Strømmåler (Biltema 46-3267)

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Strømmåler (Biltema 46-3267)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Har købt denne Biltema 46-3267 strømmåler til måling ved opladning af batterierne til min elektriske scooter så jeg forhåbentligt kan regne ud hvor meget det koster at oplade.

Multifunktionel energimåler

Manualen:
46-3267_man.pdf
(968.52 KiB) Downloadet 321 gange
Multifunktionel energimåler.jpg
strømmåler_1.jpg
strømmåler_2.jpg
strømmåler_3.jpg
strømmåler_4.jpg
strømmåler_5.jpg
strømmåler_6.jpg
strømmåler_7.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Strømmåler (Biltema 46-3267)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kom lige til at tænke på at jeg jo kan sætte kameraet til at optage displayet i stedet for jeg hele tiden skal kigge hvad der nu står og skrive det ned.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Strømmåler (Biltema 46-3267)

Ulæst indlæg af GYS »

Det specielle ved biltemas elmåler er, at den er til schukostik, og er med schuko jord. Men, har man et apparat med en almn. rund dansk stikprop, så kan den ikke gå i. Har man ikke brug for jord, så har bl.a. jem og fix strømmålere, der ligner meget (stort set samme brugsanvisning), så jeg regner med, at de er lavet på samme måde.
https://www.jemogfix.dk/energimaaler/7110/9042130/
https://www.harald-nyborg.dk/p1054/sart ... aler-emd-3

Jeg har ikke prøvet de ovenstående elmålere, men bruger en brennenstuhl elmåler til min varmepumpe:
https://www.avxperten.dk/energimaaler/d ... nstuhl.asp
Den fungerer fint, og kan klart anbefales. Tidligere har Jem og Fix elmålerne, Harald Nyborg og de andre billige været af dårlig kvalitet. Men konstruktionen er ændret, og de nye ser ud til at være identisk med brennenstuhls. Dog, er de alle lavet med LR44 batterier, og bruger relativt meget strøm. Det betyder, at de helst skal side i en tændt stikkontakt, når der er batterier i, og batterierne er kun til nødforsyning. Ellers holder de i under et år. Derudover har jeg haft problemer med at konfiguration og tid er gået, når der er blevet slukket og tændt for stikkontakten. Det er sket flere gange for min elmåler, som jeg bruger til varmepumpen. Havde jeg konstrueret dem, så havde jeg brugt flash i stedet, så der blev talt tændte timer, men uden ur med absolut tid. Så havde batterierne været unødvendige, og den havde kunnet huske tid og pris i 40 år eller mere uden problemer, plus det vil være meget billigere at lave, da batteriboksen og batterier koster meget. En flash kreds kan også bruges til justering under test, og derfor øge præcisionen uden store omkostninger, og der undgås enhver form for manuel justering.

I forhold til prisen, er de alle udmærkede, og har en nogenlunde præcision. Det er desværre dyrt at få nogen med dansk jord, og jeg anvender derfor en med schuko jord til varmepumpen som jeg har fået monteret med schuko jord, og bruger den sammen med elmåleren og en adapter fra schuko jord til dansk jord. En varmepumpe skal være forbundet til jord, eller have jordspyd, på grund af sikkerheden, gnistdannelse, lyn osv. Den eneste elmåler jeg har kunnet finde med dansk jord er sparometer. De koster 10-20 gange så meget.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Strømmåler (Biltema 46-3267)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg ville gerne have jordforbindelse hele vejen fra stikkontakten til batteriet/scooteren men de fører åbenbart ikke jordbindelsen videre ud af opladeren til batteriet men det er måske normalt hvis det er jævnstrøm.

Det var med vilje jeg ville have schukostik da opladeren har det som standard.

Nu er der ikke jord i den stikkontakt jeg primært bruger. Det er jo bare typisk.
Men vil jo nok være en god ide at have jordforbindelse til opladeren både hvis man oplader batteriet indendørs ude at scooteren og mens det sidder i scooteren da der vel er en risiko for brand.

Jeg kunne godt tænke mig en måler på den anden side af opladeren så jeg også kan se hvad der sker der.

Og så hvis det hele var tilsluttet en computer så man kunne se kurverne med opladningen det kunne være smart men så skal jeg nok ud med noget mere end 109,- kroner.

Ellers har jeg tænkt på at optage displayet med kamera også kunne jeg kigger i videoen hvert 10. minut og skrive ned og lave et skema ud af det.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Strømmåler (Biltema 46-3267)

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg tror ikke at jord betyder så meget ved opladning af scooter - den er sandsynligvis ikke forbundet i opladeren.

De fleste opladere er dobbelt isoleret, og så føres jord normalt ikke igennem. Du kan evt. prøve at måle med et multimeter, om jord er forbundet til 0V/stel.

Varmepumper er i en stor metalkasse, og her er krav om jordforbindelse. De kan dog lave det så der sættes en jordspyd på ved selve varmepumpen, og så behøves ikke jordstikkontakt.

