Litiumbatteri (1,5 volt) med USB-stik

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Litiumbatteri (1,5 volt) med USB-stik

Ulæst indlæg af scootergrisen »

I et supermarked så jeg nogle AA eller AAA i stil med dem på billedet som var litium der kunne oplades med USB-kabel.
Ja der var USB-stik indbygget i selve batteriet.
Men jeg gætter på der sidder et 3,7 volt litium-ion batteri i dem der optager måske 3/4 af pladsen og så er der elektronik der kan lave de 3,7 volt om til 1,5 volt og indbygget oplader.
AA_med_USB_stik.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Litiumbatteri (1,5 volt) med USB-stik

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 10. januar 2022 14:42 I et supermarked så jeg nogle AA eller AAA i stil med dem på billedet som var litium der kunne oplades med USB-kabel.
Ja der var USB-stik indbygget i selve batteriet.
Men jeg gætter på der sidder et 3,7 volt litium-ion batteri i dem der optager måske 3/4 af pladsen og så er der elektronik der kan lave de 3,7 volt om til 1,5 volt og indbygget oplader.

AA_med_USB_stik.jpg
Nej du gætter ikke helt galt.

I hvilken supermarkedskæde og hvornår så du de omtalte batterier ?

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Litiumbatteri (1,5 volt) med USB-stik

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så dem i Kvickly i Køge.
Måske 2-3 måneder siden er ikke sikker.
Jeg kan ikke engang se noget om elektronik på deres hjemmeside.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Litiumbatteri (1,5 volt) med USB-stik

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 10. januar 2022 21:31 Så dem i Kvickly i Køge.
Måske 2-3 måneder siden er ikke sikker.
Jeg kan ikke engang se noget om elektronik på deres hjemmeside.
Ja ok, der var også en grund jeg spurgte til hvornår da so slige sager normalt er partivare. :detective:

Den type celler kan man ikke hive mere effekt ud af end en almindelig NiMh celle, typisk er det kun fra 1/4 til en 1/2 gang. De har den fordel at de holder spændingen på 1,5 volt i hele deres afladningstid, modsat en NiMh celle der under afladning kun har en spænding på mellem 1,3-1,1 volt.

Åh ja, de er også normalt ret pebrede og investere i.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Litiumbatteri (1,5 volt) med USB-stik

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Her er nogle andre kaldet eco usb cell
De kræver ikke noget kabel.
Den ene terminal kan tages af så den kan nok blive væk men så kan man måske lave noget med en lille snor.
page-1_parallax01.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Litiumbatteri (1,5 volt) med USB-stik

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 11. januar 2022 02:02 Her er nogle andre kaldet eco usb cell
De kræver ikke noget kabel.
Den ene terminal kan tages af så den kan nok blive væk men så kan man måske lave noget med en lille snor.
page-1_parallax01.jpg
Der er sgi ikke megen saft i dem, Capacity: 1040 mAh.

De er sikkert udmærket i en udendørs termometerprobe hvor det altid kniber med og holde spændingen høj nok i frostvejr, men at bruge dem i lommelygter, fjernbetjeninger mm er spild af penge.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Litiumbatteri (1,5 volt) med USB-stik

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nej jeg tænker de kan jo let putte så lille et batteri i som de har lyst til uden at man kan se det udefra. Andet end tallet.
Jeg har lige købte nogle Ni-Mh AA-batterier. De er på 2400mAh.
Hvorfor spild af penge i fjernbetjening?
Tænkte det da ellers var så let for folk at bruge det der og så kan de oplade batterierne i TV'ets USB-stik når det var nødvendigt uden at de skal tænke på at finde en oplader skal passe til batterikemi og cellestørrelse.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Litiumbatteri (1,5 volt) med USB-stik

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 11. januar 2022 18:32 Nej jeg tænker de kan jo let putte så lille et batteri i som de har lyst til uden at man kan se det udefra. Andet end tallet.

Jeg har lige købte nogle Ni-Mh AA-batterier. De er på 2400mAh.
Hvorfor spild af penge i fjernbetjening?

Tænkte det da ellers var så let for folk at bruge det der og så kan de oplade batterierne i TV'ets USB-stik når det var nødvendigt uden at de skal tænke på at finde en oplader skal passe til batterikemi og cellestørrelse.
Det er mere teknikken til og lave et kredsløb uden for store tab til og konvertere de nominelle 3,7 Volt som en Li-Ion celle indeholder ned til de 1,5 Volt det kniber gevaldigt med. Ydermere opgiver man effektindholdet af cellen i mAh, hvilket er en utrolig dum enhed og omregne til mA, som normalt. Enheden mAh kan man ikke omregne uden at kende forbruget i mAmp.

