Mit GoPro Hero 2 kamera

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Mit GoPro Hero 2 kamera

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg rydder op på hjemmesiden og flytter i den forbindelse følgende indhold (Udstyr » GoPro Hero 2 (Kamera)) ind i forummet.

Introduktion

I Oktober 2012 købte jeg mig et GoPro Hero 2 kamera.

Jeg købte den udgave som hedder motorsports edition hvor der følger noget bestemt tilbehør med.

På denne side vil jeg skriver om mine erfaringer med dette kamera.

Se også kamera.



Manualer og andre filer
gopro_filer.zip
Manualer og andre filer til GoPro
(65.83 MiB) Downloadet 332 gange


Klisterholdere

Her har jeg sat 2 af de buede klisterholdere på min styrthjelm.

Jeg har sat lidt gaffatape på så kameraet ikke sidder og rokker. Hvis tapen ikke er på sidder det en lille smule løst i holderen.

Her har jeg taget holderen fra kassen som kameraet kommer i, den har en dejlig fin plade som man kan tape fast hvor man har lyst.
holder1.jpg
holder1.jpg (166.13 KiB) Vist 3168 gange
holder2.jpg
holder2.jpg (166.24 KiB) Vist 3168 gange
holder3.jpg
holder3.jpg (219.99 KiB) Vist 3168 gange


Stramme knapper

De 2 knapper der sidder i huset som beskytter kameraet er rigeligt stramme.
Det hjælper at sprøjte lidt WD-40 ind der hvor metal stangen køre ind og ud i gummipakningerne. Det gav et mere jævn tryk.
Ligeledes hjalp det på lukkemekanismen i sort plastik så den lukker jævn i stedet for det giver et hak fordi plastikket er helt tørt.



Åbning til ekstern mikrofon og USB-stik

Det hus det fulgte med kameraet har ikke nogen åbning til ekstern mikrofon.
Derfor har jeg boet et hul i mit hus.

Jeg har også lavet hul til USB-stikket.
Det blev kedeligt og tage kameraet ud af huset hver gang man skulle overfører data og oplade batteriet.

Jeg skal også prøve og se om jeg kan tilslutte kameraet til scooterens batteriet gennem en omformer så jeg kan optage i længere tid.
Jeg har ikke prøvet det så meget endnu da det er kedeligt med de ledninger.
hul1.jpg
hul1.jpg (108.76 KiB) Vist 3168 gange
hul2.jpg
hul2.jpg (91.3 KiB) Vist 3168 gange
hul3.jpg
hul3.jpg (90.62 KiB) Vist 3168 gange
hul4.jpg
hul4.jpg (95.26 KiB) Vist 3168 gange
gopro.com anbefaler de ikke nogen bestemt ekstern mikrofon men der står at deres team har brugt klips mikrofoner med 2.5 volt bias.
Så vidt jeg forstår skulle en dynamisk mikron med lav modstand være bedst.
En kondensator mikrofon er så vist jeg kan læse mig til for følsom til sådan noget med vind.



Firmware opdatering

Hvis man vil kan man opdater firmware i sit kamera som kan give nogen nye muligheder.
Programmet CineForm Studio / GoPro Studio kan bruges til at se om der er en opdatering klar og til at hjælpe med at hente og opdatere firmwaren.

Manuel opdatering foregår ved at man downloade en fil kaldet HD2-firmware.bin.
Den ligger man i roden af hukommelseskortet.
Så holder man udløserknappen inde (den øverste).
Tryk på tænd knappen én gang og kameraet tænder.
Tryk så 3 gange på tænd knappen.
På kameradisplayet ses så et logo og et versionstal.
Kameraet slukker når opdateringen er færdig.

Når opdateringen er færdig så slet HD2-firmware.bin filen fra hukommelseskortet, ellers tror jeg nok opdateringen kan gå i gang igen.

Der stod V50 (den gamle version) første gang jeg opdaterede.
Lidt efter stod der V198 (den nye version).

Mærkeligt nok står der så V33 på displayet når jeg har version 124 på, fordi der åbenbart følger en opdatering til WiFi enheden med som er ekstra udstyr som jeg ikke her.



Overføre filer

Man kan enten overføre filer gennem USB eller ved at tage SD kortet ud og sætte det i computeren.
USB overførsel er lettest men også langsomst.



Cineforum studio GoPro studio

CineForum Studio :
Det videoredigeringsprogram som hedder CineForum Studio (direkte download) er ret dårligt så kan ikke anbefale at bruge det.
Både fordi man ikke kan sætte 2 klip sammen men også fordi når man gemmes i 720p (det format jeg ønsker at bruge) så laver programmet fejl i encodingen så video størrelsen bliver 1280x736 (AR 327:184) eller noget i den stil og det kan give en grøn linje nederst i afspilleren i VLC og MPC, også hvis man uploader til YouTube. Dog ikke nogen grøn linje i Windows media player.

GoPro Studio :
Senere er kommet et videoredigeringsprogram som hedder GoPro Studio (direkte download) som jeg endnu ikke har prøvet. Kan være det er noget bedre.



