Kortsluttet NiMh-celle

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Kortsluttet NiMh-celle

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der er noget med at NiMh-celler skal aflades helt en gang i mellem eller hvordan det nu er for at få fuld kapacitet.
Så jeg havde en AAA-celle til at ligge mens jeg roede med andre ting og så begyndte det at lugte.
Jeg havde næsten lige tændt en lampe og var i gang med et oplade/aflade andre batterier men kunne ikke finde ud af hvor lugten kom fra :yikes:

Det viste sig at være en magnet der havde kortsluttet cellen og så var det blevet så varmt at plastikken og limen omkring var smeltet og skrumtet så tror det var varm plastik og lim jeg kunne lugte.

Det da rørte ved det brændte jeg mig lidt og cellen sagde PFFFFFFFFF for at udlufte sig. Altså der må have været tryk i.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Kortsluttet NiMh-celle

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 16. januar 2022 21:55 Der er noget med at NiMh-celler skal aflades helt en gang i mellem eller hvordan det nu er for at få fuld kapacitet.
Så jeg havde en AAA-celle til at ligge mens jeg roede med andre ting og så begyndte det at lugte.
Jeg havde næsten lige tændt en lampe og var i gang med et oplade/aflade andre batterier men kunne ikke finde ud af hvor lugten kom fra :yikes:

Det viste sig at være en magnet der havde kortsluttet cellen og så var det blevet så varmt at plastikken og limen omkring var smeltet og skrumtet så tror det var varm plastik og lim jeg kunne lugte.

Det da rørte ved det brændte jeg mig lidt og cellen sagde PFFFFFFFFF for at udlufte sig. Altså der må have været tryk i.
Det er slet ikke ringe for en Ni-Mh celles helbred og blive afladet ned til 1 volt i ny og næ, man skal bare huske og lade den helt op igen efterfølgende. Faktisk har mange opladere til Ni-Mh og Li-Ion celler programmer der fluks klare både af og opladning automatisk.

Når en NiMh celle har slået en "prut" er den defekt, så ud med den inden du får tværet dens indhold ud inde i dine apparater.

Hilsen Leif.
Besvar