Ni-Mh batterier findes i mange kvalliteter. Generelt er de celler hvor der står made i Kina noget hø, dels har de en ret stor egenafladning, og antal mA de er opgivet til og indeholde overdrevet og det kniber også gevaldigt med de antal opladninger de bliver lovet til og passe. Derimod bør man købe celler der er lavet i Japan idet de har en lav egenafladning og indeholder de lovede mAmp. Endelig er de næsten umulige og slå ihjel. Jeg har en del Panasonic Envelope celler, der har været brugt i lygter her i huset de sidste små 10 år uden det er muligt og måle nogen egentlig degeneration på dem. Har haft Kina batterier de ikke har holdt et helt år inden de blev slatten. Men ok, gode genopladelige celler koster også 2-3 gange så meget end de billige.

Det er spild af penge og købe genopladelige batterier til en fjernbetjening idet den ikke bruger noget batteri. En god AA eller AAA celle koster ca det samme eller mere end du kan købe 10 billige Alkaline batterier til i det lokale supermarked. Brug dem i stedet og brug NiMh celler til de ting der bruger meget strøm.

De omtalte ladere findes til ganske få penge og kan lade det hele op uden de koster en herregård. Men må da give dig ret i dem med indbyggede USB type A eller allerhelst type C er smarte da folk ikke behøver og bryde deres hjerne med hvor mon de har forlagt opladeledningen. :angel:

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 16. januar 2022 05:37, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Litiumbatteri (1,5 volt) med USB-stik

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg har købt et par af de genopladelige AA batterier i Kvickly. Lidt tvivlsom kvalitet og så dog. Typen kaldes MAXXMEE og skulle være på 1600 mAH.
Først en ADVARSEL, under ladning er der 5 volt på batteriterminalerne. Dvs hvis batterierne stadig er isat udstyret, så sendes der 5 volt ud, hvor der kun må komme 1,5 volt.

Jeg har målt på et af batterierne. Ved 22 grC var kapaciteten 1184 mAH, afladestrøm ca 233 mA i 5 timer og 5 minutter.
Prøvede det samme med batteriet i fryseren. Ved -18 grC var kapaciteten 977 mAH, afladestrøm ca 230 mA i 4 timer og 15 minutter.

Batterierne lever ikke op til det påtrykte, hvad jeg egentlig havde gættet. Vi bruger Ikea's NI-Mh batteriet til vores Garmin vandre GPS. Ikea's NI-Mh batterier er af samme kvalitet som Envelope. Desværre er Garmin's vandre GPS noget følsom over lav spænding. Så når det er frostvejr, holder batterierne ikke meget mere end en time (der er kapacitet på batteriet til 16 timer, men med en lidt lavere spænding). Batterierne skal så aflades og oplades igen, lidt træls.

Tanken med de nye genopladelige batterier var, at de vil være gode i GPS'en. Holder spændingen på ca 1,40 volt, ved en belastning på 230 mA selv i frostvej. Batterierne kan også slat-lades, så man ikke behøver at aflade før opladning.

Måleopstilling ved skrivebordet:
Lithium AA 1.jpg
Lithium AA 2.jpg
//Jørgen
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Litiumbatteri (1,5 volt) med USB-stik

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Prøv at oplade/aflade 20 gange nu når de er nye og så prøv med meget lavere strømforbrug ved stuetemperatur og se om du kommer nær den lovede kapacitet.

Er der ikke noget med at der er en eller anden standard for at kapaciteten er oplyst ved 1C eller hvad det hedder. Som vist betyder 1/10 af batteriets ... kapacitet ... eller noget.
Altså at de 1600 mAh gælder hvis strømstyrken er 160 mA.

Skide smart med de 5 volt det giver lidt spænding i hverdagen.
Det burde vel kunne være forhændret med en diode men så er det jo ikke sjovt.
Tag gerne et billede af det hvor man kan se målingen med 5 volt hvor stikket sidder i batteriet.

Har man f.eks. en fjernstyret bil med 4 styks batterier så er det da meget smart man ikke behøver tage batterierne ud.
Så skal man bare dreje dem så stikket vender ud.
Og så har man 20 volt hvor der kun skulle havde været 6 volt.
Besvar