Jeg tror Biltemas er den eneste med jord du kan købe i butik. Det er dog muligt at bestille mange forskellige elmålere med schukojord på nettet, f.eks. brennenstuhls. Jeg tror at alle de billige er opbygget ens, da de alle er med tre knapper, og fungerer på samme måde. Indtil nu, har jeg ikke haft nogen skilt ad - den jeg købte til varmepumpen kom straks i brug. Sparometer er en anden konstruktion og den er meget god kvalitet. Den er dansk udviklet. Umiddelbart syntes jeg dog brennenstuhls så ud til at være ligeså god, og dermed også jem og fix's, biltemas og alle de andre. Men jeg har ikke målinger eller skilt dem ad. Sparometer har jeg haft skilt ad, og den er meget billig og simpel opbygget, med en speciel IC der er lavet til at måle effekt med. Denne chip trimmes med en flash hukommelse monteret på den, og hvis den er justeret korrekt, så er den derfor præcis. De andre kan være lavet på samme måde, da det er den billigste og mest præcise måde at justere på, da det sker fuldautomatisk. Og en flash koster mindre end en enkelt trimpotentiometer. I dag kan man også købe trimpotentiometre med flash, men ofte laver man justeringen i microcontrolleren, og bruger en der har indbygget flash.

Jeg har lige prøvet at sætte både sparometer og brennenstuhls på samtidigt - og de viser det samme. Så jeg tror at elmålerne alle er lige gode.

Du har i øvrigt brugt ca. samme antal kWh på elmåleren som min varmepumpe :)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Strømmåler (Biltema 46-3267)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der er jordledning ind til opladeren på min oplader.
Men ikke videre ud af opladeren til batteriet.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Strømmåler (Biltema 46-3267)

Ulæst indlæg af GYS »

scootergrisen skrev: 1. oktober 2019 00:13 Der er jordledning ind til opladeren på min oplader.
Men ikke videre ud af opladeren til batteriet.
Så tror jeg ikke at den er forbundet inde på opladeren. Der er ikke meget den kan forbindes til på primærsiden da der ikke er galvanisk adskillelse, og på sekundærsiden er den ikke forbundet, for så vil den være forbunden til stel/0V.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Strømmåler (Biltema 46-3267)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der er billeder af opladeren på:
viewtopic.php?f=3&t=3601
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Strømmåler (Biltema 46-3267)

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg tror det er en god idé med jord på opladeren. Den er i metal kabinet, og transistorerne er sat på kabinettet for køling. Så vidt jeg kan se er sandsynligvis også transistorerne på højspændingssiden sat på kabinettet. Selvom det er isolationsskiver på, så er en god idé med jordforbindelse. Den vil næppe kunne godkendes til brug uden jord, hvis højspændingssidens transistorer er på kabinettet med en lille plastik isolation.

Hvis du bruger den uden jord - så undgå at berøre kassen og scooteren, før du har slukket for opladeren.

På producentens hjemmeside står følgende:
https://www.electrony.cn/index.php/en/p ... 0w-charger

Safety withstand voltage testing: Plastic case charger: input to output 3750VAC(<5mA);
Metal shell: input to GND:1800VAC(<5mA);
Charger ARC level Level 5
Transformer primary to secondary:3750VAC(5mA)
Transformer ARC level level 7

Det fremgår at isolationsspændingen ved metalkasse kun er 1800V. Det er ok med jord, men ikke uden jord.
En strøm på 5mA er meget høj. Normalt er 5kV isolationsspænding og en strøm i størrelsesorden under 1 mikroampere for mange strømforsyninger uden jord. Nogle fejlstrømsrelæer slår fra allerede ved 5mA.
Ifølge UL er standarden max 0,25mA uden jord og 3,5mA med jord, dog kun 0,75mA hvis det er håndholdt med jord. Så 5mA giver ingen mening. Strømmen må højst være 3,5mA for at kunne UL/Demko godkendes.

CE mærket på den, er ikke af den mest sikre type. Hverken TUV, GS, eller UL godkendt. Tror det er en af dem de selv sætter på - så reelt er det importøren der har ansvaret. Så den er T-Hansen godkendt.

De har også opladere som de skriver er UL/TUV/GS godkendt:
https://www.electrony.cn/index.php/en/p ... -71-4v5a-2
For den skriver de også 5mA som leak strøm, men den er helt sikkert lavere, da den ellers ikke kunne godkendes.

Hvis jeg var T-Hansen vil jeg vælge ovenstående i stedet, og sikre mig at få test rapporterne.


Update: Jeg skrev til dem, for at høre om C300 var CE godkendt, og hvem der havde godkendt den. Det svarede de ikke på, men anbefalede at jeg brugte XT36 i stedet.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Strømmåler (Biltema 46-3267)

Ulæst indlæg af GYS »

Opdatering: Jeg har testet Jem og Fix strømmåler. Biltema's og Brennenstuhl skulle fungere op til 16A. Jem og Fix'es virker ikke ved over 10A - den tåler strømmen, men viser forkert. Så der er muligvis forskel på dem. Har dog endnu ikke haft dem skilt ad, da de er i brug, så jeg ved ikke hvor forskellen er.
Besvar