Udskiftning af dårlige celler i batteri

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg er gået i gang med at skille et af mine batterier ad til min scooter.
Det jeg kalder batteri 1.
Som er det af de to batterier med den dårligste rækkevidde.
Se også Batteri RN-EM-4825Li (VGA Vax)

Kan ikke huske om jeg har opladt det efter brug for nylig men spændingen var da vist på omkring 48-50 volt for nylig men den er faldet vildt meget nu. Batteriet har stået til balancering i en del dage.

Måling af celleserier:

Kode: Vælg alt

celleserie 1:  -0,16 volt (celle ved tyk sort ledning) (-)
celleserie 2:   0,19 volt
celleserie 3:  -0,04 volt
celleserie 4:   3,50 volt
celleserie 5:   3,64 volt
celleserie 6:   3,68 volt
celleserie 7:   3,69 volt
celleserie 8:   0,47 volt
celleserie 9:   3,63 volt
celleserie 10:  3,41 volt
celleserie 11:  0,48 volt
celleserie 12:  3,65 volt
celleserie 13:  3,48 volt (celle ved tyk rød ledning) (+)
Batteripakke + og - (med BMS afmonteret): cirka 27 volt og faldende.
Af en eller anden grund falder spændingen på batteripakken når jeg måler spændingen.

To af celleserierne har minus spænding :yikes:

Ser ud til der er mindste 5 dårlige celler.

Har desværre ikke mulighed for at skifte alle cellerne ud med nye celler men vil prøve og se om jeg kan finde de 5+ dårlige celler og skifte dem ud med nogle bedre så batteriet måske kan bruges lidt igen.
Men man kan vist ikke finde de dårlige celler uden at bryde stripsne.
Og man kan heller ikke tage cellerne ud af rammen uden enten at ødelægge rammen eller fjerne alle strips.
Og så skal jeg vel oplade celleserierne for at finde ud af hvilke celler der er dårlige.
Nå men jeg prøver.

Lidt irriterende at låget ikke kan skilles fra batteripakken uden lodning.
Det ene stik på låget er monteret udefra så man ikke kan afmontere det uden lodning.
Den tykke røde ledning på batteripakken er også loddet.

Den tykke ledning der er skruet fast på BMS'ens kobberstuds BAT- var ikke skruet specielt hårdt. Så der skal altså ikke bruges vildt meget kraft ved montering.

De 4 lange bolte og møtrikker der holder batteripakken sammen var vist ikke skruet hårdt sammen. Tænker det hvide silikone er så det ikke drejer sig løst.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg er ikke vild med at lodde på LiOn batterier. Jeg tror, at de normalt er nittet sammen. LiOn batterier har det skidt med varme. Hvordan man normalt udskifter celler ved jeg ikke. Der findes vist nogle virksomheder, der gør den slags, så det må være muligt. Et helt nyt batteri er dyrt. Men, når at flere celler er gået, så er risiko for at der heller ikke er meget liv tilbage i de andre. De udsættes jo for det samme, og med mindre det er produktionsfejl/begynderfejl, så vil de oftest alle være dårlige.

Skal hele batteriet udskiftes, så koser det 400 usd plus moms, og transportudgifter. Så det er ikke billigt. Men, det er nok det jeg vil foretrække, hvis den passer: https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 99776.html
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 6. maj 2023 01:16 Jeg er gået i gang med at skille et af mine batterier ad til min scooter.
Det jeg kalder batteri 1.
Som er det af de to batterier med den dårligste rækkevidde.
Se også Batteri RN-EM-4825Li (VGA Vax)

Kan ikke huske om jeg har opladt det efter brug for nylig men spændingen var da vist på omkring 48-50 volt for nylig men den er faldet vildt meget nu. Batteriet har stået til balancering i en del dage.

Måling af celleserier:

Kode: Vælg alt

celleserie 1:  -0,16 volt (celle ved tyk sort ledning) (-)
celleserie 2:   0,19 volt
celleserie 3:  -0,04 volt
celleserie 4:   3,50 volt
celleserie 5:   3,64 volt
celleserie 6:   3,68 volt
celleserie 7:   3,69 volt
celleserie 8:   0,47 volt
celleserie 9:   3,63 volt
celleserie 10:  3,41 volt
celleserie 11:  0,48 volt
celleserie 12:  3,65 volt
celleserie 13:  3,48 volt (celle ved tyk rød ledning) (+)
Batteripakke + og - (med BMS afmonteret): cirka 27 volt og faldende.
Af en eller anden grund falder spændingen på batteripakken når jeg måler spændingen.

