Sikkerhedsvest

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Sikkerhedsvest

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg har altid været imod refleksveste, fordi jeg mener de giver falsk sikkerhed.

Ofte har jeg i bil været ved at køre folk ned, der har båret disse veste. De er simpelthen usynlige i trafikken, indtil man er i ca. 30 meters afstand.

Der er mange problemer med sikkerhedsvestene, blandt andet er reflekserne over lyshøjden på billygter, det vil sige, at de aldrig oplyses af nærlyset, før man er meget tæt på. En enkelt refleks på støvlen ses langt bedre, fordi den oplyses af bilens lygter på mange meters afstand. De fleste ved, at det første man ser på en almindelig cykel ikke der ikke har lys på, ikke er dens baglygte refleks, men refleksen på pedalen. Den ses på langt afstand, og det hjælper at den bevæger sig op og ned.

Det bedste efter min mening er LED lys. En person, der går med en lommelygte, ses på langt større afstand og bedre, end hvis man har en refleks vest på. Nogle LED lamper lyser dog i punktform, og de kan snyde afstandsvurderingen. En lampe skal helst være stor.

Her er en sikkerhedsvest med LED lys - det er i mine øjn en perfekt kombination. Dels, er der flere LED'er, og det gør at man ser ud af noget i bredden, og afstanden ikke snyder. Og, det er samtidigt også en almindelig refleks vest - trods alt ses de nogenlunde på stor afstand med fjernlys tændt.

https://everything-glows.dk/vare/sikker ... til-bilen/

Jeg vil anbefale alle at bruge LED belysning udover refleks vest, eller refleks vest med LED belysning. Det giver en meget større sikkerhed end en usynlig refleks vest.

Refleks veste ses udmærket med langt lys på, men er der f.eks. modkørende og kører man med nedblændet lys, så ses ikke en person med refleks vest. Og det er et af de kritiske tilfælde, fordi man måske endda trækker til højre, når der er en modkørende hvis der er forhindringer, så de forventes at komme ind over midten. I så fald, er meget vigtigt at kunne se både cykler og gående. Og uden aktiv lys som LED lys, så er de usynlige i mørke, og specielt i vådt vejr, hvor lys også spejler sig i vejen.

Jeg har ofte - dvs. i ca. 30 meters afstand - måttet bremse hårdt, på grund af gående med refleks vest. Og jeg mener de er meget farlige for trafikken. Ofte går de ude på vejen, fordi de tror de bliver set. Og de passer ikke så meget på, som dem der ved de ikke bliver set og derfor går helt inde i siden. Specielt børn kan finde på at gå ude midt på vejen.

Køb en LED sikkerhedsvest, lommelygte, LED pandebånd, LED ryksæk, eller noget andet med aktiv belysning. Det er bedre sikkerhed. Dog gerne kombineret med almn. reflekser, f.eks. refleksvest.

Det første jeg normalt ser når folk kommer gående, er ikke deres releksvest - men hunden. For mange hunde har hundehalsbånd med LED lys.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Sikkerhedsvest

Ulæst indlæg af Jps »

Bliver desværre nød til at dryppe lidt malurt i bægeret. Siden 2007 har jeg brugt sikkerhedsvest, når jeg kører på knallert og har aldrig oplevet bilister der har opdaget mig for sent, så de var ved at køre mig ned. Så det må være dig, der ikke er agtpågivende nok, når du køre bil. Eller også ,står dine lygter forkert.

Har du Dashcam, som kan dokumentere at refleksveste ses for sent??
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Sikkerhedsvest

Ulæst indlæg af GYS »

Jps skrev: 20. februar 2020 14:35 Har du Dashcam, som kan dokumentere at refleksveste ses for sent??
Nej, desværre ikke.

Jeg har haft flere biler, og de har alle samme problem. Så det skyldes ikke bilen. Og de er naturligvis også alle godkendt til syn.

Hvis du ser videoen med refleksvesten der har LED'er, så kan du se hvordan den ser ud når der lyses på den med en lommelygte. Der hvor der ikke lyses, der lyser den ikke op. Så enkelt er problemet. Og ifølge loven, så må nærlyset ikke lyse over den højde som lygterne er placeret - loven siger, at der skal være en hældning nedad på mindst 1%. Så hvis du kan se refleksvesten, så er lygten indstillet ulovligt.

Der hvor problemet er størst er når det er helt mørkt, våd vej, og modkørende der glemmer at blænde ned. Så ses stadigt nemt dem der har LED lygte. Mens dem, der har en refleks vest ikke ses. Det lys der eventuelt reflekteres, er for svagt i forhold til modkørende bilers blændende lys.

Jeg kører dagligt på en vej, hvor der er meget trafik, næsten hele tiden modkørende - som regel glemmer de at blænde ned - og der er ingen cykelsti eller fortov. De fleste jeg kender tør ikke cykle på vejen. Der er også mange færdselsuheld - mest væltede busser, herefter lastbiler, og få personbiler. I de sidste tre år er væltet mindst to busser, og en lastbil.

