser af færdselsloven, FRAKENDES/INDDRAGES af ORDENSMAGTEN. Og SKAL generhverves inden man igen må være føreren af et motorkøretøj i trafikken.


***********************
*** BREMSER ***
**********************

Alle køretøjer som færdes i trafikken på offentlig vej,
SKAL med en hastighed på 50 kmt, Og indenfor en afstand på maksimalt 24 meter, kunne bringes til fuld standsning ved brug af køretøjets installerede /monterede bremsesystem. Uden nogen blokering eller udskridning af et eller flere dæk.


**********************
*** LYGTER ***
**********************

Alle køretøjer med en hastighed på over 50 kmt og færdes på offentlig vej.
SKAL være udstyret med lys der overholder minimumskravene på nær,- og fjernlys.

NÆRLYS KRAV
-----------------
Nærlys skal i en nedadgående retning og ved fuld mørke, med hvidt eller gulligt lys, kunne oplyse vejen klart på en afstand af minimum 30 meter, uden at være til gene for modkørende og andre trafikanter !!!

FJERNLYS KRAV
---------------------
Fjernlys skal i en ligeud gående retning og ved fuld mørke, med hvidt eller gulligt lys, kunne oplyse vejen klart på en afstand af minimum 100 meter !!
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Løgnen om scooter 45

Ulæst indlæg af Jps »

Det hedder ikke knallertbevis mere, men et knallertkørekort. Og så står der intet om hvad konsekvensen er, hvis knallerten er ulovlig.
Besvar