Kørsel i vinter halvåret.

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
PatteRC85
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 10
Tilmeldt: 17. september 2018 20:19

Kørsel i vinter halvåret.

Ulæst indlæg af PatteRC85 »

Hej allesammen.

Jeg har i lørdags lige erhvervet mig en VGA Firefox, 30'er.
Da bilen snart skal skrottes, vil jeg hovedsageligt holde mig til kun at køre på scooteren, da gamle biler er for dyre og skal repareres hele tiden. Lige pt. er en ny bil udelukket pga. økonomien. :shock:
Nå, men sidst jeg ejede en scooter, var da jeg var 16 år gammel og er nu 33 år. Jeg kan sgu ikke engang huske om jeg kørte i vinter halvåret på den. :eh:

Er der nogen af jer der kører hele året på sin scooter? Jeg har i alt ca. 20km. til og fra arbejde. :scootergris:

Mvh.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kørsel i vinter halvåret.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg kører året rundt.
Du kan forberede den på vinteren nu inden det er vinter i stedet for at skulle til at gøre det mens det er koldt så er det noget sjovere.
Kan anbefale godt tøj så du ikke blive kold og våd.
Når man har det tørt og varmt så er det fint nok men når fingrene går ondt af kulde så er det ikke så sjovt.
Jeg fryser mest på fingre og bryst og tær og så i ansigtet.
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... terrad.php
Brugeravatar
PatteRC85
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 10
Tilmeldt: 17. september 2018 20:19

Re: Kørsel i vinter halvåret.

Ulæst indlæg af PatteRC85 »

Ah ja, god side om vinterråd! :)

Jeg har en regnjakke med for fra Thansen, samt et par "Vinterhandsker" fra samme.

http://www.thansen.dk/scooter-knallert- ... 343578444/

http://www.thansen.dk/scooter-knallert- ... 238579815/


Jeg håber det kan holde kulden lidt for døren.
Parkere scooteren inde i carporten og imorgen får jeg en "scooter garage" til den.
Har også givet den lidt Tectyl Glashelder rundt omkring.

Vinterdæk er også et meget højt ønske, men er bange for at det er for bøvlet at sætte på. Har aldrig skiftet dæk på scooter før.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kørsel i vinter halvåret.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kan anbefale flere par handsker så du kan skifte når det ene par er våde.
Og bruge tynde indervanter så der er flere lag.
Brugeravatar
PatteRC85
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 10
Tilmeldt: 17. september 2018 20:19

Re: Kørsel i vinter halvåret.

Ulæst indlæg af PatteRC85 »

Tak for tippet. Så skal jeg lige have et par tynde indervanter købt. :)
Brugeravatar
Supercharger
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 348
Tilmeldt: 19. februar 2015 07:56
Scootere: Adly Gazelle (TMP) 45 Km/t.
PGO G-Max 30 Km/t.
Geografisk sted: Sjælland

Re: Kørsel i vinter halvåret.

Ulæst indlæg af Supercharger »

:thumbup: Husk at købe gode og bløde dæk. der er flere tråde herinde om hvilke dæk som er gode til vinterhalvåret.
Også en god ide at male alt jern og stel dele tæt ved jorden med rustbeskytter. så din kære scooter holder flere år til. ;)
Skru bolte og skruer ad og fedt dem godt ind!! Du bliver glad for det, når du senere skal reparere på dyret.. ;)
Brugeravatar
Dintid
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 166
Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
Scootere: VGA N1 Euro-45
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Kørsel i vinter halvåret.

Ulæst indlæg af Dintid »

Kan anbefale at købe en halsvarmer/turtleneck. Altså en cylinder du trækker over hoveder, som går ned under jakken og op under hjelmen. Evt helt op over hagen/ansigtet.

Jeg fik min med posten her for leden i 100% bomuld fra England til kr 30-40 med Porto. Det har været super rart at køre med.

Vil sige mit største problem er nede ved anklerne.
Jeg har kun normale sko mht hvor høje de er, og mine overtræksbukser (vind og vandtætte) når bare ikke helt ned til skoene.
Har overvejet at jeg må få købt nogle vandrestøvler at køre i, men virker lidt voldsomt. Har imidlertid købt nogle sager der hæfter de ovetræksbukser fast under mine sko, så det hjælper da lidt, og har set på deciderede motorcykelstrømper der kan fåes som vindtættet mv.