På knallert er det lygterne som gør du kan ses - ikke refleks vesten. Men hvis baglyset lyser lidt opad, så kan det måske gøre at refleksen ses. Jeg ser aldrig refleksvesten, selvom knallertkørere har den på. Hvis jeg ser den, er jeg meget tæt på.

Under alle omstændigheder er meget stor forskel på en refleksvest, og en lygte. Refleksveste er ikke dårligere end ingenting, men lygter er mange gange bedre. En person der går med en lygte bliver set på lang afstand, også når det er mørkt.

Man kan også få reflekser med LED lys. Jeg fik på et tidspunkt en gratis fra OK i brugsen.

Jeg vil anbefale at man i stedet for en almn. refleksvest, får en med LED lys.



Normalt ses hunde med refleksvest hurtigere fordi de er så lave. Så en alternativ løsning, kan være at anskaffe en hund med refleksvest eller LED lygter.


Søges på google, skrives at der ikke er bevis for, at sikkerhedsvest giver større sikkerhed. Nogle forskere kommer til, at der er større risiko - andre, at der er mindre risiko.
https://www.telegraph.co.uk/news/2017/1 ... dds-crash/

Jeg tror, at det kan afhænge af blandt andet vejen og forhold. Er det ude på landet, hvor der ikke er mange biler, og at bilerne altid har lang lys på, der vil vesten lyse op på lang afstand. Er det på veje, hvor at man normalt bliver nød til at have nærlys på på grund af modkørende, så ses vesten normalt ikke. Og ofte blændes man af modkørende, der glemmer at blænde ned.

Derimod LED belysning virker. Uanset, om gående bærer cykellygter på huen, eller har en lommelygte i hånden, så ses de oftest langt bedre, end dem med vest.
Senest rettet af GYS 20. februar 2020 18:21, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Sikkerhedsvest

Ulæst indlæg af Jps »

Nu er du så den første jeg høre fra om at refleksvesten ikke ses før 30 meter før man ser den. Jeg kan sagtens følge dig et godt stykke af vejen i det du skriver, men den der ledlys vest vil jeg ikke køre med. Jeg skal ikke køre rundt med et "lysshow" på kroppen. Jeg kan til nød bruge en refleksjakke, a' la' den som vejarbejdere og andre bruger.

Nu er det så også meget sjældent jeg kører på knallert når det er mørkt, så har ikke "problemet" med ikke at blive set så tit. Nu kører jeg mest i Elbilen, efter jeg har "fået" den. :) På den skal der så lige monteres nogle ekstra reflekser både for og bag.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Sikkerhedsvest

Ulæst indlæg af GYS »

Jps skrev: 20. februar 2020 18:21 Nu er du så den første jeg høre fra om at refleksvesten ikke ses før 30 meter før man ser den. Jeg kan sagtens følge dig et godt stykke af vejen i det du skriver, men den der ledlys vest vil jeg ikke køre med. Jeg skal ikke køre rundt med et "lysshow" på kroppen. Jeg kan til nød bruge en refleksjakke, a' la' den som vejarbejdere og andre bruger.

Nu er det så også meget sjældent jeg kører på knallert når det er mørkt, så har ikke "problemet" med ikke at blive set så tit. Nu kører jeg mest i Elbilen, efter jeg har "fået" den. :) På den skal der så lige monteres nogle ekstra reflekser både for og bag.
Det vigtige er at lyset fungerer på din knallert. Jeg har modificeret min, fordi at mit lys gik ud, når at motoren gik i stå. Jeg har derfor ændret baglygten, som er det vigtigste, så jeg har en LED baglygte, der får strøm så snart jeg sætter tændingen på. Den kører derved ikke på AC fra motoren. Det fungerer pålideligt, og den kan ikke slukkes, med mindre at tændingen tages fra. Forlyset kommer stadigt fra motoren, men det er ikke så vigtigt. Normalt er knallerter meget nemme at se, fordi de har gode lygter.

Hvis du kører ude på landet, hvor at bilerne oftest har langt lys på i mørke, så ses du normalt i god afstand med refleks vest. Men LED lys er bedre.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Sikkerhedsvest

Ulæst indlæg af Jps »

Jeg har monteret "Xenonpærer" i Kymco'en. Så jeg kan ihvertfald ses forfra, Baglygten kan der vist ikke ændres styrke på, så den lyser kraftigere. Og jeg bor jo på landet, uden lys på vejene. Det dukker først op i byerne :)
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Sikkerhedsvest

Ulæst indlæg af GYS »

Her er endnu en artikel:

https://www.bicycling.com/bikes-gear/a1 ... ety-study/

Min holdning er, at det er ok med sikkerhedsvest - det som er farligt, er hvis man tror den hjælper... Så pas på, som hvis du ikke ses - så er det ok med sikkerhedsvest. Men går du ude midt på vejen, fordi du tror bilerne ser dig, så øger den risikoen for et uheld.

