primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Nu fandt jeg fjedre til en motorsav på hjemmesiden Lyngby Teknik. Længden 25 mm passer rimeligt og aktionen er stram. Et sæt på 23 mm var for stramme og duede ikke. De gamle fjedre målte også 25 mm udvendigt, men var af tykkere tråd.
Vedhæftede filer
20230112_192044.jpg
Screenshot_20230112_192007_Edge.jpg
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

tomgangshastighed 1700 rpm.

Kan det holde, duer det??
Vedhæftede filer
20230112_200759.jpg
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

40-45 Nm er for meget, lærer jeg, og må klare mig uden spændeskiver. Akslens gevind tog skade. ØV.

Newton: 4,5 kg * 9,8 m/s^2 = 44,1 N.

Ja, men min momentnøgle tog meget hårdt fat, og jeg måtte lære, at det gevind man har, ikke kan tåle så voldsom en kraft som jeg bød det. Det er fandme voldsomt. Men det er lykkedes at sætte låget på og reparere pakning og jeg ved ikke om kassen er tæt nok endnu.

45 N er måske det rigtige, men jeg skulle lige prøve en moment-nøgle samme dag som jeg købte den. Der dumpede jeg og havde helt glemt hvad gevind (maskin-gevind) kan holde til. Nogle erfaringer med cykler mellem hænderne og ikke en teoretisk brug af værktøj på vitale dele.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Nu håber jeg, pakningen suger noget motorolie (10W40), og at det størkner. Det skal holde tæt. Om koblingen bliver siddende?
Vedhæftede filer
20230201_144855.jpg
20230120_170352.jpg
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Olien siver ud tre steder ved bolterne. Parkningsark?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Landbo »

Claus Damsgaard skrev: 1. februar 2023 18:22 Olien siver ud tre steder ved bolterne. Parkningsark?
Det har jeg sgi aldrig prøvet før Claus. Der er noget der tyder på du på en eller anden måde har undgået og få pakningen placeret korrekt mellem de to flancer.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Det var en uoriginal pakning. Materialet var noget plastik-agtigt. Brugte tid på at sætte det rigtigt. Spændt bolterne behørigt hårdt, men der kom stadig olie. Så jeg regner med at lave en pakning i tykt papir 0,5 mm tykt, tegnet op efter låget og så videre. Det går meget, meget langsomt fremad.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Landbo »

Claus Damsgaard skrev: 7. februar 2023 18:16 Det var en uoriginal pakning. Materialet var noget plastik-agtigt. Brugte tid på at sætte det rigtigt. Spændt bolterne behørigt hårdt, men der kom stadig olie. Så jeg regner med at lave en pakning i tykt papir 0,5 mm tykt, tegnet op efter låget og så videre. Det går meget, meget langsomt fremad.
Du kan også købe noget flydende silliconepakning der lægger sig i et meget tyndt lag omkring pakningen og tætter. Den type flydende pakning plejer vi og bruge når flancerne er blevet beskadiget på den ene eller anden måde. Iøveigt behøver der slet ikke og være en pakning imellem for det holder tæt. Man skal dog passe på og bruge det uden pakning, hvis der kræves en bestemt tykkelses mellem delene.

https://www.biltema.dk/bilpleje/bilvedl ... OIQAvD_BwE

Tilsvarende kan også købes andre steder hvor man handler med bil/knallertdele.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

jeg forsøgte at reparere den gamle pakning med flydende pakning. Resultatet blev bedre end med en uoriginal pakning i plastik. Man kan også købe pakningsark i aluminium, men ellers papir. Pakninger skal være mere eller mindre varmebestandige, og i koblingshuset skal pakningen være tæt. Motorolien bliver ikke over 120 grader. Papirpakningen på speedline.dk kunne fås i 0,3 mm papir eller 0,5 mm papir. A4. Ellers aluminiums-ark, der kan bruges ved top- eller bundpakning. Nu sidder jeg og drikker et par bajere og ser et politisk møde.

Men en pakning til Maxi puch koblingshus er papir 0,7 mm.

Så jeg prøver at lave en papirpakning, Den suger lidt olie og det vil måske størkne lidt udvendigt. Ujævnheder i metallet der ligner aluminium (crank case cover, right) udlignes med pakningen. Jeg har købt to ark fra speedline og vil tegne op fra låget og den uoriginale pakning også. Hullerne skal være 6 x M6 og to lidt større 'dovel pins'.

Jeg er sgu nødt til at prøve det Leif, min knallert er syg. Jeg får ingen 'hard help fra mekanikeren. Knallerten er udgået.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Landbo »

Claus Damsgaard skrev: 7. februar 2023 20:33 jeg forsøgte at reparere den gamle pakning med flydende pakning. Resultatet blev bedre end med en uoriginal pakning i plastik. Man kan også købe pakningsark i aluminium, men ellers papir. Pakninger skal være mere eller mindre varmebestandige, og i koblingshuset skal pakningen være tæt. Motorolien bliver ikke over 120 grader. Papirpakningen på speedline.dk kunne fås i 0,3 mm papir eller 0,5 mm papir. A4. Ellers aluminiums-ark, der kan bruges ved top- eller bundpakning. Nu sidder jeg og drikker et par bajere og ser et politisk møde.

Men en pakning til Maxi puch koblingshus er papir 0,7 mm.

Så jeg prøver at lave en papirpakning, Den suger lidt olie og det vil måske størkne lidt udvendigt. Ujævnheder i metallet der ligner aluminium (crank case cover, right) udlignes med pakningen. Jeg har købt to ark fra speedline og vil tegne op fra låget og den uoriginale pakning også. Hullerne skal være 6 x M6 og to lidt større 'dovel pins'.

Jeg er sgu nødt til at prøve det Leif, min knallert er syg. Jeg får ingen 'hard help fra mekanikeren. Knallerten er udgået.
Nu er det den gamle paknings tykkelse der bestemmer hvor tyk den nye kan være, forudsat der er gennemføring i sidelåget og/eller er en eller flere lejer monteret samme steds, ellers er tykkelsen ligegyldig. Aluminiumspakningspapiret skal du under alle omstændigheder ikke bruge da det er beregnet til topstykker.

Jeg gætter på du høre til ude på den aller aller yderste venstrefløj, siden det kan være så besværligt og få noget så simpelt som en pakning tæt. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Besvar