Kørsel i vinter halvåret.

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Dintid
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 166
Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
Scootere: VGA N1 Euro-45
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Kørsel i vinter halvåret.

Ulæst indlæg af Dintid »

scootergrisen skrev: 29. september 2018 23:22 Linkene bliver ikke lavet korrekt når du bruger “ og ”.
Du kan i stedet bruge " og ".
Ok, takker. Har ikke det tegn på min iPad, så har ændret linkene. Syntes ikke phpbb plejer at bruge den syntaks?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kørsel i vinter halvåret.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan også bruge uden.
Brugeravatar
Dintid
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 166
Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
Scootere: VGA N1 Euro-45
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Kørsel i vinter halvåret.

Ulæst indlæg af Dintid »

Mine links fungerer også nu. 👍
Hvad gør du selv med vinterdæk? Der er vel lidt andre hensyn med en 30 end en 45, kunne jeg forestille mig.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kørsel i vinter halvåret.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Bruger Sava/Mitas MC32 win scoot året rundt.
Det er de bedst dæk jeg har prøvet.
Ved ikke hvad hensyn der skulle være anderledes på 30 og 45 km/t.
Brugeravatar
Dintid
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 166
Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
Scootere: VGA N1 Euro-45
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Kørsel i vinter halvåret.

Ulæst indlæg af Dintid »

Man kører jo 50% hurtigere.
Det stiller nogle noget højere krav. Skal hurtigere kunne lede vand/sne væk og bremselængden er også noget anderledes.

Tager du en kurve i 30 eller 45 km/t får du også en helt anden belastning på dækkene - lang mere ude på kanterne. Fx skrider jeg ikke på det jerndæksel jeg nævnte, hvis jeg ikke tager der sving med håndtaget i bund. Osv.

30 kører også på cykelsti, så der kan underlaget være noget ringere.
Er man uheldig at bo et sted, hvor snerydning på cykelsti ikke sker tidligt/jævnligt, så giver det også udfordringer.
Osv :-)
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Kørsel i vinter halvåret.

Ulæst indlæg af GYS »

Når du kører på grus, våd, glat og fedtet vej, så brug bagbremse, og undgå at bruge forbremse. Hvis du bruger forbremsen mister du nemt styringen. Er der ikke optimalt underlag, skal du helst bruge hele kraften mellem forhjul og vej til at styre med, så det går ikke at bremse på forhjul. Desværre, så er bagbremsen dårlig på mange scootere, og det er ikke altid at de kan bremse scooteren helt ned. Måske kobler centrifugalkoblingen ikke ud når der bremses ned. Det er en god idé at tjekke om scooteren kan komme ned på 0km/t alene med bagbremse, inden du køber en scooter. Ellers er den ikke egnet til kørsel om vinteren. Nogle scootere og motorcykler har kombineret for/bagbremse. Disse skal bremse på bagbremsen først. Ellers må de ikke bruges til vinterkørsel. Og, man skal undgå at bremse så hårdt, at forhjulet begynder at bremse, da det tager noget af styringen hvis forhjulet samtidigt begynder at bremse.
Besvar