Strøm i ledninger selvom der er slukket

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Strøm i ledninger selvom der er slukket

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg har to ledninger i loftet til at sætte en lampe på og så er der to kontakter i hver ende af rummet til at tænde og slukke for den lampe.
Kontakterne fungere på den måde at man kan tænde og slukke på hver kontakt ligegyldigt indstillingen af den anden kontakt.

Men det er som om der er et problem.

Målinger på ledningerne i loftet:

Tændt:
238 volt AC.

Slukket:
83 volt AC og der ikke sidder en pære i.
0 volt AC og der sidder en glødetrådspære i.
3 volt AC og der sidder en LED i som virker.
3 volt AC og der sidder en anden LED i som er defekt (den lyser svagt).

Den defekte LED kunne på et tidspunkt lyse svagt når der var slukket.

Er det normalt at det er lavet sådan?
Det virker som om at der konstant er strømforbrug hvad enten der er slukket eller tændt på kontakterne.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Strøm i ledninger selvom der er slukket

Ulæst indlæg af Jps »

Havde 2 kontakter i mit gamle hus, som gik til samme lampe. Det virkede fint. Ved dog ikke, om der har været konstant strøm på, idet pæren kun lyste, når der blev tændt på en af kontakterne. Du kan evt pille det ene sæt ledninger fra, så der kun er en kontakt der kan bruges.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Strøm i ledninger selvom der er slukket

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 8. februar 2022 07:17 Jeg har to ledninger i loftet til at sætte en lampe på og så er der to kontakter i hver ende af rummet til at tænde og slukke for den lampe.
Kontakterne fungere på den måde at man kan tænde og slukke på hver kontakt ligegyldigt indstillingen af den anden kontakt.

Men det er som om der er et problem.

Målinger på ledningerne i loftet:

Tændt:
238 volt AC.

Slukket:
83 volt AC og der ikke sidder en pære i.
0 volt AC og der sidder en glødetrådspære i.
3 volt AC og der sidder en LED i som virker.
3 volt AC og der sidder en anden LED i som er defekt (den lyser svagt).

Den defekte LED kunne på et tidspunkt lyse svagt når der var slukket.

Er det normalt at det er lavet sådan?
Det virker som om at der konstant er strømforbrug hvad enten der er slukket eller tændt på kontakterne.
Ja det er ganske normalt du kan måle lidt spænding med et højimpedanset multimeter i en elinstallation selv om der er spændingsløs (slukket på kontakten). Det oplever du når to ledninger følges ned til eksv. afbryderen og skyldes induktiv overføring af vekselstrømmen. Strømmen er jo så svag du jo ingenting kan måle med en glødepære i fatningen.

Jeg kunne godt tænke mig og høre historien omkring den lysende defekte LED pære ? :mrgreen:

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Strøm i ledninger selvom der er slukket

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nu har jeg prøvet at måle på diverse vægstik og loftstik.

Det lader kun til at være dem i loftet til lamper hvor jeg kan måle spænding når der er slukket for dem på væggen.
F.eks. 46, 49, 40 volt AC. Og den med to kontakter på 83 volt AC.

Ved diverse stikkontakter i væggene måler jeg 0 volt AC.

Det kan godt være jeg husker forkert men jeg synes den defekte LED blev ved med at lyse konstant når jeg slukkede.
Men det kan godt være det var som nu hvor jeg slukker også går der nogle sekunder hvor lyset fader ud.
Der er et eller andet der er defekt i LED'en. Der er 6 lysstrips men kun 2 lyser og de lyser svagt.
Det minder en del om et stearinlys.
Defekt LED-pære (Philips WarmGlow Dimmable)
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Strøm i ledninger selvom der er slukket

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 8. februar 2022 12:30 Nu har jeg prøvet at måle på diverse vægstik og loftstik.

Det lader kun til at være dem i loftet til lamper hvor jeg kan måle spænding når der er slukket for dem på væggen.
F.eks. 46, 49, 40 volt AC. Og den med to kontakter på 83 volt AC.

Ved diverse stikkontakter i væggene måler jeg 0 volt AC.

Det kan godt være jeg husker forkert men jeg synes den defekte LED blev ved med at lyse konstant når jeg slukkede.
Men det kan godt være det var som nu hvor jeg slukker også går der nogle sekunder hvor lyset fader ud.
Der er et eller andet der er defekt i LED'en. Der er 6 lysstrips men kun 2 lyser og de lyser svagt.
Det minder en del om et stearinlys.
Defekt LED-pære (Philips WarmGlow Dimmable)
Ja ok med LED pæren, det skyldes der sidder en kondensator der er dimensioneret til der sidder 6 rækker lysdioder i serie og du har kun 2 tilbage. Var pæren hel ville lyset gå ud 2/3 hurtigere, du vil også kunne se dine andre LED pære er lidt forsinket udi slukkeriet hvis............. :geek:

Det er meget normalt man kan måle en større spænding på en fatning med korrespondance da der går 1 1/2 ledning mellem de to afbrydere og normalt går de op gennem lampestedet.

Har du et godt gammeldags voltmeter med et viser instrument kan du slet ikke måle de spændinger over dine fatninger grundet det har en meget lavere impedans end et ditto digitalflipmeter. Der er slet ingen grund til bekymring, det vil højst kilde en smule i tungen hvis ............... :mrgreen:

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Strøm i ledninger selvom der er slukket

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Den nye viden er fejret med 2 nye Philips LED på 806 lumen til 59,95 i Aldi.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Strøm i ledninger selvom der er slukket

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 8. februar 2022 16:08 Den nye viden er fejret med 2 nye Philips LED på 806 lumen til 59,95 i Aldi.
Tillykke med det nye lys. :scootergris:

Med hvor mange RA er pærene mærket ?

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Strøm i ledninger selvom der er slukket

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ander ikke hvad RA er.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Strøm i ledninger selvom der er slukket

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 8. februar 2022 16:43 Ander ikke hvad RA er.
https://www.el-grossisten.dk/hvad-er-ra-vaerdi ;)

RA værdien burde faktisk stå på indpakningen af dine pære, jo højere værdi jo mere naturligt er lyset som pæren udsender.

Hilsen Leif.
Besvar