Scooter går ud når varm

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
knudlind
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 10. august 2021 23:45

Scooter går ud når varm

Ulæst indlæg af knudlind »

Hej.

Dette er mit første opslag på Scootergrisen, så på forhånd undskyld, hvis jeg rammer det forkerte forum - jeg håber det er rigtigt.

Jeg har købt en brugt Peugeot Buxy Scooter 45, som faktisk kører glimrende, men ... Når den bliver godt varm så gør den pludselig ud. Nogen gange kan jeg køre 10-15 min. før det sker. Andre gange går der ganske få minutter, så forsvinder trækkraften og den dør ud. Jeg kan nogen gange lykkes med at holde den i gang ved at vride gashåndtaget op og ned en række gange, og så vil den pludselig igen tage fart. Men når det med den her gassen op og og ned lykkedes at holde scooteren i gang, så varer det som regel ganske kort tid før den igen begynder at dø ud.

Er der nogen der kan hjælpe med et løsningsforslag?

Bedste hilsner
Knud
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scooter går ud når varm

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Måske den løber tør for benzin.
Hvis du har gennemsigtig benzinslange på kan du når det sker kigge om benzinniveauet kun er halvt oppe i slangen eller lignende.
Normalt skulle slangen gerne være helt fyldt så der ikke er noget luft i.
Du kunne også tage benzinslangen af karburatoren og pege den ned i en benzindunk mens motoren kører og se om benzinen kommer hurtig nok ud.
Brugeravatar
knudlind
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 10. august 2021 23:45

Re: Scooter går ud når varm

Ulæst indlæg af knudlind »

Tak. det prøver jeg lige
Brugeravatar
knudlind
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 10. august 2021 23:45

Re: Scooter går ud når varm

Ulæst indlæg af knudlind »

Der er intet galt med benzintilførslen. Men jeg har læst mig til andre steder, at det kan være udstødningen der er for gammel og tilstoppet. Hvis det er tilfældet kan man så rense udstødningen og dermed gøre gennemgangen bedre eller er der ingen vej uden om en ny udstødning så?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scooter går ud når varm

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Har vist aldrig hørt om en tilstoppet udstødning.
Det er vel nærmest omvendt at den ruster og får hul når den bliver gammel.
Hvis den var tilstoppet så ville den vel være det hele tiden og ikke virker det ene øjeblik for så at holde op.
Kører du da kun meget korte ture?

Prøv at rens karburatoren grundigt.
Der er meget små gange/huller. Pust/sprøjt igennem for at se om der er hul alle steder.
Rens eller køb et nyt luftfilter hvis det er længe siden.
Brugeravatar
knudlind
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 10. august 2021 23:45

Re: Scooter går ud når varm

Ulæst indlæg af knudlind »

Nej jeg kører faktisk oftest ture på 20 til 25 minutter. Karburatorrens hjalp ikke. Så nu har jeg haft udstødningen af og prøvet at rense så godt jeg kunne inden i den med en tyk stålwire for at se om jeg kunne rive noget skidt løs inden i. Jeg synes ikke rigtig der kom noget med ud. I morgen kører jeg en længere tur og tager et nyt luftfilter og tændrør med hjem og prøver at skifte de to ting også.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scooter går ud når varm

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis den var tilstoppet gætter jeg på du kunne høre det og at den siger knald.
Men lad os sige du havde den i lang tid og kun kørte 20 minutter ad gangen så kunne det måske være udstødningen ikke blev varm nok til at brænde belægningen af.
Så det vil sikkert være fint at køre en god lang tur af og til.
Brugeravatar
knudlind
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 10. august 2021 23:45

Re: Scooter går ud når varm

Ulæst indlæg af knudlind »

Ja ... så er den så gal igen. Jeg kørte et par dage 25 min. ud og 25 min. hjem uden problemer. Så kom det pludselig igen. Motoren går ud - typisk efter fx 15 minutters kørsel. Hvis jeg så venter nogle få minutters, så kan den let starte igen. Men i løbet af få minutter, så går den ud igen.

Jeg har tjekket alle slanger (benzin/vacum/osv) og finder ingen fejl eller utætheder. Jeg har renset karburatoren grundigt. Jeg har skiftet tændrør og luftfilter. Jeg har tjekket at der er ordentlig "hul" igennem udstødningen, så den kan komme af med det den skal af med. Jeg har også tjekket, at auto-chokeren fungerer som den skal.

Det er sgu frustrerende for den kører faktisk rigtig godt, når den kører.

Har du gode idéer til hvad jeg skal prøve nu?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scooter går ud når varm

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Lyder som om den løber tør for benzin.
Tjek at hullet i benzindækslet ikke er tilstoppet hvis det er et benzindæksel med hul.
Prøv med gennemsigtig benzinslager hvis ikke du allerede har og kig om du kan se benzinniveauet inde i slangen når det sker.
Brugeravatar
knudlind
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 10. august 2021 23:45

Re: Scooter går ud når varm

Ulæst indlæg af knudlind »

Der er ikke noget hul i benzindækslet, så det kan jeg ikke ændre noget ved. Andre har tidligere nævnt at det kunne være et tilstoppet benzinfilter. Men der er er intet filter mellem benzintanken og karburatoren. Jeg overvejer om benzinfilteret måske kan sidde inde i bunden af tanken og om tanken så skal afmonteres for at kunne komme til filteret nedefra. Benzinslangen lige nu er sort så jeg skal lige have investeret i en gennemsigtig, for at kunne lave den fejlsøgning, som du beskriver. :-)
Besvar