18650-celle i GoPro-kamera

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 18650-celle i GoPro-kamera

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg har prøvet med ekstern strømforsygning gennem USB og det fungere fint.
Nu kan jeg ikke huske det helt men tror nok der var noget med at når det indbyggede batteri var fuldt opladt så slukkede det eksterne batteri så jeg af og til skulle tjekke at det var tændt. Fordi de slukker selv når der ikke er strømforbrug.

Det var ikke fordi jeg som sådan skal bruge det jeg laver nu det er mere for sjov, for at se om det kan lade sig gøre med 18650-celler eller om der er problem.
Så kunne jeg måske få lidt erfaring.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 18650-celle i GoPro-kamera

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 11. januar 2022 22:08 Jeg har prøvet med ekstern strømforsygning gennem USB og det fungere fint.
Nu kan jeg ikke huske det helt men tror nok der var noget med at når det indbyggede batteri var fuldt opladt så slukkede det eksterne batteri så jeg af og til skulle tjekke at det var tændt. Fordi de slukker selv når der ikke er strømforbrug.

Det var ikke fordi jeg som sådan skal bruge det jeg laver nu det er mere for sjov, for at se om det kan lade sig gøre med 18650-celler eller om der er problem.
Så kunne jeg måske få lidt erfaring.
Jz ok, kan du ikke sætte din GoPro op så det ikke slukker ?

Har selv haft min betydeligere nyere GoPro til og stå en hel nat med et stort SD kort i livet og filme stjerneskud tilsluttet en 10.000 mAmp Powerbank.

Ok med og skulle gøre sig erfaringer, det skal der naturligvis også være plads til. ;)

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 18650-celle i GoPro-kamera

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det er det eksterne batteri der slukker efter noget tid hvis der ikke bliver brugt strøm fra det.
Så jeg mener det eksterne batteri kunne finde på at slukke uden at jeg ville have det til at slukke.
Men der kunne man selvfølgelig bare bruge noget der ikke slukker.

Men det er en fin løsning med ekstern strømforsygning gennem USB-stikket.
Prøvede lige med USB-strøm uden batteri i og der kan man også bruge kameraet.
Jeg tror bare godt strømmen så kan blive afbrudt og kameraet slukke hvis der bare er en lidt dårlig forbindelse i stikket hvis man rør ved det.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 18650-celle i GoPro-kamera

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 12. januar 2022 00:52 Det er det eksterne batteri der slukker efter noget tid hvis der ikke bliver brugt strøm fra det.
Så jeg mener det eksterne batteri kunne finde på at slukke uden at jeg ville have det til at slukke.
Men der kunne man selvfølgelig bare bruge noget der ikke slukker.

Men det er en fin løsning med ekstern strømforsygning gennem USB-stikket.
Prøvede lige med USB-strøm uden batteri i og der kan man også bruge kameraet.
Jeg tror bare godt strømmen så kan blive afbrudt og kameraet slukke hvis der bare er en lidt dårlig forbindelse i stikket hvis man rør ved det.
Jeg kan rolig love dig at det ikke er det eksterne batteri der lukker ned hvis der ingen belastning er på det.

Du kan formodentlig godt have det originale batteri siddende i kameraet som backup selv om du føder det fra en USB PSU eller powerbank.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 18650-celle i GoPro-kamera

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nu har jeg opladt cellerne en efter en gennem kameraet.
Det tog flere dage fordi hver celle tog 6 timer at oplade.
Ved den ene celle var det som om den røde lampe foran på kameraet aldrig slukkede.

Spændingen på cellerne er ret meget det samme efter opladning og hvileperiode:

Celle 1: 4,08 volt
Celle 2: 4,05 volt
Celle 3: 4,06 volt
Celle 4: 4,08 volt
Celle 5: 4,05 volt
Celle 6: 4,09 volt

Forskellen er altså højst 0,04 volt mellem cellerne.

Alle celler i serie: 25,0 volt.

Jeg prøvede at måle cellernes modstand men det kan man muligvis ikke bare med et multimeter.
Jeg fik i hvert fald ingen måling overhovedet.
Prøvede også om jeg kunne måle alle cellerne i serie men det gav heller ikke nogen måling.

Ved ikke om det er okay at sætte dem parallelt nu hvor jeg har opladt alle cellerne og spændingsforskellen højst er på 0,04 volt.
Men det vil jeg nok prøve og så se hvor længe jeg kan optage med alle 6 celler parallelt.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 18650-celle i GoPro-kamera

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 14. januar 2022 11:02 Nu har jeg opladt cellerne en efter en gennem kameraet.
Det tog flere dage fordi hver celle tog 6 timer at oplade.
Ved den ene celle var det som om den røde lampe foran på kameraet aldrig slukkede.

