Restaurering af en VGA Tres.

Her kan du skrive med andre om elektriske mobilitetsscootere.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Restaurering af en VGA Tres.

Ulæst indlæg af Landbo »

Først en advarsel. Der kan forekomme billeder af en VGA Tres i delvis afklædt tilstand, så lad være at kigge hvis du er for genert. :mrgreen:

Har været så dum og købe en, på karossen, temmelig hærget trehjulet el-knallert. Det var egentlig min mening og køre den ud på værkstedet og bruge motorcykel liften, men desværre er den optaget de næste tre uger. Derfor skubbede jeg den ind i det fjerneste hjørne af det vi kalder brændeskuret og står på gulvet blandt rodet.

Lige nu er køreplanen efter jeg har konstateret at motor/controller samt ledningsnettet er ok:

1. Adskillelse og rensning/smøring af caliber på forhjulet hvor klodserne ser ret nye ud.
2. Bremsevæsken udskiftes da væsken er meget uklar (vand i væsken).
3. Adskillelse af tromlebremserne på baghjulene, måske nye bakker samt almindelig service (har konstateret kablerne går fint).
4. Måle på batterierne for at danne mig et skøn om de er noget værd.
5. Udskiftning af diverse pærer.
6. Karossen limes samme diverse steder og smukkeseres.
7. Knallerten samles.
8. Og ..................................... ?

Glemte helt og oplyse den naturligvis skal højtryksrenses, pletmales på rammen samt tectylbehandles.

Historien fortsættes, Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Restaurering af en VGA Tres.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

T. Hansen vil have 2.999-3.499 kroner for nye batterier så inden du går i gang kan du eventuelt undersøge om du vil betale det og alle de ting du har tænkt dig at lave og se hvad der vil koste i alt.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Restaurering af en VGA Tres.

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 24. april 2023 20:25 T. Hansen vil have 2.999-3.499 kroner for nye batterier så inden du går i gang kan du eventuelt undersøge om du vil betale det og alle de ting du har tænkt dig at lave og se hvad der vil koste i alt.
Og jeg kan købe en Li-Ion akkumulator på 60 Volt 20 AmpH for 2/3 del af hvad T. Hansen forlanger for deres AMG pakke i Kinaland og det endda inklusiv en 2 Amp lader. Den eneste ombygning der kræves for det virker er at bly-akkumolatorne fjernes og der iloddes et XT90 stik der hvor den gamle akkumulator pakke var forbundet, samt den nye Li-Ion pakke skal fastgøres forsvarligt og tørt. Livet er for langt for selv en folkepensionist til at gå og rode med de gamle AGM Batterier. ;)

I øvrigt ser det ud til de gamle AMG batterier ikke er helt så ringe som jeg kunne frygte når de bliver belastet med 10 Amp, der er 15,5 AmpH tilbage på dem inden spændingen falder til under 10,8 Volt, hvilken er den mindste spænding man bør gå ned til under belastning for et 12 Volts AMG batteri.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
kokken
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 83
Tilmeldt: 15. august 2021 22:39
Scootere: Adly Thunderbike - 1998
Benelli 491 LC - 1999
Benelli 491 LC - 1999
Aprilia Amico - 1994
Adly jet 100 - 1997
Adly pista - 1997
Geografisk sted: København

Re: Restaurering af en VGA Tres.

Ulæst indlæg af kokken »

Hej Landbo.Har du mulighed for at tage nogen foto af din VGA Tres og uploade dem her på forum ?
Jeg har ingen ide om hvordan den ser ud og kan godt lide at kigge på før og efter foto.
Peter
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Restaurering af en VGA Tres.

Ulæst indlæg af Landbo »

kokken skrev: 25. april 2023 12:57 Hej Landbo.Har du mulighed for at tage nogen foto af din VGA Tres og uploade dem her på forum ?
Jeg har ingen ide om hvordan den ser ud og kan godt lide at kigge på før og efter foto.
Peter
Før/efter fotos er alt for sent men jeg forsøger at huske og tage et billede i ny og næ når jeg ikke har mekkerfingre. Lige nu er jeg ved at stanner bagbremserne der næsten var virkningsløse.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
kokken
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 83
Tilmeldt: 15. august 2021 22:39
Scootere: Adly Thunderbike - 1998
Benelli 491 LC - 1999
Benelli 491 LC - 1999
Aprilia Amico - 1994
Adly jet 100 - 1997
Adly pista - 1997
Geografisk sted: København

Re: Restaurering af en VGA Tres.

