Lille område til strøm internt i litiumcelle

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Lille område til strøm internt i litiumcelle

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvordan kan det være mine celler internt har så lille en overflade at overfører strømmen gennem ved svejsepunkterne?
Der er bare ét svejsepunkt på omkring 1x1 mm ved både plus og minus internt.

Eksternt på cellernes plus- og minusterminal punktsvejses der gerne 4 punkter til stripsne men hvad nytter det hvis der internt kun er 1/4 af det område til strømmen?

Mine celler har en maksimal afladningsstrøm på 2.0C (5200mA).
Vil celler med en højere maksimal afladningsstrøm så være dimensioneret kraftigere hvor strømmen overføres internt?
poppet_celle_16.jpg
defekt_celle_48.jpg
celle_poppet_revnet_plastik_7.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Lille område til strøm internt i litiumcelle

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 1. juni 2023 22:06 Hvordan kan det være mine celler internt har så lille en overflade at overfører strømmen gennem ved svejsepunkterne?
Der er bare ét svejsepunkt på omkring 1x1 mm ved både plus og minus internt.

Eksternt på cellernes plus- og minusterminal punktsvejses der gerne 4 punkter til stripsne men hvad nytter det hvis der internt kun er 1/4 af det område til strømmen?

Mine celler har en maksimal afladningsstrøm på 2.0C (5200mA).
Vil celler med en højere maksimal afladningsstrøm så være dimensioneret kraftigere hvor strømmen overføres internt?
Monstro ikke de to punktsvejsninger sagtens kan bære/overføre mindst 10 gange mere strøm end din nu forhenværende celle nogensinde har kunnet levere ?

Punktsvejsninger i en celle eller et batteri er altid et multiplum af to grundet strømmen under svejsningen løber fra den ene elektrode til den anden, hvilket igen betyder det er de to smeltebade i det øverste stykke plade der der opvarmer pladestykket nedenunder så meget, de smelter sammen under svejsningen.

Det sidste spørgsmål kan kun blive gætteri, men er ret sikker på de omtalte punktsvejsninger på stedet sagtens kan holde til at overføre kortslutningsstrømmen for den celle de sider i. :)

Hilsen Leif.
Besvar