To af celleserierne har minus spænding :yikes:

Ser ud til der er mindste 5 dårlige celler.

Har desværre ikke mulighed for at skifte alle cellerne ud med nye celler men vil prøve og se om jeg kan finde de 5+ dårlige celler og skifte dem ud med nogle bedre så batteriet måske kan bruges lidt igen.
Men man kan vist ikke finde de dårlige celler uden at bryde stripsne.
Og man kan heller ikke tage cellerne ud af rammen uden enten at ødelægge rammen eller fjerne alle strips.
Og så skal jeg vel oplade celleserierne for at finde ud af hvilke celler der er dårlige.
Nå men jeg prøver.

Lidt irriterende at låget ikke kan skilles fra batteripakken uden lodning.
Det ene stik på låget er monteret udefra så man ikke kan afmontere det uden lodning.
Den tykke røde ledning på batteripakken er også loddet.

Den tykke ledning der er skruet fast på BMS'ens kobberstuds BAT- var ikke skruet specielt hårdt. Så der skal altså ikke bruges vildt meget kraft ved montering.

De 4 lange bolte og møtrikker der holder batteripakken sammen var vist ikke skruet hårdt sammen. Tænker det hvide silikone er så det ikke drejer sig løst.
Det er de værste celler jeg nogensinde har set i et Li-Ion batteri ud fra spændingerne at dømme. Det kan slet ikke svare sig og udskifte cellerne i de banker der er dårligst grundet du lynhurtigt står med nøjagtig det samme problem i de resterende banker, eller sagt på en anden måde, alle cellerne i batteriet skal skiftes i et hug for du kan få glæde af det igen. Husk at alle cellerne der isættes et batteri skal være matchet efter effektindhold.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Tog nogle målinger med mikrometer på tykkelsen af afklippede strips fra de strips der forbinder cellerne.
Lader til at være 0,155 mm tykt. Hvilket vel så må være 0,15 mm strips.

Med den måde de små ledninger er samlet på i stikkene til BMS'en kan man ikke bare folde rammen ud mens ledningerne sidder på.
Så enten skal man fjerne/aflodde ledningerne fra stripsne eller også er der 3 af de små ledninger som skal tages ud af stikkene før rammen kan foldes ud.
Jeg prøvede at folde rammen halvt ud men det er ikke godt for så står vægten og bøjer de strips der forbinder rammerne.
Så jeg må få alle ledninger af for bedre at kunne arbejde med batteripakken.

Prøver at skære stripsne over så de kan trækkes med ud af rammen og genbruges og loddes sammen i stedet for at trække dem af cellerne så de går i stykker.
Det lykkedes mig at lave 4 kortslutninger i forbindelse med at skære strips over 93 steder.
Der findes et syværktøj til at skære tråde over med som nok ville være godt her men har det ikke så det bliver med hobbykniv.

Så skal jeg vel oplade hver celleserie hvor der er problemer med spændingen før jeg måler på de enkelte celler i serien og finder de dårlige celler.