Ulæst indlæg af kokken »

Har lige lavet bagbremse på min gamle Adly fra 1998.Den blev bare ringere og ringere og til sidst virkningsløs.Efter udstødningen var kommet af,skulle baghjulet samme vej.
Jeg prøvede med slagnøgle,men måtte op og stå på en topnøgle med forlænger med hele kropsvægten,før den gav sig.
Den var fyldt op med bremsestøv,men stadig med gode bremsebakker.Alt blev renset og smurt og kablet fik olie.
Nu bremser den så godt som en tromle bremse nu kan.
Forbremsen består af 2 store skivebremser og de kan til gengæld tage fat.Lidt usædvanligt på en 30 km/t knallert
Glæder mig til kommende fotos.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Restaurering af en VGA Tres.

Ulæst indlæg af Landbo »

kokken skrev: 25. april 2023 17:11 Har lige lavet bagbremse på min gamle Adly fra 1998.Den blev bare ringere og ringere og til sidst virkningsløs.Efter udstødningen var kommet af,skulle baghjulet samme vej.
Jeg prøvede med slagnøgle,men måtte op og stå på en topnøgle med forlænger med hele kropsvægten,før den gav sig.
Den var fyldt op med bremsestøv,men stadig med gode bremsebakker.Alt blev renset og smurt og kablet fik olie.
Nu bremser den så godt som en tromle bremse nu kan.
Forbremsen består af 2 store skivebremser og de kan til gengæld tage fat.Lidt usædvanligt på en 30 km/t knallert
Glæder mig til kommende fotos.
Tromlebremser kan sagtens fungere rigtig fint når de bliver vedligeholdt efter behov. Vil faktisk postulere at skivebremser kræver mere vedligehold end tromlebremser for og virke optimalt, grundet et normalt uheldigt valg af materialer til gliderne (jern og aluminium). Sidder gliderne fast, eller bare går lidt sejt, bremser en skivebremse ikke ret godt mere.

To skivebremser på forhjulet af en knallert er frås. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Restaurering af en VGA Tres.

Ulæst indlæg af Landbo »

Så er både for og bagbremser serviceret. Kan godt forstå at bagbremserne var virkningsløse efter og have studeret hvordan en eller anden havde monteret et helt nyt kabelsæt. Vedkommende havde helt glemt og trække kablet gennem de to slidser dergiver modhold til yderkablet når bremsegrebet aktiveres. :eh:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
kokken
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 83
Tilmeldt: 15. august 2021 22:39
Scootere: Adly Thunderbike - 1998
Benelli 491 LC - 1999
Benelli 491 LC - 1999
Aprilia Amico - 1994
Adly jet 100 - 1997
Adly pista - 1997
Geografisk sted: København

Re: Restaurering af en VGA Tres.

Ulæst indlæg af kokken »

Ja,det svarer jo til at der ikke er noget kabel overhoved.
Jeg vedhæfter et par foto fra min Adly Thunderbike 50 30 km/t knallert.
2 stk. 190 m/m skiver,ikke de der sølle 155 m/m som er på mange nye modeller.
Det virker "overkill" ,men det er fabriksmonteret og der er jeg tilfreds med.

Peter
Vedhæftede filer
skiver (2).jpg
skiver (1).jpg
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Restaurering af en VGA Tres.

Ulæst indlæg af Jps »

kokken skrev: 1. maj 2023 15:35 Ja,det svarer jo til at der ikke er noget kabel overhoved.
Jeg vedhæfter et par foto fra min Adly Thunderbike 50 30 km/t knallert.
2 stk. 190 m/m skiver,ikke de der sølle 155 m/m som er på mange nye modeller.
Det virker "overkill" ,men det er fabriksmonteret og der er jeg tilfreds med.

Peter
Og så snakker Vlado og andre betjente i Politijagt om, at bremserne på en 30'r IKKE er dimensioneret til højere hastighed end 30 km/t :D Det er de ihvertfald på din Adly :) Men også på mange andre knallerter er bremserne gode nok, til højere hastigheder. Beklager det lille sidespring.
Besvar