Version.txt

På hukommelseskortet findes en filen MISC\version.txt.
Sådan her så filen ud fra ny før jeg opdaterede.

Kode: Vælg alt

{
"info version":"1.0",
"firmware version":"HD2.08.12.50",
"camera type":"HD2",
}

MISC\version.txt efter første opdatering.

Kode: Vælg alt

{
"info version":"1.0",
"firmware version":"HD2.08.12.198.WIFI.R47.00",
"camera type":"HD2",
}

MISC\version.txt. efter nedgradering til version 124.

Kode: Vælg alt

{
"info version":"1.0",
"firmware version":"HD2.08.12.124.WIFI.R33.00",
"camera type":"HD2",
}

MISC\version.txt. efter opdatering til version 312.

Kode: Vælg alt

{
"info version":"1.0",
"firmware version":"HD2.08.12.312.WIFI.R68.02",
"camera type":"HD2",
}

Det vidste sig at kameraet kunne finde på at fryse i starten af en optagelse efter opdatering til version 198 så derfor har jeg nedgraderet til version 124 hvilket jeg har læst på nettet at andre også havde problemet med.

HD2-firmware.bin peger på den seneste firmware.
Det vil sige når der kommer en ny firmware så kommer linket automatisk til at pege på den nye firmware.

Du kan læse om forskellen mellem forskellige versioner på Software Update Release Information.

Du kan også finde firmware-filer i følgende zip fil hvor jeg har samlet diverse GoPro Hero-filer.

Af en eller anden grund fik jeg en fil kaldet ".zzz" i roden af kortet. Ved ikke hvorfor.



Batteritid

Ved 1080p 30fps kan jeg optage i 1:42:10 - 1:49.

Da FAT32 filsystemet har en maksimal filstørrelse grænse på 4 GB kan lange optagelser bliver opdelt i flere filer.
Maks filstørrelse : 3,66 GB (3.935.240.874 byte)

Ved 1080p 30fps kan man optage i 34:42 før der begyndes på en ny fil.



Overførselshastighed

Her skriver jeg lidt op de overførselshastigheder jeg oplever når jeg skal kopiere fra hukommelseskortet til computeren.

Hvis jeg sætter micro SD hukommelseskortet direkte i computer så bliver der overført med 16,7 MByte/sekund.

Gennem USB 2 er det 6,86 MByte/sekund.

Det går fint nok og overfører gennem USB kabel hvis man har noget andet man kan lave på computeren imens.
Men hvis man har meget data og man vil have det overført hurtigt muligt så går det hurtigere ved at sætte hukommelseskortet direkte i computeren hvis man har mulighed for det.



Vinkel

Mit GoPro Hero 2 kan indstilles til 3 forskellige synsvinkler.
Det kommer dog an på hvad opløsning man optager i, i nogle opløsninger er der ikke mulighed for at skifte synsvinkel.

Jo større synsvinkel man bruger jo mindre vigtigt er det at kameraet peger præcist



Undervandsoptagelser

Hvis man optager med GoPro Hero 2 under vand i det vandtætte hus med den buede linse så bliver billedet ude af fokus.

For at få fokus kan man placer en flad linse foran sådan at vandet ikke kommer i kontakt med den buede linse.
Linsen skal være ret stor sådan at kanten af linsen ikke kommer med i billedet når man bruger wide synsvinkel indstillingen.
undervand1.jpg
undervand1.jpg (43.72 KiB) Vist 3168 gange
undervand2.jpg
undervand2.jpg (114.53 KiB) Vist 3168 gange
undervand3.jpg
undervand3.jpg (113.99 KiB) Vist 3168 gange


Chest mount harness

Jeg har købt denne chest mount harness så jeg kan have kameraet på brystet i stedet for på siden af min hjelm.
chestmount1.jpg
chestmount1.jpg (62.86 KiB) Vist 3168 gange
chestmount2.jpg
chestmount2.jpg (146.87 KiB) Vist 3168 gange
chestmount3.jpg
chestmount3.jpg (179.96 KiB) Vist 3168 gange


Forbind til TV

Med HDMI stik kan man forbinde Go Pro Hero 2 til et TV.

Hvis man indstiller kameraet til 60 FPS ser det mere levende ud end ved 30 FPS.

På kameraet kommer et ekstra menupunkt hvor man kan afspille video og billeder.
"Brightness" og "Volume" skulle kun gælde hvis man har en backpack LCD skærm.

Hvis man slår OSD til kan man se nogle indstillinger på TV'et uden man behøver kigge så meget på kameraet.

Der er rigtig meget støj på billedet når man filmer i mørke.

Det er ikke sikkert alle opløsninger/FPS understøttes af TV'et. For eksempel kunne jeg ikke få 120 FPS til at virke på de TV jeg har prøvet på.



Spot meter

I kameraets menu findes et menupunkt kaldet SPOT med en prik midt i en firkant.

Når SPOT er slået til vil lysniveauet kun blive justeret efter det der er midt i billedet.

Det kan bruges hvis man filmer inde fra en bil hvis det indvendige af bilen er synligt rundt i kanten af billedet og mørkere end det som er midt i billedet.
Besvar