Lovgivning på Knallert 45 og 30

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Lovgivning på Knallert 45 og 30

Ulæst indlæg af GYS »

En 30'er må køre max 30 km/t, og du kan få hastighedsbøde allerede fra 31 km/t. Politiet afrundet ned så 30,9 km/t er 30 km/t.
En 45'er må køre max 45 km/t, og du kan få hastighedsbøde allerede fra 46 km/t. Politiet afrundet ned så 45,9 km/t er 45 km/t.

Det er ikke 42 km/t som rullefeltet må vise. Grænsen for, om en knallert er tunet er 33 km/t. De nye knallerter må køre højst 10% for hurtigt. Mere end 33 km/t, så er knallerten ulovlig!

Gamle knallerter må kunne køre 20% for hurtigt før de betragtes som tunet, så for dem er det 36 km/t og herefter er knallerten ulovlig.

I praksis, når de bruger rullefeltet, så skal du lægge 3 km/t til ovenstående, plus der afrundes ned. Du må ikke køre 42,9 km/t på en knallert 30. Den er ulovlig fra 30 km/t + 20% for gammel knallert, men måles den med rullefelt så er grænsen normalt +20%, +3km/t og der afrundes op til 0.9 km/t nedad. Altså, grænsen er højst 39 km/t. Over dette, så er knallerten altid tunet.

For en knallert 45 er grænsen - som jeg skrev - 57 km/t, plus der afrundes 0.9 km/t nedad. Kører du under dette, så betragtes den normalt ikke som tunet, og du får kun en hastighedsbøde fra 46km/t - 57 km/t på 1000 kr. Kører du 58 km/t eller højere, så er der hastighedsbøde på 2000 kr. Bøde for at den er tunet på 1500 kr. Klip i kørekortet. Og eventuelt frakendelse af kørekort. Samt udsættelse af kørekort. Altså, godt dumt at køre på en knallert, som kan køre over 57 km/t.

Jeg har ikke skrevet noget om at de trækker 3 km/t fra rullefeltet. De trækker 0.9 km/t fra, ved de afrundet nedad - og grænsen er derfor ikke 57 km/t, men 57.9 km/t.

Ovenstående er kun normale retningslinjer, og din knallert er tunet allerede fra 33km/t hvis det er en 30'er og fra 49,5km/t for en 45'er. Standses du af politiet, og kommer de til at din knallert er tunet, så kan du ikke klage eller gøre indsigelse og vinde, hvis din knallert kan køre hurtigere. Det står i reglerne for knallerternes konstruktion, at de højst må kunne køre 10% for hurtigt. Køber du en knallert hos en forhandler, må den ikke kunne køre mere end 10% for hurtigt. Så er det en ulovlig knallert du har købt.

Nogen tror, at politiet har gjort noget ulovligt, hvis de kommer til at en knalllert der kan køre 38 km/t er tunet. Bliver den sendt til teknisk undersøgelse, er der ingen regler med + 3km/t, så vurderes det ud fra, om knallerten kan køre for hurtigt. Altså, om den ser ud til at være konstruktiv ændret, og det kan den sagtens være, selvom den kører under 37 km/t.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Lovgivning på Knallert 45 og 30

Ulæst indlæg af Jps »

Du er helt forkert på den, så vi bliver aldrig enige. :(
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Lovgivning på Knallert 45 og 30

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg har det jeg har skrevet fra Flemming Kragen. Jeg kan godt se om jeg kan finde Kragens indlæg på billig scooter. Jeg mener ikke at loven er ændret siden dengang.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Lovgivning på Knallert 45 og 30

Ulæst indlæg af Jps »

GYS skrev: 29. marts 2020 18:02 Jeg har det jeg har skrevet fra Flemming Kragen. Jeg kan godt se om jeg kan finde Kragens indlæg på billig scooter. Jeg mener ikke at loven er ændret siden dengang.

OK :)
Besvar