Hvis nu der var at der er dårlige celler og man gerne kun vil bruge original celler og ikke har nye celler så kunne man jo gå fra 10 parallelt til 9 parallelt.
Så mister man lidt kapacitet men beholder alle celler originale.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Billeder af udfoldet ramme.
Har vejet rammen med celler og strips til 6,6 kg på personvægt.
Er imponeret over at alt energien til at fremdrive køretøj og person osv. kommer fra kun 6,6 kg.
ramme_1.jpg
ramme_2.jpg
ramme_3.jpg
ramme_4.jpg
ramme_5.jpg
ramme_6.jpg
ramme_7.jpg
ramme_8.jpg
ramme_9.jpg
ramme_10.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nu har jeg prøvet at klippe strips over med en meget lille saks.
Indtil videre det bedst mest rene resultat.
Så er der noget bedre styr på det i forhold til hobbykniv.
Eneste problem er at det er svært at komme ind under stripsen med saksen men hvis man starter med at bøje kanten op med en meget lille flad skruetrækker så kan saksen komme lidt ind og klippe og så lidt mere ind og klippe og i løbet af cirka 5 klip er stripsen klippet helt over.
Hvis det var noget man gjorde tit så kunne man sikkert slibe noget af saksen så den er lettere at få ind og så man kan klippe mere ad gangen.
Men kom gerne med flere ideer til hvordan jeg kan klippe dem over.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 7. maj 2023 23:41 Nu har jeg prøvet at klippe strips over med en meget lille saks.
Indtil videre det bedst mest rene resultat.
Så er der noget bedre styr på det i forhold til hobbykniv.
Eneste problem er at det er svært at komme ind under stripsen med saksen men hvis man starter med at bøje kanten op med en meget lille flad skruetrækker så kan saksen komme lidt ind og klippe og så lidt mere ind og klippe og i løbet af cirka 5 klip er stripsen klippet helt over.
Hvis det var noget man gjorde tit så kunne man sikkert slibe noget af saksen så den er lettere at få ind og så man kan klippe mere ad gangen.
Men kom gerne med flere ideer til hvordan jeg kan klippe dem over.
Du kan bruge en Dremel lignende motor med en lille savklinge på til at skille cellerne.

De celler du finder hvor spændingen er under 2,5 volt, vil jeg personligt kassere.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ja det tænkte jeg også på men ikke sikkert det er så godt med gnister og metalstøv og man kommer nok let til at ramme andre ting.
Nu har jeg ikke sådan en lille boremaskine men i andre kan prøve hvis i har mulighed for det.

Med celleserier nær 0 volt virker det som om der er én defekt celle der står og aflader de andre celler i celleserien. Men det er bare et gæt.
Jeg mener da batteriet var oppe på cirka 48-50 volt efter opladning her for nogle få uger siden.
Men nu hvor jeg er ved at have afbrudt forbindelsen mellem alle celler på den ene side af rammen så kan jeg vel måle cellernes spænding enkeltvis.
Men de skal vel så først oplades før jeg kan se om de har problemer.
Men hvis de har været helt nede omkring 0 volt så ved jeg ikke om de så har taget skade så alle celler i celleserien er blevet dårlige selvom det måske kun startede med én dårlig celle.

Nå men jeg klipper videre.
Ingen kortslutninger i dag indtil videre....
Nå jeg fik da lavet en smule gnister alligevel da den tykkere kobberstrips skulle klippes over og saksen smuttede nogle gange.

Desværre var der noget af metallet ved svejsepunkterne der slap i det strippen skal bøjes lidt op for at komme til med saksen.
Det skete ikke ved de tynde strips.

Fik målt kobberstripsen med mikrometerskrue.
Kobberstrips tykkelse: 0,300 mm.
Kobberstrips bredde: 10,367 mm.

Så kobberstripsen er dobbelt så tyk som de andre strips.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 8. maj 2023 01:12 Ja det tænkte jeg også på men ikke sikkert det er så godt med gnister og metalstøv og man kommer nok let til at ramme andre ting.
Nu har jeg ikke sådan en lille boremaskine men i andre kan prøve hvis i har mulighed for det.
Med en Aldi Dremmel er det da lykkes mig indtil flere gange og skære celler ud af et cykelbatteri uden det giver gnister. Den smule metalstøv Dremlen efterlader fjerner et par pust med kompressoren nemt. ;)

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så fik jeg en rammedel af cellerne.
Der var ikke specielt let.

Der lader kun til at være cellernes plusende der sidder stramt i rammen fordi plusendens har en kant der gør diameteren en smule større.
Minusenden af cellerne er glatte og lader til at sidde løst i rammen.

Jeg fik rammedelen af cellerne ved at bruge en gevindstang ved den tomme række og skiver og møtrikker til at tvinge rammedelene fra hinanden lidt ad gangen men jeg trykkede cellerne ind en efter en.
Ved ikke lige hvordan det er meningen man skal få rammedelene af cellerne hvis alle pladser er optaget af celler fordi der er ikke meget kant at tage fat i.
Kom gerne med ideer til hvordan jeg få dem fra hinanden.

En rammedel måler cirka:
23,5 x 13,95 x 1,1 cm

Der er 4 rammedele i batteripakken.
Besvar