Du kan også købe overtrækstøj med varme i. Enten via batterier eller via 12v
Brugeravatar
Dintid
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 166
Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
Scootere: VGA N1 Euro-45
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Kørsel i vinter halvåret.

Ulæst indlæg af Dintid »

Så fandt jeg lige linket. Er den her halsvarmer jeg snakkede om:
https://www.ebay.co.uk/itm/Black-Cotton ... 2126888438
Black Cotton Motorcycle Neck Tube Bike Helmet Warmer Thermal Scarf Motorbike
Black Cotton Motorcycle Neck Tube Bike Helmet Warmer Thermal Scarf Motorbike
Brugeravatar
Dintid
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 166
Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
Scootere: VGA N1 Euro-45
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Kørsel i vinter halvåret.

Ulæst indlæg af Dintid »

supercharger skrev: 25. september 2018 09:53 :thumbup: Husk at købe gode og bløde dæk. der er flere tråde herinde om hvilke dæk som er gode til vinterhalvåret.
Også en god ide at male alt jern og stel dele tæt ved jorden med rustbeskytter. så din kære scooter holder flere år til. ;)
Skru bolte og skruer ad og fedt dem godt ind!! Du bliver glad for det, når du senere skal reparere på dyret.. ;)
Jeg skal have skiftet til vinterdæk nu her. Jeg har ledt en del og læst og endte faktisk ved en fra Thansen i den dyrere ende af hvad jeg så på, til kr 499 pr. Stk!
Men de ser fine ud på papiret og visuelt, så er nok dem det ender med. Jeg vil hellere bruge et par hundrede mere på gode dæk, end ende med en rutchetur fordi den skrider i et sving.

Jeg har allerede prøvet at den lige giver sig noget, når jeg laver “hurtigt” venstresving gennem lyskryds og rammer et vådt dæksel under manøvren.. det er ubehageligt!
Dæk 120/70-12 Anlas 58PX Kevlar Vinter
Dæk 120/70-12 Anlas 58PX Kevlar Vinter
https://www.thansen.dk/scooter-knallert ... 356017553/
120/70-12 Anlas 58PX Kevlar Vinter

...og har tænkt på at få er ekstra sæt fælge, så jeg selv kan skifte dem fremover, altså bare skifte hjulene rundt.... men fælgene koster kr 699 pr stk, hvilket jo er en del. :weeping:
Fælg 2.5x12, VGA N1
Fælg 2.5x12, VGA N1
29F50F82-9AA3-49AD-A5B7-C7032C9903A0.jpeg (95.05 KiB) Vist 7876 gange
https://www.thansen.dk/scooter-knallert ... 238594070/
Forfælg komplet, 2.5x12, VGA N1
Bagfælg 2.5x12, VGA N1
Bagfælg 2.5x12, VGA N1
33578523-528A-4107-9E44-610BA6059C34.jpeg (96.71 KiB) Vist 7870 gange
https://www.thansen.dk/scooter-knallert ... 238594064/
Bagfælg 2,5x12 VGA N1

Omvendt koster det kr 300 for fordæk og 400 for bagdæk at få skiftet dæk, hvis jeg bare leverer hele scooteren for at få det gjort.

Tager jeg selv hjulene af min scooter hjemmefra, og afleverer dem til at få nye dæk på, så koster det kr 100 pr stk, dvs i alt kr 200.
Det sidste lyder som den bedste løsning, men jeg bare ikke mulighed for at klodse den op i noget tid + jeg i så fald skulle ud og låne forældres værksted og deres bil, for at køre feen og tilbage med hjulene (besværligt, men koster så kun de 200).

Køber jeg fælge og får vinterdæk på, så har jeg en stor engangsudgift, men ville kunne skifte det her hjemme, da det kan lade sig gøre for mig med 1 hjul ad gangen så...

Men hvad gør folk, og hvorfor?
Er fælge helt modelbestemt, eller kan jeg bare finde andre 12” jeg kan lide? Går ud fra jeg ikke frit kan vælge, men må lige være sikker :detective:
Senest rettet af Dintid 29. september 2018 23:41, rettet i alt 2 gange.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kørsel i vinter halvåret.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Linkene bliver ikke lavet korrekt når du bruger “ og ”.
Du kan i stedet bruge " og ".
Besvar