Spændingen på cellerne er ret meget det samme efter opladning og hvileperiode:

Celle 1: 4,08 volt
Celle 2: 4,05 volt
Celle 3: 4,06 volt
Celle 4: 4,08 volt
Celle 5: 4,05 volt
Celle 6: 4,09 volt

Forskellen er altså højst 0,04 volt mellem cellerne.

Alle celler i serie: 25,0 volt.

Jeg prøvede at måle cellernes modstand men det kan man muligvis ikke bare med et multimeter.
Jeg fik i hvert fald ingen måling overhovedet.
Prøvede også om jeg kunne måle alle cellerne i serie men det gav heller ikke nogen måling.

Ved ikke om det er okay at sætte dem parallelt nu hvor jeg har opladt alle cellerne og spændingsforskellen højst er på 0,04 volt.
Men det vil jeg nok prøve og så se hvor længe jeg kan optage med alle 6 celler parallelt.
Nej, du kan ikke måle cellernes modstand med et almindelig multimeter, men det kan en del af de opladere jeg linkede til faktisk gøre. Ok, den indre modstand er ligegyldig når cellerne skal bruges i parallel, modsat hvis de var stablet i serie. ;)

Avs det er værre med seks celler i paralel, så skal du have muldvarpen frem i lyset og overtale den til og levere ussel mamon til et betydeligt større SD kort. :party:

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 18650-celle i GoPro-kamera

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg målte 4,17 volt da de 6 celler var sat sammen parallelt.
Hvordan kan det være når den største spænding for en enkelt celle alene var 4,09 volt?
Så stiger spændingen måske lidt når der er mindre modstand?
Eller kan det være fordi cellerne balancerer sig selv fordi der var en lille forskel i spændingen (0,04 volt) og så stiger spændingen lidt?

32GB er maks. for GoPro Hero 2.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 18650-celle i GoPro-kamera

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Her er mit endelige design med 6 styks 18650-celler og gaffatape og plastikwrap.
Batteriet fungere også som fod til kameraet så man kan vinkle det.
I følge mine videnskabenlige udregninger burde batteriet holde til omkring 14 timers optagelse.
Og så kan jeg jo prøve at oplade batteriet mens de sidder parallelt.
Det ved jeg så ikke om giver et problem angående cellebalancer men det er måske ikke nødvendigt.
goprohero2_batteri_32.jpg
goprohero2_batteri_33.jpg
goprohero2_batteri_31.jpg
goprohero2_batteri_34.jpg
goprohero2_batteri_35.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 18650-celle i GoPro-kamera

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 14. januar 2022 15:25 Jeg målte 4,17 volt da de 6 celler var sat sammen parallelt.
Hvordan kan det være når den største spænding for en enkelt celle alene var 4,09 volt?
Så stiger spændingen måske lidt når der er mindre modstand?
Eller kan det være fordi cellerne balancerer sig selv fordi der var en lille forskel i spændingen (0,04 volt) og så stiger spændingen lidt?

32GB er maks. for GoPro Hero 2.
Der må være noget alvorligt galt med dit måleri, da spændingen over pakken burde ligge et sted mellem den højeste og laveste du har målt over cellerne.

Åh det er sgu ikke møj SD kort der kan stoppes i kameraet, kan du så ikke sætte det i dashcamsmode, så det sletter de ældste filer når SD kortet bliver fuld ?

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 18650-celle i GoPro-kamera

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 14. januar 2022 15:39 Her er mit endelige design med 6 styks 18650-celler og gaffatape og plastikwrap.
Batteriet fungere også som fod til kameraet så man kan vinkle det.
I følge mine videnskabenlige udregninger burde batteriet holde til omkring 14 timers optagelse.
Og så kan jeg jo prøve at oplade batteriet mens de sidder parallelt.
Det ved jeg så ikke om giver et problem angående cellebalancer men det er måske ikke nødvendigt.
Ja, det må absolut betegnes som et lille handy actionkamera. :mrgreen:

Pas nu på du ikke brænder opladekredsløbet af med den enorme belastning du udsætter det for ved og have 12 gange så høj belastning på med den stak celler end det orginale batteri. ;)

Det med det videnskabelige bliver jeg nok nødt til og afholde mig fra og kommentere.

Nej, det er stadig kun når du oplader/aflader celler i serie, du får problemer med ubalance i pakken.

Hilsen Leif.
Besvar