Forlys virker ikke

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Julius5953
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 22
Tilmeldt: 21. februar 2022 03:28
Scootere: Pgo bigmax
Gilera Dna
Yamaha Aerox
Yamaha Aerox

Forlys virker ikke

Ulæst indlæg af Julius5953 »

Hej SG
Jeg har en Aerox som er begyndt og drille med forlys. Og position virker godt nok. Har haft skiftet pære, 3 forskellige. Fatning ved pære osse prøvet. Men har ikke prøvet skifte ledning mellem fatning og ledningsnet. Hvad kan der dog være galt?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Forlys virker ikke

Ulæst indlæg af scootergrisen »

https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... f#page=166

Lyser fjernlysindikatoren når du vælger fjernlys på lyskontakten?
Brugeravatar
Julius5953
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 22
Tilmeldt: 21. februar 2022 03:28
Scootere: Pgo bigmax
Gilera Dna
Yamaha Aerox
Yamaha Aerox

Re: Forlys virker ikke

Ulæst indlæg af Julius5953 »

Nej for den pære er sprunget, men har haft anden konsol på osse. Det hjalp heller ikke.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Forlys virker ikke

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ny spændingsregulator.
Brugeravatar
Julius5953
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 22
Tilmeldt: 21. februar 2022 03:28
Scootere: Pgo bigmax
Gilera Dna
Yamaha Aerox
Yamaha Aerox

Re: Forlys virker ikke

Ulæst indlæg af Julius5953 »

Den har jeg osse haft skiftet men heldigvis en nye osse. Men burde pære så ikke lyse, hvis det den og så bare være brænd varm?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Forlys virker ikke

Ulæst indlæg af Landbo »

Julius5953 skrev: 21. februar 2022 21:45 Den har jeg osse haft skiftet men heldigvis en nye osse. Men burde pære så ikke lyse, hvis det den og så bare være brænd varm?
Prøv lige og tjek om baglygtepæren virker. På nogle scootere vil forlygten ikke lyse hvis baglygtepæren er sprunget.

Pøj pøj, Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Forlys virker ikke

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Med mindre der er mere i vejen.
Men ikke sikkert det er spændingsregulator alligevel for i manualen har den en lysspole.
Hvad med baglys/bremselys/instrumentlys/positionslys har der været problemer med det ligesom med forlyset?
Ser ud til bremselyset får strøm fra lysspole som forlyset men at bremselyset får strøm fra batteri.

Men hvis forlyspæreren bliver ved med at springe så er det vist gerne spændingsregulatoren der er defekt.
Brugeravatar
Julius5953
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 22
Tilmeldt: 21. februar 2022 03:28
Scootere: Pgo bigmax
Gilera Dna
Yamaha Aerox
Yamaha Aerox

Re: Forlys virker ikke

Ulæst indlæg af Julius5953 »

Da jeg købte den for ca 6 måneder siden var det spændingsregulator der var gået. Kunne mærke at baglys pære var brændvarme. Men den har jeg skiftet og modstanden var ødelagt. Men ellers har lyset virket fint efter og ja alt andet lys virker ind forlys. Selv position virker. Lysspole har jeg aldrig hørt om, men plejer heller ikke at rode i Aerox
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Forlys virker ikke

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Når den har lysspole tror jeg ikke spændingsregulatoren bruges til forlyset men du kan da godt teste den alligevel.
Mål spænding på batteri med slukket motor. Måske 12,8 volt. Start motoren og giv lidt gas. Spændingen skal stige. Måske 13-14 volt.

Kan du tænde/slukke for positionslyset med lyskontakten?
Gætter umiddelbart på det er dårlig forbindelse fra lyskontakt til forlyset eller fatning eller pære.

Den servicemanual jeg har er til "Yamaha YQ50 5BS-AE2 '97".
Så hvis du har en ny model kunne det tænkes det er anderledes end hvad der står i den manual.
Brugeravatar
Julius5953
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 22
Tilmeldt: 21. februar 2022 03:28
Scootere: Pgo bigmax
Gilera Dna
Yamaha Aerox
Yamaha Aerox

Re: Forlys virker ikke

Ulæst indlæg af Julius5953 »

Det prøver jeg og måle i morgen. Nej kan ikke slukke for position lys. Men har jo haft anden lyskontakt på og det hjalp ikke. Så kan vel kun være ledninger som er problem vel? Har overvejet og prøve trække nye ledninger ved fatning. For at se om det var ledning som sætter bag fatning
Besvar