Multimeter (Mastech MAS830L)

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Multimeter (Mastech MAS830L)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Billeder fra et multimeter.
Kan ikke huske hvad der stod udenpå men det hedder åbenbart Mastech MAS830L.
Skulle egentligt bare have skiftet 9 volt batteri men rengjorde kontaktpunkterne under den store drejeskive med vat og alkohol og det har muligvis ødelagt noget elektronik for bagefter stod der målinger på display selvom sonderne ikke var tilsluttet.

Med det gamle afladte batteri var der et batteriikon tændt i displayet som tegn til at man skal skifte batteri.
Målingerne var forkerte med det afladte batteri (som vist var på 6,x volt).

Multimeter indstillet til 20 volt jævnstrøm:
Ekstern strømforsygning indstillet til 12 og 9 og 7,5 volt: 4,04 volt
Ekstern strømforsygning indstillet til 6 volt: 4,12 volt + batteriikon vises på display
Ekstern strømforsygning indstillet til 4,5 volt: 5,18 volt + batteriikon vises på display
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Multimeter (Mastech MAS830L)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

multimeter_1.jpg
multimeter_2.jpg
multimeter_3.jpg
multimeter_4.jpg
multimeter_5.jpg
multimeter_6.jpg
multimeter_7.jpg
multimeter_8.jpg
multimeter_9.jpg
multimeter_10.jpg
multimeter_11.jpg
multimeter_12.jpg
multimeter_13.jpg
multimeter_14.jpg
multimeter_15.jpg
multimeter_16.jpg
multimeter_17.jpg
multimeter_18.jpg
multimeter_19.jpg
multimeter_20.jpg
multimeter_21.jpg
multimeter_22.jpg
multimeter_23.jpg
multimeter_24.jpg
multimeter_25.jpg
multimeter_26.jpg
multimeter_27.jpg
multimeter_28.jpg
multimeter_29.jpg
multimeter_30.jpg
multimeter_31.jpg
multimeter_32.jpg
multimeter_33.jpg
9voltbatteri_1.jpg
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Multimeter (Mastech MAS830L)

Ulæst indlæg af GYS »

Det er vigtigt, når du samler den, at den er helt tør. Ganske lidt overgang, medfører problemer med displayet, og kan påvirke målinger.

Derudover, så er de ofte meget kritiske med præcisionen. Er noget monteret en smule skævt, opnås ikke den rette forbindelse. Så det kan ske, at det hjælper at skille den ad igen, og prøve at samle den igen. Derved får du måske skubbet det som er monteret forkert lidt, så den herefter fungerer. Det mest kritiske er normalt displayet og drejekontakten.

Det kan ske at displayet har taget skade, hvis der er kommet alkohol på. De er meget følsomme overfor væske, og væsken kan ødelægge de små forbindelser på displayet. Jeg har fået nogen ødelagt, bare ved at vaske dem i vand. Jeg ved ikke om alkohol er bedre. Ofte hjælper, at tørre dem grundigt med en hårtørrer umiddelbart efter de har fået væske. Jeg plejer at varme dem så meget op med en hårtørrer, at de netop begynder at blive lidt sorte. Men, man skal også passe på de ikke får for meget varme. Har væsken siddet et stykke tid, kan de nemt være ødelagt. Man skal passe på med at fysisk gnide på kontakterne. Plastik strimlen, der er under displayet, er også vigtigt er helt tør, da væske imellem de sorte ledende plastik fiduser, kortslutter displayet. Hvis jeg rengør noget, vil jeg først afmontere displayet, og plastik strimlen under displayet, så disse dele ikke får væske/vand, og sørge for, at det er tørt, inden display og plastik strimmel monteres igen.

Jeg tror dog, at det er god sandsynlighed for, at der ikke er sket andet, end at plastik strimlen ikke sidder helt korrekt. Prøv at skille alt ad, og samle igen.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Multimeter (Mastech MAS830L)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Først rengjorde jeg bare under drejeskiven og der kom problemet med at displayet viste målinger selvom sonderne ikke var tilsluttet.
Kunne være jeg bare skulle havde ladet det ligge et døgn og se om det gik væk.

Senere tog jeg også displayet af og rengjorde kontaktpunkterne (strimlerne rørte jeg ikke).
Da displayet blev sat på igen var der ikke forbindelse alle steder men det var ligesom om det kom af sig selv senere når bare det fik tid til at sidde.

Ved ikke om husholdningssprit er elektrisk ledende.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Multimeter (Mastech MAS830L)

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 29. januar 2022 20:27
Ved ikke om husholdningssprit er elektrisk ledende.
Ikke det der ligner, forudsat det ikke er den type der er beregnet til indvortes brug. Ydermere fordamper det i løbet af meget kort tid ved stuetemperatur.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Multimeter (Mastech MAS830L)

Ulæst indlæg af GYS »

Både ja og nej. Alle væsker, herunder husholdningssprit, øger kapaciteten væsentligt mellem ledere, og det betyder, at det er elektrisk ledende for AC.

Det vil blandt andet fint kortslutte displayet, hvis det ikke er helt tørt. Når det er tørt, burde det være ok igen.

Derimod ved kontakten, hvor det er DC, burde det ikke påvirke meget. Men, måske påvirker det følsomme måleområder.

Det lange plastikbånd ved displayet består af mange små sorte elektrisk ledende plastik sat sammen af rødt plast, hvor det røde plast ikke er elektrisk ledende.
De sorte stykker plast giver forbindelse ind på displayets ledere. Disse består af et ultratyndt og skrøbeligt lag af aluminium. Ind imellem de to lag glas, er et organisk materiale, der udgør selve LCD displayet. Vand, sprit, og andre væsker, kan i nogle tilfælde ødelægge aluminiumslaget, og det kan trække ind og ødelægge det flydende krystal.

Tager man displayet af, så får man ofte forskubbet displayet lidt, i forhold til plastikket, og banerne på printet. Det skal passe præcist sammen, ellers kan vises forkerte cifre. Prøver man at skille ad, og sætte sammen igen, så er sandsynligt, at det går bedre næste gang, og det passer sammen. Som nævnt vil væske, både vand og sprit og andet også kortslutte displayet, så hvis det ikke er helt tørt, så vil der ikke vises korrekte tal.
Besvar