Går man hvor bilerne har langt lys på, så lyser vesten op. Er der sne, og stor genskin fra sne, så lyser vesten op. Om dagen, så gør vesten dig mere synligt. Men, er det mørkt, og har bilerne nærlys på, så er stor risiko for, at man ikke ses. Er der samtidigt vådt, så kan reflekserne blænde bilisten, så det også bliver sværre at se sikkerhedsvesten. Lysstyrken er svag på det reflekterede lys, i forhold til lommelygter og anden lys.

Kører du knallert, så er meget vigtigt at lysene fungerer - dette er meget vigtigere, end at bære sikkerhedsvest. For det er lygterne man ser når det er mørkt, og ikke sikkerhedsvesten. Det er vigtigt, at lysene også fungerer når at motoren går i stå. Normalt, kan man sætte knallerten på positionslys, og så vil lygten lyse, selvom motoren ikke kører. Går motoren i stå, og trækker man på vejen, så er vigtigt at lyset lyser.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Sikkerhedsvest

Ulæst indlæg af GYS »

Jps skrev: 20. februar 2020 18:47 Jeg har monteret "Xenonpærer" i Kymco'en. Så jeg kan ihvertfald ses forfra, Baglygten kan der vist ikke ændres styrke på, så den lyser kraftigere. Og jeg bor jo på landet, uden lys på vejene. Det dukker først op i byerne :)
Baglygten ses normalt på stor afstand. Nogle knallerter anvender AC til både forlys og baglys, og så afhænger det af motor hastigheden hvor meget lyset lyser. Baglyset er mest vigtigt, da bilerne kommer bagfra, så det kan være en god idé, at skifte det til at køre på strøm fra batteriet, f.eks. sætte lampen på, så den altid er tændt når der er tænding på.

På landet, hvor der ikke er mange modkørende, der tror jeg sikkerhedsvestene fungerer ret godt - når jeg sætter langt lys på, så ser jeg alle reflekser på stor afstand.

Hvis det er Kymco Super 8, så mener jeg at baglygten er ok. Den bruger så vidt jeg husker DC til lyset, og det lyser selvom motoren går i stå. Forlyset kan derimod diskuteres på Super 8... Fjerner man motorens underlige styring af forlyset, så fungerer det godt.

Jeg foretrækker LED baglys. Dels, så bruger de mindre strøm. Men holdbarheden er også bedre, og der er ingen risiko for at pæren springer. Jeg har dog set billige kineiske pærer, der er holdt op med at fungere, fordi at LED'erne sad i serie, og var loddet dårligt fast, så nogle LED'er faldt af pæren, og afbrød serieforbindelsen. Nogle LED bagpærer lyser for kraftigt og kræver en modstand. Uden modstand, vil de ikke lyse væsentligt kraftigere når bremselyset er aktivt.

Er nødvendigt at trække knallerten, så tror jeg det er en god idé med refleks vest. Men, man skal være opmærksom på, at hvis bilerne ikke har langt lys på, så kan de måske ikke se en - og tror så, at man "kun" fylder det, som en knallert fylder. Normalt trækker man knallerten fra vejsiden, og derfor fylder man ekstra.

LED refleks vestene har en knap så de kan tændes og slukkes, og fungere som normal vest uden lys. Trækker man en knallert, så kan det måske være en fordel at sætte dem til at blinke, så man ses til venstre for knallerten. Når man kører på knallerten, mener jeg ikke at det er nødvendigt med lys på vesten. Et almindeligt baglys lyser nok op til at man ses.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Sikkerhedsvest

Ulæst indlæg af GYS »

Jps skrev: 20. februar 2020 18:47 Baglygten kan der vist ikke ændres styrke på, så den lyser kraftigere.
Man kan gøre det, at man holder bremsehåndtaget inde, hvis man går ved siden af knalleten, så stop lampen lyser.
Eller, man kan sætte en diode på, så positionslyset tænder stop lampen. Sættes positionslys på, når man trækker knallerten, vil baglyset lyse ekstra.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Sikkerhedsvest

Ulæst indlæg af Jps »

GYS skrev: 20. februar 2020 19:21
Jps skrev: 20. februar 2020 18:47 Baglygten kan der vist ikke ændres styrke på, så den lyser kraftigere.
Man kan gøre det, at man holder bremsehåndtaget inde, hvis man går ved siden af knalleten, så stop lampen lyser.
Eller, man kan sætte en diode på, så positionslyset tænder stop lampen. Sættes positionslys på, når man trækker knallerten, vil baglyset lyse ekstra.
Ikke nødvendigt at trække knallerten i mørke. Jeg ringer efter DAH, istedet. Ihvertfald hvis det er på landevejen :D
Besvar