Sikkerhedsvest

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Sikkerhedsvest

Ulæst indlæg af GYS »

I morges på vej til arbejde, lagde jeg specielt mærke til, hvor meget/lidt reflekserne lyser med nærlys. Generalt, så ses reflekser (skilte) meget tydeligt, også med nærlys, og også i en højde over lyskeglen. Men sjovt nok, var der forskel på skiltene - måske har nogle været snavset. Det så ud til, at alle advarselsskilte og forbudsskilte var tydelige. Mens f.eks. forbud ophører ikke var tydelig. Måske har de lavet de mere ligegyldige tavler med et dårligere/billigere refleksmateriale, eller de holder kun forbuds og advarselstavlerne rene. Under alle omstændigheder, ser ud til at reflekser kan være meget tydelige. På vejen hjem så jeg så et par folk fra vejhjælp med refleksveste på, og igen var jeg dybt overrasket over, hvor dårligt de blev set. Den røde vest blev stort set ikke set. Reflekserne de havde på, var synlige men forholdsvis små. Og refleksmæsssigt lignede det de dårlige vejskilte! Måske har de ikke holdt reflekserne rene. Eller, der er forskel på reflekser.

Under alle omstændigheder syntes jeg at en lygte er en god idé at have med.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Sikkerhedsvest

Ulæst indlæg af rjskib »

Jeg er medlem af en løbe/vandre klub. I vinterhalvåret bruger næsten alle deltagerne lys på armene/kroppen. Der findes et utal af modeller, mange ret dyre og måske lidt modepræget.
Når vi samles, er der specielt en model der gør sig bemærket. Det er såmænd den lidt billige fra Harald Nyborg, pris ca 60 kr for 2 stk (en til hver arm). Farven er kraftig grønlig, som også gør at vi ikke bliver forvekslet med cyklister. Kan bestemt anbefales.
Personligt har jeg selv brugt løbelys i ca 36 år. Dengang synes datteren, at det var ret flovt ;). Jeg har i øvrigt stadig det første løbelys til at ligge, med 4 røde lysdioder og et 9 volt batteri.

//Jørgen.
Vedhæftede filer
Armbånd Harald Nyborg.jpg
Armbånd Harald Nyborg.jpg (15.23 KiB) Vist 3978 gange
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Sikkerhedsvest

Ulæst indlæg af GYS »

Hos Harald Nyborg har de både armbånd med lys, og huer med lys. Jeg har set begge dele i trafikken - armbåndene er rigtigt gode. For når man har dem på begge arme, så giver det en fornemmelse af afstanden er til personen. Derimod den på huen, giver ingen fornemmelse af afstand, og er defor ikke så god - uden at samtidigt bruge dem på armene.
https://www.harald-nyborg.dk/produkt/ar ... -led-2-pak
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Sikkerhedsvest

Ulæst indlæg af Jps »

Jeg har haft 2 af dem i linket https://www.cykelpartner.dk/personligt- ... gLojvD_BwE . Brugte dem så aldrig. Men måske ville de være gode (hvis de er lange nok) til at sætte omkring mine Mcstøvler når der køres i mørke. Ved jo så ikke, om de kan ses i tide, så at sige.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Sikkerhedsvest

Ulæst indlæg af GYS »

De skriver, at det er vigtigt at placere refleksbånd så lavt som muligt - det er korrekt. Men, da det er med LED lys, så går de også på f.eks. armen, hvis lysdioderne fungerer. Reflekserne vil naturligvis ses bedst når de placeres på f.eks. støvle.

Du kan få MC støvler med reflekser, og det er typisk de reflekser som ses først. Desværre, er det også de reflekser, som bliver beskidte først...

Jeg tror, at det er tendens til, at bilister kigger lavt - det kan måske også være årsag til, at placere reflekserne under livhøjdde.

Det ser så vidt jeg kan se ud til, at der er forskel på reflekser. Det skulle ikke undre mig, hvis at mange at de billige reflekser og refleksbånd på markedet er lavet med "kina reflekser", der ser ud som om de reflektere lys, men ikke reflekterer i mørke.
Besvar