gpo trx3

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Pouljames
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 11
Tilmeldt: 29. august 2021 10:17
Scootere: Pgo trx3

gpo trx3

Ulæst indlæg af Pouljames »

Jeg har en PGO trx3 fra 2008. Den har fået et problem med starteren. Batteriet er fuldt opladet, Startmotoren kører rundt,men den starter ikke. Der ingen tænding. Når det gælder lamper tændes olielampen når tændingen slås til MEN IKKE tændingslampen - som den plejer. Jeg har undersøgt servicemanualen og på side ca. 109 - 111 kan jeg se nogle diagrammer bl.a af tændings relaiet, men er ikke klog nok til at vurdere hvor fejlen ligger.
Er der en af jer som kan løse det problem ??
Jeg vil være taknemmelig for jeg er for fattig til en mekaniker hvis det er et simpelt problem.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: gpo trx3

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Slukker olielampen efter noget tid?
Tjek at der er olie på. Kunne måske være den har en sikkerhedsfunktion så den ikke kan startes når olieniveauet er for lavt.
Og tjek at der er benzin på.

Tjek at gearskifteren er sat til D eller N.

Tjek at motorstopknappen er indstillet til RUN.
enginestop.jpg
enginestop.jpg (9.66 KiB) Vist 5751 gange
Ellers oplys præcist hvilken model det er og vis gerne billeder af det du snakker om.

Er det den her lampe du kalder tændingslampe?
lampe.jpg
lampe.jpg (23.67 KiB) Vist 5751 gange
Brugeravatar
Pouljames
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 11
Tilmeldt: 29. august 2021 10:17
Scootere: Pgo trx3

Re: gpo trx3

Ulæst indlæg af Pouljames »

Jeg har fyldt olie i t2 tanken uden held. Olie måleren slukker efter ca. 5 sec når jeg drejer nøglen til start. Startmotoren drejer når jeg kører el start. Kan fejlen være på start relaiet eller CDI. ? Der er tegninger af delene i servicemanualen til
GPO Trx3 model 2008. Jeg er taknemmelig for hjæpen.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: gpo trx3

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du har ikke fortalt hvad tændingslampen er.
Hvis startmotoren drejer så virker starterrelæet.
Du kan tjekke om der er gnist ved tændrøret og benzin i karburator/slanger.
Prøv med kickstarteren.
Prøv at drej gashåndtaget forskelligt mens du forsøger at starte og lyt til motoren om den er ved at starte når du drejer på en bestemt måde.
Brugeravatar
Pouljames
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 11
Tilmeldt: 29. august 2021 10:17
Scootere: Pgo trx3

Re: gpo trx3

Ulæst indlæg af Pouljames »

Tændingslampen er den lampe som vises med pil på billedet. Motor stop lampen tændes kun når motoren står off. Når knappen stå on vil jeg normalt kunne starte knallerten med el start og begge lamper er tændt.
Jeg må se om jeg kan chece tændrør og benzinslange.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: gpo trx3

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kunne også lave en video hvor du prøver de forskellige ting og vi kan høre motoren bliver forsøgt startet.
Hvad med omdrejningstælleren plejer den at bevæge sig ved start?
Ser ud til at omdrejningstælleren får signal fra ledning mellem CDI-boks og tændspole.
Men ved ikke om den giver udslag ved de lave omdrejninger som når elstarteren kører.
Brugeravatar
Pouljames
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 11
Tilmeldt: 29. august 2021 10:17
Scootere: Pgo trx3

Re: gpo trx3

Ulæst indlæg af Pouljames »

Jeg har prøvet at finde en som ville prøve at kick-starte de men uden held. Jeg vil lave en video når jeg kommer hjem fra Berlin, Jeg vender tilbage foreløbig tak
Brugeravatar
Pouljames
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 11
Tilmeldt: 29. august 2021 10:17
Scootere: Pgo trx3

Re: gpo trx3

Ulæst indlæg af Pouljames »

Nu er noget lykkedes !! Jeg har skiftet tændrør. Den kan stadig ikke elstarte. MEN den kan Kickstarte . Der kommer gnist på tændrøret når den skal el-starte, men den starter ikke. Den mand som hjælper mig mener der måske skal skiftes batteri, men er det sandsynligt ? Jeg vil afmontere rummet under sædet for at se om der skulle være en lød forbindelse - er det vejen frem ?
Alle gode råd er velkommende !!
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: gpo trx3

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan måle batteriets spænding (vent 1 time uden at aflade/oplade).
Så oplad det.
Mål igen (vent 1 time uden at aflade/oplade).
Skriv dine målinger her.
Afhængig af batteriet skal det gerne være omkring 12,8-13,1 volt fuldt opladt.

Hvor gammelt er batteriet?
Hvis det f.eks. er mere end 3 år gammelt skal det nok passe det vil hjælpe med nyt batteri.
Hvis du køber et nyt kan du eventuelt sætte et i med flere Ah hvis der er plads til større batteri.
Nyt batteri skal også oplades.

Når du bruger elstarteren kan du prøve at dreje gashåndtaget lidt forskelligt. Kan være det hjælper.

Du kan også tjekke ledningerne i forbindelse med elstarteren. F.eks. ledning til startermotor og stelforbindelse. Sørg for der er god forbindelse.
Brugeravatar
Pouljames
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 11
Tilmeldt: 29. august 2021 10:17
Scootere: Pgo trx3

Re: gpo trx3

Ulæst indlæg af Pouljames »

Fuldt opladet viser batteriet 12,4 volt er det for lidt ? Den burde vel starte på det ?
Kan det være at startlampen ikke lyser fordi spændingen er for lav ??
Senest rettet af Pouljames 1. november 2021 15:31, rettet i alt 1 gang.
Besvar