Jeg har svært ved at se at det kan gå værre, end det gik uden punkteringsbeskyttelse i mine knallerter. Det har jeg erfaring med. Og jeg har aldrig oplevet problemer ved at have OKO i dækket. Et af mine dæk havde adskillige punkteringer - man kunne tydeligt se hvor den var lappet, for punkteringsvæsken trak ud, og der kunne ses en plump på ydersiden. Dækket holdt i knallertens levetid ud med punkteringsbeskyttelse i. Det er jeg absolut ikke nervøs ved. Hvis dækket "eksploderer", så er det ikke være, end de tre punkteringer jeg havde uden punkteringsbeskyttelse. Jeg var nede på flade dæk øjeblikkeligt, og fælgen blev skæv. Fælgen var så også kinesisk.
Jeg har ikke meget lyst til, at blive udsat for et uheld på motorcykel, fordi jeg ikke har OKO i dækket. Som du kan se på de fleste videoer for punkteringsbeskyttelse, så kan det hurtigt medføre et styrt. Det er muligt, at jeg ikke kan finde fejl alene ved at se om der er søm og skruer i dækket, røde prikker, eller fremmedlegmer. Men, jeg har bestemt ikke lyst til at styrte på samme måde, som de gør i de videoer, hvor de styrter fordi der ikke er OKO i dækket. TPMS kan detektere langsomme sivepunktering, men jeg tror ikke, den kan indikere alle punkteringer i tide. Jeg har dog også TPMS på min motorcykel.
Her kan du se en video fra OKO der viser med og uden punkteringsbeskyttelse:
https://www.youtube.com/watch?v=JdLx0NLt9qs
Køres motorcykel, så er vi enige om, at hvis man opdager at ens dæk er punkteret - uanset om der er OKO i dækket eller ej, så skal der helst et nyt dæk på. Selvom det er tilladt at lappe indefra, så er det ikke altid bedre end punkteringsbeskyttelse. OKO skriver, at punkteringsbeskyttelse i de fleste tilfælde, hvor der ikke siver luft ud, er bedre end at lappe dækket indefra.
On testing vulcanised, plugged and OKO-sealed punctures to destruction, the Institute found that OKO was 1.6 times stronger than vulcanisation.
Jeg har svært ved at se fidusen ved at ikke have OKO i dækket - selvom det måske er nemmere at opdage punkteringen - så er det på den hårde måde. OKO on-road kan i følge OKO bruges forebyggende op til 130 km/t - og det stoler jeg mere på, end dækbranchen, der bare skal sælge dæk, uden at de tænker på førens sikkerhed.
puncturesafe og ultraseal har en meget god FAQ omkring punkteringsbeskyttelse:
https://www.puncturesafe.com/puncturesafe-FAQ's.php
https://ultraseal.com/faq
De skriver:
Kan PunctureSafe skjule eller maskere en farlig punktering? Absolut ikke.
Dækindustrien hævder, at "permanent reparation" henviser til en dækreparation, der er permanent fastgjort til punkteringsområdet ved hjælp af klæbemidler og/eller vulkanisering. Selvom PunctureSafes tætninger er positive sikre tætninger, der forbliver lufttætte i dækkets levetid, er PunctureSafe ikke en lim eller klæbemiddel. Den proprietære formulering er designet til at
udtømme luft og PunctureSafe, hvis et dæk har fået større strukturelle skader, derfor er varigheden af en PunctureSafe-forsegling af sikkerhedsmæssige årsager betinget af dækkets integritet.
Vil ultraseal gå ud over dækgarantien? Nej!
Ultraseal International, Inc. har dokumenter fra alle større dækproducenter, der siger, at Ultraseal ikke annullerer deres garantier. I mere end 40 år har der aldrig været en rapport om, at Ultraseal har forårsaget en afvisning af garantien på nye dæk eller en afvisning af regummierede beklædning. Ultraseals kemiske sammensætning er fuldstændig kompatibel med alle dækkomponenter.
Jeg havde ikke punkteringsbeskyttelse i dækket på min motorcykel, da jeg fik sømmet i dækket. Der var ingen lufttab, selvom jeg kørte med et 5 centimeter langt søm i dækket. Først da jeg hældte OKO i dækket, og trak sømmet ud, så var det muligt at se - der boblede et bjerg af OKO ud af hullet, og det blev det ved med. Da jeg afleverede motorcyklen, bemærkede mekanikeren også, at det var nemt at se hullet, da der var væske og skum i hullet. Trods det, så var der ingen dæktrykstab ifølge min TPMS. Mængden af luft, der siver ud er meget lille, men rigeligt til, at det giver en bjerg af skum. Hvis dækket får større strukturel skade, så ser ud som om, at det er tydeligt at se, ved der vælter skum ud af dækket. Og trods det, så forhindres et hurtigt fald i dæktrykket.
Jeg syntes det er godt med lidt debat omkring punkteringsbeskyttelse. For nogen hælder det i dækket, og tror de så er sikre. Og det er ikke hele sandheden. Med lidt omtanke, og med punkteringsbeskyttelse der er lavet til permanent beskyttelse og til hastigheden, mener jeg dog, at det er bedre end uden. Men stadigt, så burde alle også investere i TPMS. En TPMS koster kun 189,29 kr. på tilbud hos temu.com lige nu. Der skal måske et par nye friske kvalitetsbatterier i, siden den er på tilbud. Men, det er et godt køb. Og temu har lige nu gratis forsendelse.