Litiumbatteri (1,5 volt) med USB-stik

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Litiumbatteri (1,5 volt) med USB-stik

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Billede af den "farlige" opladning, hvor der er fuld ladespænding på terminalerne. Jeg har sat en 15 ohms modstand over terminalerne, så det er synligt, at det ikke kun er lidt lækstrømme.
Modstanden trækker ca 0,3 ampere ved 5 volt, og bliver temmelig varm.

Ladning lithium.jpg

Hvis der er flere lithium batterier i serie i samme batterikasse, vil der være en kortslutning mellem plus og minus terminalerne. Det bevirker, at strømforsyningen kortsluttes (ladekablet forbinder de 2 batterier i parallel).
Så batterierne skal ud under ladning.

//Jørgen
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Litiumbatteri (1,5 volt) med USB-stik

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Så fik jeg testet med Garmin GPS'en. Virker fint, der var strøm til 7 timer og 45 minutter. Modtageren i GPS'en var også noget mere følsom, pga den højere spænding.

Efterfølgende kunne jeg så ikke oplade det ene batteri. Jeg tidligere også købt en pakke med 2 stk AAA batterier, men her kunne det ene batteri ikke oplades fra starten. Jeg valgte at få pengene tilbage, da de egentlig ikke er gode til fjernbetjeninger. De skal oplades hver 3 måned, så fjernbetjeninger nej.

Jeg savede toppen af det defekte batteri. Materialerne ser egentlig ganske godt ud:
Batteri opsavet.jpg
Lithium batteri.jpg

Lidt elektronik på toppen af batteriet (første gang jeg prøver at fotografere igennem en lup):
Batteri top.jpg

Elektronik i topstykket:
Batteri elektronik.jpg

Jeg prøvede at lodde forbindelserne, og så virker batteriet igen:
Ladning.jpg

Jeg vil ikke anbefale at købe disse batterier, 2 defekte batterier ud af 4 stk. Jeg håber andre fabrikanter vil producere en bedre version, er gode i vores vandre GPS.

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Litiumbatteri (1,5 volt) med USB-stik

Ulæst indlæg af Landbo »

Det er surt. Har du ikke gemt kvitteringen da det er en klar bytter.

Måske du skulle prøve med genopladelige alkaliene batterier ?

Ja du læste ikke galt: https://elextra.dk/batterier-og-tilbeh% ... stk/H24752

De kræver dog en speciel lader der kan oplade den type, som sælger tilsyneladende ikke har. Men du kunne jo spørge sælger hvad de har tænkt sig og oplade dem med.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Litiumbatteri (1,5 volt) med USB-stik

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg kunne godt have fået byttet det defekte batteri, men nysgerrigheden tog over. Så det blev savet op, og så kan man ikke få det byttet. Utroligt så lidt DC-DC converterne fylder med moderne komponenter, jeg er vokset op med elektronikkonstruktion i 1970'erne. Der er virkelig sket en udvikling.

Alkaline batterier kunne være et alternativ. Prisen med porto er lidt høj, så jeg venter til der kommer et godt tilbud.

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Litiumbatteri (1,5 volt) med USB-stik

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 31. januar 2022 14:23 Hej.

Jeg kunne godt have fået byttet det defekte batteri, men nysgerrigheden tog over. Så det blev savet op, og så kan man ikke få det byttet. Utroligt så lidt DC-DC converterne fylder med moderne komponenter, jeg er vokset op med elektronikkonstruktion i 1970'erne. Der er virkelig sket en udvikling.

Alkaline batterier kunne være et alternativ. Prisen med porto er lidt høj, så jeg venter til der kommer et godt tilbud.

//Jørgen
Åh ja, den nysgerrighed. :mrgreen:

Tror aldrig de omtalte batterier nogensinde bliver billigere, ej heller fragten.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Litiumbatteri (1,5 volt) med USB-stik

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 10. januar 2022 14:42 I et supermarked så jeg nogle AA eller AAA i stil med dem på billedet som var litium der kunne oplades med USB-kabel.
Ja der var USB-stik indbygget i selve batteriet.
Men jeg gætter på der sidder et 3,7 volt litium-ion batteri i dem der optager måske 3/4 af pladsen og så er der elektronik der kan lave de 3,7 volt om til 1,5 volt og indbygget oplader.

AA_med_USB_stik.jpg
Appropos genopladelige lithium AA celler. Her er en YouTube video hvor der testes flere forskellige fabrikater af de omtalte type celler.



Manden tester utrolig mange forskellige ting og har bla. testet alkaline batterier, genopladelige NiMh og Litium celler. Man må selv søge hvad man ønsker på hans kanal. Absolut en kanal der er værd og følge hvis man har teknisk interesse.

Direkte adresse til kanalen: https://www.youtube.com/channel/UC2rzsm ... -wuOg_p0Ng

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 14. februar 2022 07:23, rettet i alt 2 gange.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Litiumbatteri (1,5 volt) med USB-stik

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du skal bare klikke på ikonet med medieinlejring over tekstboksen og så indsætte URL'en.
Du kan også markere URL'en hvis du allerede har indsat den og klikke på ikonet med medieinlejring over tekstboksen.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Litiumbatteri (1,5 volt) med USB-stik

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 13. februar 2022 20:06 Du skal bare klikke på ikonet med medieinlejring over tekstboksen og så indsætte URL'en.
Du kan også markere URL'en hvis du allerede har indsat den og klikke på ikonet med medieinlejring over tekstboksen.
Ja det troede jeg sørme også var muligt, men legen ender sgi her. :shifty:

Ashampoo_Snap_2022.02.13_22h58m46s_001_.jpg
Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Litiumbatteri (1,5 volt) med USB-stik

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det var jeg ikke klar over men nu skulle det gerne virker for os alle.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Litiumbatteri (1,5 volt) med USB-stik

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 14. februar 2022 02:27 Det var jeg ikke klar over men nu skulle det gerne virker for os alle.
:yikes: Wawuuu, vipper med låget. :D

Hilsen Leif.
Besvar